Ferrariho muzeum od Kaplického slavnostně otevřeno

Nové Muzeum Enza Ferrariho je posledním realizovaným projektem česko-britského architekta Jana Kaplického a jeho londýnského studia Future Systems.  Muzeum tvoří dvě samostatné budovy – zrekonstruovaný historický dům, v němž se roku 1898 zakladatel značky Ferrari narodil, a novostavba galerie. Právě tato futuristická budova s hliníkovou střechou a prosklenou fasádou k sobě přitahuje nejvíce pozornosti a bude sloužit jako otevřený výstavní prostor pro sportovní vozy. Nepřehlédnutelná novostavba se zvlněnou žlutou střechou, jež vypadá jako gigantická kapota sportovního vozu, se budovala tři roky.

Muzeum tvoří dvě samostatné budovy - zrekonstruovaný historický dům, v němž se roku 1898 zakladatel značky Ferrari narodil, a novostavba galerie.
Modena (Itálie) 10. března (ČTK)
– Italský ministr turismu Piero Gnudi slavnostně přestřihl pásku v novém Muzeu Enza Ferrariho, které je posledním realizovaným projektem česko-britského architekta Jana Kaplického a jeho londýnského studia Future Systems. Muzeum v severoitalské Modeně, jež do dálky svítí jasně žlutou zvlněnou střechou, bude ode dneška lákat návštěvníky, kteří se zajímají o slavného konstruktéra a rychlá auta se vzpínajícím se hřebcem ve znaku.

Slavnostní inaugurace se zúčastnil syn zakladatele značky Piero Ferrari, starosta Modeny Giorgio Pighi, představitelé provincie i vlády. Novostavbu symbolicky pokřtil arcibiskup Antonio Lanfranchi a mezi hosty byla i vdova po Janu Kaplickém, Eliška Kaplická.

V publiku naopak překvapivě chyběl předseda automobilky Ferrari Luca Cordero di Montezemolo. Chválu na adresu počinu, který má uctít legendu automobilismu, tak musel pronést jiný zástupce koncernu. "Enzo Ferrari, to je Itálie, on je snem každého dítěte a myslím, že i každého dospělého, který má rád motory. Neexistuje jiná značka a jiná osobnost, která by lépe ztělesňovala to, co Itálie umí nejlépe," řekl Lapo Elkann, bratr předsedy správní rady italské automobilky Fiat. Skupina Fiat značku Ferrari vlastní.
Muzeum tvoří dvě samostatné budovy - zrekonstruovaný historický dům, v němž se roku 1898 zakladatel značky Ferrari narodil, a novostavba galerie.
Muzeum v Modeně se začalo stavět před třemi lety, krátce poté, co Jan Kaplický v lednu 2009 náhle zemřel. Projekt pak dokončil jeho dlouholetý spolupracovník, italský architekt Andrea Morgante. Areál tvoří dvě samostatné budovy – zrekonstruovaný historický dům, v němž se roku 1898 zakladatel značky Ferrari narodil, a novostavba galerie. Právě tato futuristická budova s hliníkovou střechou připomínající kapotu a s prosklenou fasádou k sobě přitahuje nejvíce pozornosti a bude sloužit jako otevřený výstavní prostor pro sportovní vozy.

Pro veřejnost se muzeum otevřelo 10. března v pozdním odpoledni a až do půlnoci si ho mohl všichni zájemci prohlédnout zdarma. Zájem byl obrovský, protože otevření nové instituce je velkou událostí a do města přitáhlo tisíce fanoušků rychlých strojů.


Studio Future Systems u projektu stojí od roku 2004, kdy v soutěži zvítězilo nad sedmi dalšími uchazeči. Porotu zaujalo futuristickým návrhem s charakteristickými zvlněnými křivkami a odkazy na design vozů Ferrari, které by se v muzeu měly vystavovat. Novostavbu pokrývá hliníková střecha s průduchy, která vypadá jako gigantická kapota, navíc je vyvedena v signální žluté barvě – typické pro znak Modeny i znak automobilky se vzpínajícím se hřebcem.

Za prosklenou fasádou se nachází otevřený výstavní prostor, který má dát vyniknout jednotlivým automobilům jako svého druhu uměleckým dílům. Krom toho je v objektu také kavárna, knihkupectví, badatelské centrum s archivem a knihovnou, konferenční sál a malé kino. Autoři také zdůrazňují, že při stavbě použili nejmodernější technologie a stavba je velmi šetrná k životnímu prostředí – k vytápění se třeba využívá geotermální energie.

Jan Kaplický stál u návrhu od samého počátku a stavba nese typické znaky jeho rukopisu – zaoblené tvary, neobvyklá technická řešení, odvážná barevnost, použití netradičních materiálů. Právě tyto prvky vrchovatě uplatnil u svých nejslavnějších staveb, jako jsou obchodní dům Selfridges v Birminghamu či novinářská tribuna na londýnském kriketovém stadionu Lord’s a koneckonců i v nerealizovaném projektu Národní knihovny v Praze na Letné. Kaplický se začátku stavby v Modeně nedožil, zemřel tři měsíce před položením základního kamene v lednu 2009. Na realizaci pak dohlížel jeho kolega z Future Systems, italský architekt Andrea Morgante, který v roce 2009 založil vlastní ateliér Shiro Studio.

Galerie je jednou ze dvou částí muzea – tou druhou je zrekonstruovaný rodný dům Enza Ferrariho, který bude hostit stálou multimediální expozici věnovanou životu zakladatele značky. Automobilový závodník a konstruktér Ferrari se v tomto domě, který dnes stojí nadosah výrobny konkurenční automobilky Maserati, narodil roku 1898.

Automobilka Ferrari už jedno muzeum má – v areálu výrobního závodu v Maranellu nedaleko Modeny. Nové muzeum se na rozdíl od něj nebude soustřeďovat pouze na vozy jedné značky, ale na silnou regionální tradici výroby sportovních vozů. Má být jedním z lákadel pro turisty a milovníky rychlých strojů, kteří v okolí Modeny mohou navštívit také výrobny značek De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi a Ducati.

Související články:

 

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*