Factory Office Centre

Fotogalerie ke článku (17)

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Factory Office Centre

Situace

Situace

1 NP

1 NP

7 NP

7 NP

Řez

Řez

Detail

Detail
Celá fotogalerie (17)

Rekonstrukce a dostavba Factory Office Center
Nádražní 32, 150 00 Praha 5-Smíchov
Investor: Factory Office Center, a. s.
Generální projektant: Atelier 8000, spol. s r. o., Martin Krupauer, Jiří Střítecký
Hlavní architekt projektu: Michael Vojtěchovský
Hlavní inženýr projektu: Zdeněk Rieger
Spolupráce: Roman Šubrt
Statika, zakládání: Němec Polák, spol. s r. o.
VZT, vytápění, chlazení, ZTI, měření a regulace: AREA tzb, a. s. — Tomáš Sauer
Elektro: EBM, s. r. o.
Dopravní řešení: Atelier DUA, spol. s r. o. — Václav Malina, Jiří Paleček
Požární ochrana: Požární servis — Milena Jonáková
Generální dodavatel: PSJ, a. s. — divize Čechy
Textilní konstrukce: Arch Tex, s. r. o.
Zastavěná plocha: 1940 m2
Celková podlahová plocha: 14 560 m²
Celkový obestavěný prostor: 55 260 m3
Termíny: projekt 11/2005-10/2008, realizace 6/2008-9/2009
Foto: Jan Mahr


Místo stavby nového objektu se nachází v areálu bývalé Radlické mlékárny — dnes sportovně administrativního centra, na severozápadním rohu dříve nedokončeného bloku, ohraničeného ulicemi Rozkošného a Nádražní. Nová administrativně-obchodní budova Factory Office Centre svým rohovým umístěním a půdorysným tvarem „L“ areál ze severní části uzavírá a dotváří tak blokovou zástavbu charakteristickou pro Smíchovský urbanismus 19. století. Při vyústění ulice Rozkošného do ulice Nádražní vzniknul nový prostor pro pěší dostatečných dimenzí pro přestupní uzel autobus — metro — vlak — tramvaj.

Ve druhé etapě rekonstrukce areálu FOC pak proběhnou především úpravy parteru a dojde k definitivnímu propojení života areálu a jeho okolí: adaptací stávajícího areálového objektu trafostanice vznikne kavárna, z jižní strany mezi tímto objektem a schwanzenberským historickým objektem dojde k propojení Strakonické ulice s Nádražní pěším bulvárem, osázeným alejí stromů.

Nárožní administrativní budova s pěti nadzemními, dvěma ustupujícími a dvěma podzemními podlažími byla postavena v místě, odkud byly odstraněny dva solitérní čtyřpodlažní činžovní objekty ve špatném stavebnětechnickém stavu.
Celý prostor parteru je krytý před vlivy povětrnosti vykonzolovanou částí hmoty druhého až pátého podlaží. Hmota objektu je v 6. a 7. NP směrem od ulice uskočena a opticky tak budovu zmenšuje. Výrazným vizuálním prvkem je i protisluneční zastínění nejvyšších podlaží stínícími membránami. Jejich provedení i materiálové řešení z průhledných tkanin zahaluje 6. a 7. NP do oparu blankytných dračích křídel a hmotu celého objektu tak výrazně odlehčuje.
Na nároží je do objektu zakomponován upravený stávající vstup do metra, jehož poloha se nezměnila.
Ve dvou podzemních podlaží jsou umístěny garáže, do kterých se přesunula i část parkovacích stání z areálu. Na jejich uvolněná místa byla osázena zeleň. Vjezd do podzemního parkingu je z ulice Rozkošného.

Poznámka redakce:
Novostavba Factory Office Centre, která byla postaveno přímo před našima okny, nás z devastovaného okolí Smíchovského nádraží přenesla do příjemného městského prostředí.

Publikováno ve Stavbě č. 5/2009


Autorská zpráva:


Urbanistické řešení
Místo stavby nového objektu se nachází na severozápadním rohu nedokončeného bloku, ohraničeného ulicemi Rozkošného a Nádražní. Nová administrativní budova FACTORY OFFICE CENTER svým rohovým umístěním s půdorysným tvarem „L“ tvoří kompaktní blok ze severní části a dotváří tak blokovou zástavbu charakteristickou pro Smíchovský urbanismus 19.století. Z jižní strany mezi objektem trafostanice a schwanzenberským historickým objektem dojde v rámci druhé etapy k propojení Strakonické ulice s Nádražní pěším bulvárem osázeným alejí stromů.

Etapa I.

Na místě navrhovaného administrativního objektu FACTORY OFFICE CENTER se nacházely dva solitérní činžovní objekty o 4.NP ve špatném stavebnětechnickém stavu, které byly odstraněny a i na jejich místě vzniknul nový objekt.
Nový objekt je „městotvorný“ díky rozdělení funkcí. V přízemí jsou umístěny pronajímatelné prostory pro obchod a služby. Doplňují je recepce, které slouží jako vstupní haly pro administrativu ve vyšších podlažích.
Pronajímatelné prostory, stejně tak vstupní recepce do administrativní části, jsou přístupné přímo z chodníku, bezbariérově, bez výškových rozdílů. Celý prostor parteru bude krytý před vlivy povětrnosti vykonzolovanou částí hmoty nového objektu druhého až 5.NP. V 6. a 7. NP je hmota uskočena a opticky se tak zmenšuje. Z hlediska výškového uspořádání reaguje nový objekt na výšku uliční římsy tak, že hrana 5.NP (terasa 6.NP) koresponduje s výškou římsy protějšího bloku.
Pod novým objektem jsou dvě podlaží podzemních garáží, do kterých se přesunula i část parkovacích stání v areálu a na volná místa byla osázena zeleň.
Na nároží je do hmoty objektu zakomponován upravený stávající vstup do metra, poloha vstupu se nemění.
Došlo k úpravě parteru ve vyústění Rozkošného ulice do ulice Nádražní, kde vzniknul prostor pro pěší, dostatečných dimenzí pro přestupní uzel autobus - metro - vlak - tramvaj. Návrh dále inicioval změnu příčného uspořádání severního chodníku ulice Rozkošného ve formě pochozího pásu v šířce 2,5 m podél stávajícího a nového objektu. Mezi chodníkem a je nově předlážděn, jeho povrch koresponduje s ostatními provedenými pěšími cestami.

