ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih

ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih

(1. 6. 2016) Hnutí ANO tak pomíjí dva aktuální návrhy na výstavbu nového nádraží v centru pod Petrovem nebo v odsunuté poloze u řeky.

 
 
 
 

ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih

(ČTK) - Hnutí ANO navrhuje postavit nové vlakové nádraží v Brně v městské části Brno-jih nedaleko Vodařské ulice v prostoru, kde je nyní hustá železniční síť. Hnutí ANO, které je v brněnském zastupitelstvu nejsilnější a z jehož řad je primátor Petr Vokřál, tak pomíjí dva aktuální návrhy na výstavbu nového nádraží v centru pod Petrovem nebo v odsunuté poloze u řeky. Primátorův náměstek Martin Ander (SZ) ČTK řekl, že je skeptický vůči všem variantám, které nádraží odsouvají z centra. Podle primátorova náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) je to dopravní nesmysl.

Nový návrh je levnější než zbylé dva a může být i rychlejší, řekl dne 30. května novinářům primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO). Podle něj varianta nabídne také větší plochu pro rozvoj města. ANO chce návrh předložit Správě železniční dopravní cesty jako investorovi stavby, ale také politickým partnerům a veřejnosti.

Varianta pod Petrovem by zachovala nádraží v centru, výstavba u řeky poblíž Zvonařky by znamenala odsun zhruba o 800 metrů. O těchto dvou variantách se v Brně vedou dlouhé spory, které vyústily až v podzimní referendum, kde budou o variantách rozhodovat obyvatelé Brna. Která možnost je výhodnější, napoví ale až studie proveditelnosti Správy železniční dopravní cesty. Hotova bude letos.

Třetí varianta ANO u Vodařské ulice by nádraží odsunula ze současné polohy o více než kilometr až za řeku do prostoru nedaleko mrakodrapu AZ Tower a na druhé straně nedaleko konečné zastávky MHD Komárov. V místě je hustá železniční síť, což je podle Mrázka výhoda. Za další výhodu označil menší komplikace při majetkovém vypořádání, protože velká část pozemků patří státu. "Zatímco majetkové vypořádání je vyřešené u varianty u řeky, u Petrova to není tak jednoduché. U varianty u řeky zase nebude tak jednoduchá realizace," uvedl Mrázek. Proti nádraží u řeky vystupují mnohé aktivistické skupiny, a proto podle ANO není tato varianta příliš reálná.

Odsun nádraží k Vodařské ulici by podle ANO navíc přineslo více prostoru pro další rozvoj města. "Stavba pod Petrovem to vůbec neumožňuje a u varianty u řeky je prostor kolem 60 hektarů. Odsun za řeku by přinesl území velké přes 85 hektarů, kde by se mohly stavět byty a sloužilo by pro další projekty. V Brně by se tak mohl zvýšit počet obyvatel," řekl Mrázek.

Návrh počítá s tím, že by současné nádraží v centru zůstalo funkční pro regionální dopravu a nově vybudované by bylo pro dálkové linky. Podle Mrázka by mezi oběma stanicemi jezdila městská hromadná doprava, která by zajistila rychlou přepravu cestujících a na druhé straně by ulehčila současnému přetíženému uzlu u nádraží v centru.

Podle Andera nepřinese nová varianta pozitiva cestujícím. "Systém veřejné dopravy v Brně je postavený na tom, že skoro všechny tramvajové linky jezdí po historickém okruhu města, na kterém je i nádraží. To je výhoda. Jakákoli varianta vytrhnutí z tohoto systému bude logicky prodlužovat cestovní dobu," řekl ČTK Ander. Míní, že není ani dobré rozdělovat dopravu na dálkovou a regionální. Žádná evropská města neoddalují nádraží z centra, ale naopak. "Pokud ANO myslí návrh vážně, mělo by na radu Brna přijít s návrhem vyslat na vládu požadavek o zastavení studie proveditelnosti z důvodu rozpracování třetí varianty. To by ale znamenalo zdržení," dodal. Varianta ANO by mohla přijít v úvahu, pokud by se ukázaly jako nereálné varianty pod Petrovem nebo u řeky, řekl.

Hollan označil návrh za dopravní nesmysl. "Jen to zbytečně zdržuje od posuzování nádraží v centru s nádražím odsunutým. Nepovažuju to ale za nic zásadního. Pokud to bude chtít SŽDC prověřit, je to její věc," řekl.

Pozitiva nevidí ani předseda brněnské opoziční ČSSD Oliver Pospíšil. ČSSD v minulosti prosazovala variantu u řeky, poté však bývalý primátor Roman Onderka (ČSSD) řekl, že není důležitá poloha, ale aby vůbec nádraží vzniklo. "Nedovedu si představit, jaký přínos by mohlo nádraží na jihu mít a jak tam napojit městskou hromadnou dopravu. Je potřeba si uvědomit, že město není investorem a že musí úzce spolupracovat se Správou železniční dopravní cesty," doplnil Pospíšil.

Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), jenž dlouho vystupuje proti variantě pod Petrovem, považuje řešení ANO za nereálné, dopravně špatné a extrémně nákladné. "Vrací město o mnoho let zpátky. Navíc toto řešení není nic nového. Už několikrát bylo na stole a vždy bylo odmítnuto."

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz