Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží

(ČTK) – Brněnští radní na návrh poradní komise vybrali tři nejlepší ze sedmi urbanisticko-architektonických studií, které řešily rozvoj takzvaného jižního centra s nádražím v odsunuté poloze, nazývané varianta Řeka. Studie mají posloužit k územnímu plánování v případě, že by se nové nádraží stěhovalo o kilometr směrem na jih. Podle primátora Petra Vokřála (ANO) přinesly studie řadu impulzů, jakým směrem by se město mohlo vyvíjet, řekl dnes na tiskové konferenci.

Jako nejlepší a nejkomplexnější poradní komise vybrala studii od Sdružení Koleček – Jura, architekti Lausanne-Brno. „Je to racionální, detailně řešený a proveditelný návrh. Umožňuje etapový rozvoj nové čtvrti. Má také návaznost na historické město,“ řekl vedoucí odboru územního plánování Dušan Novotník. Kombinuje koncepci tradičních městských čtvrtí s principy zahradního města.

Na druhém místě komise doporučila studii od tvůrců s názvem Platforma Architekti. Ta navrhuje odlišné dopravní řešení a u řeky vytváří městské nábřeží s rekreační funkcí. Třetí je skupina EA architekti.

Varianta nádraží v odsunuté poloze nabízí architektům uvolnění velkých ploch, které dnes zabírá poměrně komplikované kolejiště brněnského železničního uzlu včetně historického viaduktu přes Svratku. „Nechci upřednostňovat žádnou variantu. Zvolené řešení ovlivní nejen centrální část města, ale i celé Brno i jihomoravský region. Obě varianty mají přednosti i problémy,“ poznamenal Vokřál. Brno má nyní k dispozici studie jak pro odsunuté nádraží, tak pro nádraží v centru u ulice Nádražní.

Podle předsedy poradní komise Ivana Wahly bylo všech sedm návrhů na profesionální úrovni a bylo obtížné je porovnat. „Všechny měly zajímavé ideje a náměty. Je dobře, že město pořídilo studie pro obě varianty. Lze si tak představit město a studie pomůžou rozvíjet diskusi. Je možné odstraňovat předsudky,“ uvedl Wahla.

Studie pro odsunuté nádraží však kritizuje aliance Referendum 2016, která prosazuje nádraží v centru a stojí za vyvoláním plebiscitu o poloze. Referendum se uskuteční v říjnu s krajskými volbami. Míní, že město porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek. Za sedm studií nádraží v odsunuté poloze zaplatilo 5,9 milionu, každou však zadalo přímo jako podlimitní zakázku.

„Zákon jsme neporušili. Jen jsme se rozhodli aktualizovat studie, které už byly poměrně staré, abychom viděli, jak lze území moderně uchopit. Jsem zklamán přístupem některých aktivistů, protože se ukázalo, že chtěli, aby nevzniklo nic, s čím by šlo variantu v centru srovnávat,“ řekl Vokřál, který sice názor na přesun nádraží má, ale nechce ho zveřejňovat.

Nyní se mohou lidé v Domě umění seznámit s architektonickými návrhy jak pro nádraží v centru, tak pro odsunuté nádraží. Správa železniční dopravní cesty také zpracovává studii proveditelnosti, v níž obě varianty porovnává. Kompletně však bude hotová až po referendu.
vizualizace: www.brno.cz

Doplněno Stavbaweb:

Kromě těchto tří oceněných návrhů se lidé v Domě umění města Brna mohou seznámit i s dalšími čtyřmi předloženými návrhy. Tyto studie tak doplňují studie vytvořené pro variantu přestavby železničního uzlu ve variantě pod Petrovem, které byly představeny před dvěma týdny. Všechny návrhy budou vystaveny do 24. července 2016
Více informací a vizualizace dalších čtyř návrhů najdete ZDE.
Dům umění města Brna: Budoucnost města Brna – výstava a doprovodný program

Organizátoři referenda: Brno porušilo zákon o veřejných zakázkách
(ČTK) – Aliance Referendum 2016, která stojí za vyhlášením plebiscitu o poloze hlavního brněnského nádraží, míní, že město porušilo zákon o zadávání veřejných zakázek. Přímo přidělilo sedmi architektonickým kancelářím vypracování ideové studie na podobu takzvaného jižního centra s nádražím v odsunuté poloze. Za sedm studií zaplatilo 5,9 milionu, zadalo je jako sedm zakázek malého rozsahu. Za každou zaplatilo 847.000 korun, uvedl v tiskové zprávě mediální zástupce aliance Josef Patočka. 

Iniciátoři referenda kvůli tomu zvažují, že podají podnět antimonopolnímu úřadu, aby zahájil správní řízení. Město se podle nich účelově vyhnulo otevřenému výběrovému řízení.

Aliance zároveň kritizuje ideové studie kvůli tomu, že lidé budou ve druhé otázce při referendu odpovídat na to, zda chtějí, aby město o podobě modernizace rozhodovalo výhradně otevřenými návrhovými soutěžemi.

Studie jižního centra s nádražím v odsunuté poloze město nově představuje v Domě umění, kde už vystavuje návrhy s nádražím v centru. „Vinou kratšího času na přípravu a horší organizace celé věci ale nutně vypadají vedle desítek projektů předních týmů z celé Evropy jako chudý příbuzný. Kontrast s mezinárodní soutěží na nádraží v centru, která se pořádala podle metodiky České komory architektů, je evidentní jak v procesu, tak ve výsledcích. Ilustruje se tím opodstatněnost druhé otázky blížícího se referenda, která má město zavázat k nalezení vhodného řešení modernizace nádraží v centru právě výhradně otevřenými architektonickými soutěžemi,“ řekl Patočka.

Referendum je naplánováno na začátek října souběžně s krajskými volbami. Lidé v něm budou odpovídat na otázku, zda souhlasí s tím, aby město podniklo veškeré kroky nezbytné k modernizaci nádraží v poloze u ulice Nádražní, tedy tam, kde je teď a kde by mělo podle Aliance Referendum 2016 také zůstat. Lidé budou při hlasování odpovídat i na na otázku, zda souhlasí s tím, aby bylo nejlepší řešení modernizace určeno pomocí otevřených návrhových soutěží. Aby byl výsledek závazný, musí hlasovat alespoň 35 procent voličů.

Správa železniční dopravní cesty také nechává zpracovávat studii proveditelnosti, která má ukázat výhody a nevýhody obou variant. Kompletní však do října nebude. Již dříve však studie prokázaly, že nádraží může fungovat v obou polohách.


Související články:

Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015


Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*