Památkářům se nelíbí návrh výtahu do stanice Národní třída

Památkářům se nelíbí návrh výtahu do stanice Národní třída

(10. 7. 2009)

 
 
 
 

Památkářům se nelíbí návrh výtahu do stanice Národní třída

Nadzemní část výtahu bude mít podobu skleněného kvádru.

Pražský dopravní podnik už má územní rozhodnutí na vybudování bezbariérového výtahu do stanice metra Národní třída. Projekt se nelíbí památkářům, podle nich je výstup příliš mohutný a znehodnocuje pohled na památky v okolí. Přístavek by totiž měl stát mezi barokním kostelem a kubistickým palácem v ulici Magdalény Rettigové. Podle šéfa magistrátního odboru kultury a památkové péče Jana Kněžínka je řešení kontroverzní, ale v tomto případě převažuje zájem veřejnosti výtah vybudovat.

Nadzemní část výtahu bude mít podobu skleněného kvádru o rozměrech 5,3 metru krát 3,8 metru a výšce maximálně čtyři metry. Výstup by měl být podle územního rozhodnutí minimálně dva metry od kostela Nejsvětější Trojice.

"Novostavba přístavku je zcela v zásadním rozporu se všemi novodobými i historickými názory na zasazení novostavby v Pražské památkové rezervaci," tvrdí Národní památkový ústav ve vyjádření, které má ČTK k dispozici. Podle památkářů je kostel od Jana Jiřího Aichbauera a Kryštofa Dientzenhofera dominantou celého bloku a přístavek by znehodnotil celkový pohled na tuto památku i přilehlé domy.

Památkáři proto navrhují posunout výstup více na sever od kostela do prostoru parkoviště před budovou Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy nebo přes ulici na konec slepé ulice Omladinářů, jak bylo údajně dříve navrhováno. Památkářům vadí i to, že projekt počítá v místě s pokácením vzrostlého stromu.

Projekt navrhoval rovněž zajistit průchod do Spálené ulice, kvůli tomu by ale musela být zbourána kubistická mříž a sloup. To ale památkáři odmítli. Podle Kněžínka proto bude nakonec přístup k výtahu pouze z Lazarské ulice.

"Dlouho se hledalo řešení. Toto je z hlediska památkové péče kontroverzní a idealistický pohled památkářů by byl nepovolit to. Je to střet mezi zájmy veřejnosti a památkové péče," řekl ČTK Kněžínek. Podle něj se nyní hledá nejvhodnější architektonické řešení. To pak bude zřejmě součástí podkladů pro stavební povolení.

Výtah do stanice Národní třída budou podle textu územního rozhodnutí tvořit dvě šachty, každá pro dvě kabiny výtahu. První šachta sveze vozíčkáře nebo matky s kočárky do chodby, která povede do vestibulu stanice. Tam budou muset přestoupit do dalšího výtahu, který propojí vestibul s nástupištěm stanice. První šachta bude hluboká 30,4 metru, druhá pak 11,6 metru.

Původně se uvažovalo o několika variantách vyústění výtahu, všechny ostatní ale narazily na nesouhlas vlastníků domů, které by výstavba zasáhla. Výtah by podle dřívějších odhadů mohl být hotov na podzim roku 2010. Stavbě budou ale předcházet archeologické průzkumy. Náklady na výtah by se měly pohybovat kolem 170 milionů korun a platit je bude zřejmě dopravní podnik.

Stavba výtahu bude součástí rekonstrukce celé stanice metra Národní třída, kvůli které tudy budou vlaky asi deset měsíců pouze projíždět. Proti uzavření stanice bojovali lidé pomocí petice, podepsalo ji několik tisíc lidí. Žádali vybudování druhého vchodu, díky kterému by stanice nemusela být uzavřena.

Přestavba metra má být součástí rozsáhlé stavby. Nad stanicí by měl vyrůst multifunkční objekt Copa centrum za zhruba čtyři miliardy korun. Budou v něm byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Výstavba potrvá zhruba 20 měsíců.

Zdroj: Zpráva ČTK 9.7.2009

Doplněno Stavbaweb:
Projekt Copa centrum vypracoval architektonický atelier Cigler Marani Architects.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

17. 12. 2021 15:41:37

Re: Česká města se jednoznačně shodla na potřebě okamžité úpravy...

Pamatuju si, jak těsně po revoluci probíhala diskuse o potřebě novýho stavebního zákona. Bavili jsme se o tom, že potřebujeme zákon logickej, přehlednej, stručnej, funkční. Padl názor, že jeden z nejlepších systémů stavebního práva má Bavorsko, navíc je nám kulturně a historicky blízký. Nabízí se tedy řešení prostě bavorský právo převzít a přizpůsobit. Vypadalo to tenkrát v tý euforii, že to je logická cesta a že po ní půjdeme. Pak do toho vstoupily ty naše obvyklý komplexy z "cizáků", malost, neschopnost inspirovat se tam, kde věci fungují, potřeba prosadit si svoje zájmy a zájmečky, potřeba vyšlapat si tu svojí jedinečnou českou cestičku, přece nám někdo nebude radit... Výsledkem byl stavební zákon horší a delší, než byl ten socialistickej. A od tý doby je k horšímu každá další změna. Ja to k pláči, vůbec se městům nedivím. Stát za třicet let demokracie a slibů o zeštíhlení a racionalizaci svých funkcí nabobtnal do obludných rozměrů a zdá se, že není moci, která by s tím něco dokázala udělat. Ideály maximální svobody nejen jednotlivce, ale i obcí a (mikro)regionů, vzaly dávno za svý. Aktuální stavební zákon má 335 paragrafů, 142 stran. Ten předchozí měl paragrafů 198, stran 95. Socialistickej stavební zákon měl 145 paragrafů a 52 stran. Není výmluvnějšího svědectví o tom, kam tahle země směřuje, v přímým rozporu se sliby a proklamacemi každý další politický garnitury. A já se ptám spolu s klasikem a Vávrou: "Musí to bét, Maryšo?!"

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz