Petr Venclovský: Rodinný dům v Kryštofově Údolí
(3. 10. 2011) Novostavba RD v Kryštofově Údolí/Novině, okres Liberec, od architekta Petra Venclovského
projekt 2004-2005, realizace 2006-2010

Petr Venclovský: Rodinný dům v Kryštofově Údolí
Novostavba RD v Kryštofově Údolí/Novině, okres Liberec, od architekta Petra Venclovského
projekt 2004-2005, realizace 2006-2010
Místo
Pozemek je na mírném jižním svahu o výměře cca 5900 m2. Po obou stranách se zvedají prudké stráně Kryštofova Údolí. Údolím stoupá silnice, která parcelu míjí na severní straně. Z té je také přístup na pozemek. Parcela je na křížení dvou údolí. Jedno z nich je v bezprostřední blízkosti překlenuto železničním viaduktem. Vysoko v kopci je po vrstevnici vedena železniční trať. Okolní zástavba je řídká, vesnického charakteru. Místní roubené a hrázděné chalupy s břidlicovými štíty a střechami lemují cestu údolím a jen výjimečně se některá zatoulá někam výš do stráně. Jádro Kryštofova Údolí je památkově chráněno a nachází se v něm dřevěný kostel ze 17. stol., celý pobitý břidlicí, který byl inspirací k použití břidlicového pláště. Místo má jílové podloží s množstvím podzemní vody, což ztížilo zakládání suterénu.
Urbanismus
Parcela je těsně nad hranicí památkově chráněného území, ale spadá do Přírodního parku Ještěd, z toho vyplývala značná míra regulace a omezení. Z charakteru místa vyplývá umístění stavby v místně obvyklé figuře a to podélně a rovnoběžně s cestou. Odstup od severní hranice je 8 m. Dům je na pozemku zasazen do jeho nejvyšší části a je svou ,privátní tváří“ obrácen k jihu tak aby umožnil ze všech obytných prostor plnohodnotný výhled do údolí s Novinským viaduktem.
Architektonické a dispoziční řešení
"Koncepcí domu je vlastně posazení zjednodušené chalupy na obsypaný betonový suterén.“
Zadání znělo vymyslet chalupu, která by splnila standart bydlení v jednadvacátém století. To podle investora znamenalo prostorný vzdušný byt, další menší byt pro prarodiče, bazén, saunu, dvojgaráž, pracovnu/ateliér a tomu odpovídající počet koupelen a wc. Zároveň měl být dům nenáročný na spotřebu energií a v neposlední řadě splynout s okolní přírodou a místní historickou zástavbou chalup ze 17. a 18. století.
Z toho všeho vyplynula jednoduchá koncepce stavby. Abstrahovaná chalupa v nadzemní části obsahuje funkce bydlení a je posazená na ze tří stran obsypaný betonový suterén, jen do zahrady otevřený, který má v sobě funkce ostatní, pro chalupy nezvyklé, jako je bazén, sauna, strojovna, garáž. Vysunutím suterénu o téměř polovinu své šířky vznikla v úrovni parteru rozměrná obytná terasa, přístupná z obou bytů, přes kterou se chodí na zahradu.
Dům má dvě tváře.
Ta první otočená k silnici, procházející celou vesnicí a nejvíc vnímaná okolím, představuje dům jako skromnou přízemní chalupu s malými okny, se sedlovou střechou pobitou břidlicí, což je místní tradiční materiál.
Druhá tvář je naproti tomu obrácena do zahrady s níž je maximálně propojena velkými okny na jih.
Dům nepřipomíná chalupu pouze formálně, ale i dispozičně. Do domu se vstupuje vchodem od hlavní cesty do centrální chodby se schodištěm, která jej rozděluje na dvě části. Vpravo je hlavní obytný prostor domu. Spojením kuchyně, jídelny a obývacího pokoje vznikla obdoba světnice obohacená o vertikální otevřený prostor do dalšího podlaží s galerií a přes velká posuvná okna otevřená na obytnou terasu potažmo na zahradu. Místo kachlových kamen nebo sporáku je ve zdi zabudovaný krb.
Vlevo je pak menší obývací pokoj s přípravou na malou kuchyňku a posuvnými příčkami oddělenou ložnicí a vlastní prostornou koupelnou. Posuvným prosklením se chodí na terasu a zahradu. Tato část se dá také používat jako samostatný minibyt, obdoba vejminku.
V podkroví je ve středu koupelna a po stranách vlevo ložnice a vpravo pracovna s galerií do obývacího pokoje. V obou pokojích je rozměrné ateliérové zasklení pro co nejlepší výhled do kraje. Po ruce je také komora a strojovna vzduchotechniky.
Do suterénu se sestupuje po schodech do chodby v jeho centru, je zde skříňovou stěnou oddělena strojovna tepelného čerpadla a prádelna. Napravo je bazénová hala se saunou a sociálním zařízením. Nalevo pak vstup do dvojgaráže.
Malířský ateliér jsem nakonec z domu vyjmul a postavil ho na pozemku jako samostatnou stavbu, takovou připomínku dřevěné stodoly.
Konstrukce
Dům je řešen dvěma hlavními konstrukčními systémy. Suterén je železobetonová konstrukce (ztracené bednění) s dvojitým zakládáním a s dostatečně dimenzovaným odvodněním, realizovaným systémem drenáží svedených až do potoka tekoucího na hranici pozemku.
Nadzemní část je dřevostavba z panelů a lepených nosníků, opláštěná pravou břidlicí a částečně také dřevěnými prkny, což si vymohli památkáři. Prkna jsou natřena na břidlicově šedou, aby co nejvíce splynula.
Okna jsou dřevěná a na jižní straně domu jsou opatřena předokeními roletami pro úplné uzavření rozměrných prosklení.
Oba objekty, dům i ateliér jsou vytápěny ze dvou vrtů - tepelným čerpadlem a krbem s rozvodem teplého vzduchu. Na pozemku je vlastní studna a čistička odpadních vod.
(Pozn. – vynucené změny:
Minimum střešních oken v pohledové části ze silnice, klasické okapy, dělená okna, falešná okna (v místech kde prostě okno není potřeba), dřevo na fasádě připomínající roubení (břidlicový kostel nebyl argument ), alespoň minimální přesahy střechy, dřevěné prvky na zábradlí na terase...)
Materiály a barvy
Nejvýraznějším materiálem je přírodní břidlice tmavě šedá, která pokrývá střechu i velkou část nadzemní dřevostavby, ostatní je opatřeno břidlicově šedým nátěrem.
Suterén má fasádu provedenou betonovou stěrkou. Terasy jsou z modřínových roštů a časem už krásně zešedly.
Interiéry jsou co nejjednodušeji vymalovány bíle. Podlahy jsou dubová přírodní prkna.
Interiér je doplněn nábytkem z počátku dvacáteho století, s čímž se počítalo už v projektu.
Zahradní úpravy jsou zatím jen základní – terén už se vzpamatoval ze zásahu stavbou.
Příjezdová cesta je vydlážděna zatravňovacími dlaždicemi a časem se ztratí v trávě. Probíhá postupná výsadba plánovaných keřů a stromů. Po téměř celém obvodu pozemku už pomalu roste zelený živý plot z habru a dřištálu a na pozemku se buduje zahradní koupací jezírko.
Základní údaje:
Užitná plocha domu: 342 m² + atelier (50 m²)
Obestavěný prostor: 995 m³ + atelier
Plocha pozemku: 5980 m²
Zastavěná plocha pozemku: 175 m² + atelier (44 m²)
Základní informace o objektu
Kategorie
Rodinné domy
Komentáře ke článku
úpřímně po procházce, kdy jsem procházel Kryštofovým údolím a uviděl toto, dost mě tato stavba šokovala....objemově a tvarově respektuje okolí celé vesnice snažíc se tím zapadnou, ale pojetí struktury, která má asociovat staré doškové střechy používané na roubenkách a tím daleko víc se snažit říci já sem patřím....to vše je správně a libí se mi jak si stavba bere prvky ze svého okolí....nicméně jednolitost této struktury "došek" po celé ploše stavby na mě působí ve výsledku negativně, jako kdyby přišel pásovec a znásilnil starou roubenku a toto bylo jejich dítě |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.
15. 9. 2023 17:06:25
Re: Re: Štvanická lávka.
Nesouhlasím. Podle mě elegantní je, nijak se nevnucuje a bílá barva jí sluší. Jen nevím, jak se na ní cítí malé děti, které jdou takovou dálku bez možnosti podívat se okolo.
15. 9. 2023 16:59:57
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Takže byste zastavěl (jak říkáte "účinněji využil") např. i Central Park na Manhattanu? Ten přece taky slouží jen k náhodnému využití pro zábavu dílčí skupiny lidí.
15. 9. 2023 16:45:19
Re: Bytový dům Bratislavská 51
Ta rudá barva na chodbách by ve mně asi opravdu probouzela sportovního ducha - abych byla co nejrychleji pryč :-)
15. 9. 2023 16:35:04
Re: Dům v Kolodějích
Na tohle bych potřebovala psychiatra. To už je minimalismus za hranicí únosnosti.
15. 9. 2023 14:59:35
Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Děkuji za krásnou reakci, která vychází z člověka, který je nějakým způsobem postižen semestry školy a nějakou věkovou nedokonalostí!? Lituji Vás. Jenom tak mimochodem, město je něco jiného než venkov a tedy s jeho místem je třeba zacházet poněkud účinněji, než k náhodnému použití pro zábavu dílčí skupiny lidí. Areál potřebuje komplexní využití a o to se návrh snaží.
15. 9. 2023 14:51:33
Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Je zajímavé, že lidi jako Vy nemyslí komplexně a hlavně se neumí při svém vyjadřování PŘEDSTAVIT. Žijí v anonymitě a tedy jejich projev je nutno brát jako "srabský", protože se o sebe bojí! Poněkud ploché chápaní využití tak významného městského prostoru. Jedná se o "srtítský bordel" apelplatzu a budovy, které jsou navrženy pro městské využití již 20 let chátrají. Není to blbost? Ale to je diskuze s jednostranně myslícími lidmi a ne se společností.
15. 9. 2023 11:12:41
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Myslím si, že karlínská kasárna a lávka, nemají nic společného. Strohost, hmotnost a přílišná síla pohledu na Vltavu lávka, ve svém architektonickém návrhu přímo překáží v údolním prostoru. Květ lotosu v karlínském apelplatzu je hravý a není z polohy městského pozorovatele viditelný, tady nepřekáží a neprovokuje takové jako jste vy. Zároveň jde o základní snahu využít klasicistní účko bloku kasáren k normálnímu městskému životu a ne pouze k jeho stavebnímu zániku! Je velice zajímavé že nemáte jméno, ale projevy ANO!
15. 9. 2023 11:04:09
Re: Štvanická lávka
Mně osobně se lávka líbí. Ano, působí trošku netradičně (a je trochu moc "bílá"), ale je zajímavá a je přes ni krásná procházka, zejména za šera, když už svítí světla ukrytá v zábradlí a celá lávka pak působí moderně a zároveň bezpečně.
15. 9. 2023 09:10:40
Re: Re: Štvanická lávka.
Mohu se zeptat, jak jeste vic neviditelnejsi byste rad udelal 300 metrovy most na 5 pilirich? Subtilneji nez takto uz to podle me nejde.