Architektonicko — stavební část
Jedná se o nárožní budovu o půdorysu tvaru „L“ s pěti nadzemními, dvěm ustupujícími a dvěmi podzemními podlažími s administrativně — obchodní funkcí.
Dvě podzemní podlaží slouží zejména jako garáže pro potřeby nájemců, v prvním podzemním podlaží jsou navíc umístěny strojovny technologií objektu a je zde umístěna přesunutá trafostanice TS3265.
V přízemí objektu se nacházejí pronajímatelné obchodní a gastro plochy. Plochy přízemí dále doplňují vstupní recepce pro administrativní podlaží, vstup do metra a vjezd do podzemních garáží. Jediný vjezd do objektu je řešen z ulice Rozkošného. Je řešen rampou o dvou sklonech, která se propisuje do atria mezi objekt E, kde se náhle zvedne terén ve shodném sklonu rampy.
Do administrativních prostor budovy se vstupuje z úrovně přízemí dvěma vstupy. Vstupem z Nádražní ulice a vstupem z ulice Rozkošného, který je zároveň i vstupem do stávajícího objektu E. Vstupní prostor pro administrativu tvoří recepce a na ní navazující vertikální komunikace schodiště, výtahů, propojující všechny výškové úrovně objektu. Od 2 do 7.NP se nacházejí pouze administrativní podlaží. Každé podlaží má dvě jádra, které svým rozmístění umožňují rozdělení typického administrativního patra na 4 nájemní celky. Vždy dva celky, sdružené kolem jednoho jádra, mají společné sociální zařízení. Do každého nájemního celku jsou vyvedeny instalace pro kuchyňku. administrativního patra. Uskočením 6.a 7.NP vznikla v úrovni podlahy 6.NP dlouhá terasa se zelení probíhající po svém obvodě do ulic Rozkošného (s výhledem na Vyšehrad a řeku Vltavu) a Nádražní (s výhledem na Smíchovské nádraží). Zeleň na terasách zkvalitňuje prostředí v budově a vnáší přírodní prvek do moderní architektury. Střecha 6.NP bude využívána jako pochozí, terasy doplňují plochy osázené extenzivní zelení. V úrovní střechy nejvyššího podlaží, tedy 7.NP, jsou umístěny vzduchotechnické agregáty a chladiče, kryté ohrazením z kovových lamel s horizontálním členěním.
Hmota směrem na nároží graduje. Hlavní „tělo“ domu mezi 2-5 podlažím svým vykonzolováním přechází nad ulici, kde účelně kryje frekventovaný parter. Výrazným vizuálním prvkem je i protisluneční zastínění nejvyšších podlaží pomocí stínících membrán. Jejich provedení i materiálové řešení z průhledných tkanin zahaluje 6. a 7. NP do oparu blankytných dračích křídel a hmotu celého objektu tak výrazně odlehčuje.
Materiál obvodového pláště kombinuje celoprosklený fasádní plášť a klasickou omítanou fasádu. Kontrast obou povrchů ještě podtrhuje členění a rozmístění okenních otvorů a barevnost povrchů. V prosklené části pláště se střídají nepřerušené pásy oken a neprůhledné pásy parapetní, ale výraz průhledné i neprůhledné části je stejný - čistá, rytmicky členěná, monochromatická fasáda akcentovaná pouze barevností několika okenních skel. Naopak v ploše klasického, omítaného pláště, s množstvím různě velkých okenních otvorů, se propisuje vnitřní členění kanceláří, každá minimální kancelářská buňka má vlastní, samostatné okno. Střídání velikostí oken vnáší na fasádu optický klam a tím i dynamiku a život.
Konstrukčně se jedná o skeletový systém z monolitického betonu založeném na základové desce s bezprůvlakovými monolitickými stropními deskami. Podzemní podlaží jsou provedena z vodostavebního betonu systémem tzv. bílé vany.
Prosklená část obvodového pláště je tvořena lehkým fasádním systémem Hueck Hartmann. Plášť se stěrkovou omítkou je proveden klasicky, parapety, nadpraží i svislé členění je navrženo z betonových prvků s kontaktním zateplovacím systémem.
Střešní konstrukce je obdobná jako konstrukce stropů se zateplením a povlakovou hydroizolací o minimálním spádu. Odvodnění je vnitřními vpusťmi s elektrickým vyhříváním.
Členění vnitřních dispozic je provedeno ze sádrokartonových nebo lehkých mobilních příček podle požadavků nájemců prostoru. Příčky sociálních místností jsou ze systémových sádrokartonových konstrukcí.
Stropy v celých plochách jsou opatřeny zavěšeným hliníkovým podhledem Hunter Douglas, nad kterým probíhají vnitřní instalace.
Okna jsou opatřena hliníkovými exteriérovými žaluziemi na ruční ovládání v podomítkovém provedení.

Obsluha území MHD
Navrhovaný objekt je situován přímo proti Smíchovskému nádraží. Toto území je v přímém dosahu všech subsystémů MHD v Praze provozovaných, navíc může být obsluha zajištěna i linkami příměstské autobusové dopravy a příměstskými spoji Českých drah.

Dopravní řešení areálu
Navržená obsluha připravovaného objektu vychází striktně ze stávajícího stavu, systém komunikační sítě a křižovatkových uzlů zůstává nezměněn. Výstupní hrana autobusové dopravy (umístění a technologie provozu autobusového nádraží Smíchov) odpovídá stávajícímu uspořádání. Systém příjezdu na parkovací plochy areálu a do garáží nově navrhovaného objektu je realizován prostřednictvím ulice U Královské louky, severojižní spojky vedené podél čerpací stanice pohonných hmot a ulici Rozkošného.
Pro dojezd k navržené podzemní garáži je ulice Rozkošného prodloužena západním směrem o cca 36 metrů.

Související články:
Rekonstrukce a dostavba FACTORY OFFICE CENTER

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*