ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky

ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky

(17. 9. 2014) Referendum, které mělo blíže definovat priority brněnských obyvatel v otázce polohy vlakového nádraží, se  nakonec nebude konat ve dnech komunálních voleb 10. a 11. října 2014, ale v dosud neurčeném pozdějším termínu. Krajský soud v Brně totiž odmítl i druhý návrh přípravného výboru referenda na jeho vyhlášení jako předčasný. Česká komora architektů (ČKA) v souvislosti s touto kauzou však upozorňuje především na nedostatečnou odbornou diskusi. Takto důležitá investice si žádá důkladnou přípravu a zapojení expertů z oblasti architektury, urbanismu, dopravní infrastruktury a inženýrství.

 
 
 
 

ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky

Referendum, které mělo blíže definovat priority brněnských obyvatel v otázce polohy vlakového nádraží, se  nakonec nebude konat ve dnech komunálních voleb 10. a 11. října 2014, ale v dosud neurčeném pozdějším termínu. Krajský soud v Brně totiž odmítl i druhý návrh přípravného výboru referenda na jeho vyhlášení jako předčasný. Česká komora architektů (ČKA) v souvislosti s touto kauzou však upozorňuje především na nedostatečnou odbornou diskusi. Takto důležitá investice si žádá důkladnou přípravu a zapojení expertů z oblasti architektury, urbanismu, dopravní infrastruktury a inženýrství.


Aktuální územní plán statutárního města Brna předpokládá přemístění nádraží o 1100 metrů jihovýchodním směrem od současné polohy. Již v minulosti byla přijata dílčí rozhodnutí o změně polohy (například menší odstup), v následujících obdobích od toho bylo však ustoupeno. Možné náklady na celkové řešení úkolu (včetně urbanistických podmínek a městské infrastruktury) se mají pohybovat v rozsahu 18 až 30 miliard korun. Samotná modernizace nádraží se má podle posledních posudků pohybovat okolo 20 miliard korun. Hrazeny mají být převážně ze státního rozpočtu a fondů EU.

ČKA upozorňuje na skutečnost, že se jedná o velmi závažnou otázku z oboru urbanismu, územního plánování, stavby železničních zařízení a souvisejících otázek složité infrastruktury města, navíc v jednom z nejsložitějších uzlů městské infrastruktury. Tato nelehká situace má přitom východisko – řádně zorganizovanou dopravně-urbanistickou soutěž. O jejích kladech, které spočívají v dobrém hospodaření se svěřenými financemi či v kvalitním a společnosti prospěšným řešením, svědčí mimo jiné i fakt, že v Evropě a ve vyspělých státech je v obdobných případech institut soutěže o návrh téměř vždy využíván.

Nespornou výhodou soutěže o návrh je také její participační úloha, která umožňuje zapojení veřejnosti do rozhodování o budoucí podobě zamýšleného investičního záměru. Podklady shromážděné z průzkumů a anket veřejného mínění pak mohou sloužit jako podklad pro soutěžní zadání. Kromě kvalitního výsledku a transparentního vynakládání finančních prostředků vyhlašovatel soutěže o návrh tak získává skvělý nástroj pro komunikaci s veřejností. Na výstavě, která bezprostředně navazuje na vyhlášení výsledků, může veřejnost sama posoudit kvalitu soutěžních projektů.

Hlavní pozornost by v tuto chvíli proto měla být upřena směrem k odborné diskusi s předními odborníky, které sdružuje nejen Česká komora architektů, ale i Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. Jedině takto specializované a odborné subjekty mohou přispět k moderaci a strukturování zmiňované odborné diskuse. ČKA, která je zá zákona pověřena péčí o kulturní prostředí, nabízí v tomto smyslu svou pomoc. Při organizování soutěží o návrh pak vyhlašovatelům nabízí bezplatný servis a konzultace.
tisková zpráva, 15. září 2014

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz