Přestavba Sila v Olomouci
(29. 10. 2007)

Přestavba Sila v Olomouci
Adaptace budov obilného sila na "rodinný dům".
Přestavba Sila v Olomouci
Adresa: ul.Polská, Olomouc-Tržnice
Investor: soukromý
Autor, projektant: Szymon Rozwałka (C+HO_aR), Tomaš Pejpek
Spolupráce: Paweł Wachnicki (C+HO_aR), Pavel Martinka, Alice Michálková, Aleksandra Rachwalska (C+HO_aR), Robert Binar
Vizualizace: Grzegorz Gogolin
Profese: Statika Olomouc, s. r. o.
Dodavatel: Caska Invest, a. s.
Projekt: 2004-2006, realizace: 2005-2007
Zastavěná plocha: 260 m2
Podlahová plocha: 320 m2
Obestavěný prostor: 6500 m3
Náklady: neuvedené
Nosná konstrukce nadstavby: ocelová
Autor fotografií: Mirek Kolčava, Wojciech KryÅ?ski
Autorský komentář
Dodavatel: Caska Invest, a. s.
Projekt: 2004-2006, realizace: 2005-2007
Zastavěná plocha: 260 m2
Podlahová plocha: 320 m2
Obestavěný prostor: 6500 m3
Náklady: neuvedené
Nosná konstrukce nadstavby: ocelová
Autor fotografií: Mirek Kolčava, Wojciech KryÅ?ski
Autorský komentář
Szymon Rozwałka (přeložil Hubert Guzik)
Zadáním projektu byla adaptace budov obilného sila na funkci zcela novou a „nevhodnou“. Tedy zásah nejen do stávajícího objektu, ale i do města a jeho paměti. Změna se všemi svými důsledky.
Využili jsme fenomén výtahu — fenomén, který rozbíjí vztah mezi časem a prostorem — a nabídli funkční schéma na principu samostatných fragmentů (atrium, silo, zahrada, obytný prostor a hranol) spojených mezi sebou „aperspektivně“. Přechod mezi nimi se omezuje na otevření a zavření dveří výtahu. Každý z fragmentů byl navržen jinak, přičemž rozdíly mezi nimi jsou důležitější než fragmenty samotné. Nechtěli jsme se ovšem spokojit s tímto jediným rozhodnutím, a proto jsme tento nápad spojili s jiným, jemu protikladným motivem vizuálního scelení jednotlivých částí. To má popírat námi nabídnuté rozčlenění, a také zdůrazňovat vertikalitu objektu. Během navrhování jsme nevěděli, jaký bude důsledek spojení obou strategií. Nechtěli jsme to ověřovat. Především jsme však nechtěli zapomenout na výjimečný okamžik, jenž předcházel vlastnímu rozhodnutí, okamžik, kdy vše ještě bylo možné. Odtud pokus o zpochybnění svého rozhodnutí. Záměrná nedůslednost.
Nejnápadnější je hranol. Jeho předimenzovanost a asymetričnost vůči celku vyplývají mj. z vůle zdůraznit změnu, která se odehrála. Když měníme, tak měníme. Radikalita tohoto gesta je asi jediným důvodem, proč — i přes změny, ke kterým došlo během realizace — projekt pořád „funguje“. V architektuře máme totiž rádi rozhodná gesta, střety, nedůslednosti, citáty — např. květináče v zahradě (bohužel nerealizované) měly být kopií existujících výsypek sila. Hranol je také pokusem „dát do uvozovek“ neomodernistickou formu, která bývá v Česku jevem stejně bezmyšlenkovým, jakým je v Polsku novodobé kopírování klasické venkovské šlechtické usedlosti.
Olomoucká žehlička mraků
Recenze Jakuba Potůčka
Dříve, než se česko-polská dvojice olomouckých architektů Tomáš Pejpek (1966) a Szymon Rozwałka (1971) rozhodla zahnat mračna nad domovskou architektonickou scénou svou krabicovou „žehličkou mraků“, koketovala s myšlenkou transformovat bývalé obilní silo na obytnou stavbu (u nás neobvyklá funkční konverze zemědělského objektu) způsobem takřka designérským. Inspirací byl jejich starší, nerealizovaný projekt rodinného domu, který se vyznačoval množstvím trojúhelníkových a lichoběžníkových otvorů vyřezaných do stěn. Železobetonový skelet silážní věže, postavené spolu s administrativní a obytnou budovou Hanáckých mlýnů podle projektu Jana Tymicha v letech 1940-1941, k použití tohoto konceptu přímo vybízel. Víceúrovňový, nadstandardně řešený byt, v podstatě nový typ městské vily, architekti implantovali i vzhledem k mimořádné poloze areálu, který se nachází na hranici intravilánu historického jádra města Olomouce, do posledních pater sila. Dennímu světlu měla do temných útrob věže otevřít cestu síť otvorů vyřezaných po celém jejím obvodu a podobných těm ze zmiňovaného rodinného domu. Vznikl by tak jakýsi dekorativní límec, asociující dekonstruktivistická krajkoví staveb japonského architekta Toyo Ita (např. pavilon v zahradě londýnské Serpentine Gallery z roku 2002). Vize „itovsky“ designované věže vzala ale brzy za své. Ukázalo se, že přeměna části těžké hmoty železobetonového sila v subtilní “síťovinu“ vily je nejen technicky náročná (nikoliv však nerealizovatelná), ale i finančně velmi nákladná. Architekti byli ovšem otevřeni změně a s nedostatky prvního projektu se dobře vypořádali ve druhém. Řečeno s trochou nadsázky: řešení jednoduché zvítězilo nad komplikovaným a architektura nad designem.
Výsledkem je obrovská obytná bedna, slovy autorů „krabička“, ulpívající na střeše sila s přirozenou samozřejmostí. Jeho hmotu nedegraduje na pouhý sokl, propůjčující vile monumentální měřítko a jistý punc výjimečnosti, neboť architekti do ní vložili i část nového provozu. Věž tak hraje roli rovnocenného partnera, a to přesto, že značný prostor mezi parterem a krabičkou vyplňuje nevyužitelné časoprostorové vakuum. Připomíná tak, ať se to architektům líbí nebo ne, El Lisického legendární návrh mrakodrapu pro Moskvu z let 1924-1925, tzv. „žehličku mraků“. Narozdíl od olomouckých architektů nebyl ovšem ruský konstruktivista vzhledem k vizionářské podstatě svého návrhu nucen hledat odpovědi na řadu otázek předcházejících samotnému projektování. Předně, tvůrci se zamysleli nad samou podstatou konverze funkcí. Podle jejich názoru byla adaptace sila na vilu transformací funkce správné (původní) v nesprávnou (novou). Podle jejich mínění představuje soulad mezi funkcí a stavbou jen zažitý, tedy přijatelný způsob myšlení, neboť obtížně definovatelný prostor, rozpínající se mezi oběma kategoriemi (správnou—nesprávnou) se vlastně ani nepokoušíme prozkoumat, protože je to pro nás jednodušší. Ve výsledku to pak vede k vybočování z pravidel a porušování norem. To, jakých norem, zde nehraje roli. Napomáhá tomu do jisté míry i skutečnost, kdy řada takto vybočujících koncepcí v praxi mnohdy funguje velmi dobře.
S těmito připomínkami, které — zdá se — neměly přímý vliv na samotné navrhování, přistupovali architekti k projektu rovněž proto, aby se vyhnuli procesu tzv. kamufláže. Tedy situaci, kdy „â?¦zapomínáme alternativy, ještě před chvílí rovnoprávné, a budujeme velikou strukturu vysvětlování a obhajování učiněného rozhodnutí“, které je podle Rozwałky jistým aktem násilí. Zda a do jaké míry se projektantům tato citlivost a neustálá otevřenost změně vyplatila, se ukáže později.
Všechny obytné sekce jsou vertikálně vrstveny a propojeny jen klecí výtahu. Ten podle architektů klasickou perspektivu rozbíjí, proto své dílo koncipovali „aperspektivně", tedy oddělili vztah mezi prostorem a časem. Veškerá komunikace mezi jednotlivými částmi vily probíhá jen prostřednictvím výtahu, který zde figuruje jako časoprostorová brána. Iracionalitu tohoto způsobu cestování útrobami vily vyvažuje perspektivně představitelná požární komunikace, navazující z valné míry na původní železobetonová schodiště. Jednotlivé části domu, vyrůstající v několika výškových úrovních z kmene výtahové šachty jako větve stromu, jsou uspořádány hierarchicky. V parteru věže, kde autoři ponechali v surové podobě množství industriálních prvků (silážní betonové výsypky), se vedle vstupního prostoru nachází jakási příležitostná galerie a apartmán pro hosta. Nad jeho buňkou, usazenou na samém dně vybouraného bočního křídla sila, levituje střešní (visutá) zahrada se skleněným trávníkem, do kterého autoři zasadili gigantické květináče pro vzrostlou zeleň.
Samotná obytná část je situována do nejvyššího patra věže. Velkoryse koncipovaný obytný prostor připomíná chirurgický implantát vložený do vyčištěného organismu. Tento zásah architektům dovolil koncipovat obytnou halu s navazující šatnou, kuchyní s jídelnou, schodištěm a technickým zázemím jako víceúrovňové prostorové kontinuum, definované ocelovým konstrukčním mřížovím. Mezipatra této dvorany, přepažené místy železobetonovými deskami, slouží jako zimní zahrada, vyhlídková místa nebo pracovny. Takřka kartuziánsky strohou geometrii, ovládající celé dílo, narušuje pouze diagonála bočního, předsunutého schodiště menší terasy.
Zdroj: Stavba 3/2207
Základní informace o objektu
Kategorie
Rodinné domy
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 1. 2023 16:18:19
Re: Rekonstrukce domu Pod Vrškem
Tak tohle je vymazlená úprava. Teď jen aby to z venku nezkazil soused.
22. 1. 2023 16:33:01
Re: Rodinný dům Na Rade
Zase jedna pustá krabička.....ať žije architektura.....
22. 1. 2023 16:29:29
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
22. 1. 2023 16:29:27
Re: Rezidence Oliva na Brumlovce v Praze 4
Konečně zase něco oblého. Dost těch fádních krabic! Jezdím kolem již leta na kole, škoda trochu té silnice......Blahopřeji
20. 1. 2023 17:32:48
Re: Vídeňský palác prošel miliardovou modernizací
A co na to říká Klub za starou Prahu?
20. 1. 2023 17:26:32
Re: Interiér horského apartmánu
Můžete mi, prosím, vysvětlit rozdíl mezi "víkendovým apartmánem o výměře 110 m2", který má svého vlastníka, a bytem? Byty jsou definovány normou a mohou být i mnohem menší. Tak proč tohle není byt, když to má všechny jeho atributy? Pokud vím, tak název "apartmá" se používá v hotelích, když má host k dispozici pod jedním uzavřením víc pokojů. Ale kde se vzaly "apartmány"? Mimochodem - jestli není dítě levák, tak tomu stolku v dětském pokoji zoufale chybí světlo zleva.
20. 1. 2023 17:03:05
Re: Rodinný dům Dvě věže
Tak mě při prohlížení fotografií napadlo, že k zabydlenosti bytu patří tři K: Koberec, Knihy a Kytky. Tady je to jasně vidět. A pro mě ještě Obrazy.
4. 1. 2023 15:08:26
Re: Rekonstrukce parku Koliště v Brně
Ten Pospíšil napsal samé bláboly
2. 1. 2023 19:41:46
Re: Skleněná chalupa
Chalupa moc pěkná, jenom mi vrtá hlavou jedna věc: standardní součástí závazného stanoviska CHKO JH a AOPK ČR je z důvodu ochrany ptactva požadavek "Prosklené nečleněné souvislé plochy musí být vždy o max. ploše 2,0 m2, souvislé prosklené plochy o ploše větší musí být rozčleněny příčkami o šířce min. 10 cm tak, aby souvislá plocha bez členění byla max. o ploše 2,0 m2".. atd. Tady to tam asi zapomněli napsat.
27. 12. 2022 19:30:39
Re: Rostislav Švácha: Architektka Alena Šrámková
Nejhorší, nejméně přehledné, špatně fungijící, s holuby dokonce v Bille, je Wilsonovo nádraží, Každý, kdo je tam prvně, o cizincích nemluvě, tam bloudí, Na peronech se hodně kouří, všichni policajti z tepla haly ještě nikdy nevylezli, ale za to, Šrámková, nejhorší architekta poslední doby, nemůže.
20. 12. 2022 12:16:37
Re: Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Spamy řešíme a neustále mažeme, pokaždé ale přichází z jiné adresy, navíc ve formě komentáře, tak jim nelze zcela zabránit. Jedná se většinou o "odpověď" na newsletter od čtenářů, jejichž počítač je zavirován a automaticky vir rozesílá dál. Snad se bude nová administrace stránek, kterou chystáme, umět se spamy lépe vypořádat.
19. 12. 2022 10:33:48
Re: Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?.
Taky mě napadlo, že vlastě nevím, co tím chtěl básník říct. Mimo téma - dotaz pro administrátora: nedá se zabránit spamu s nabídkami půjček? Člověk už se ani nedostane k reakcím na starší články.
16. 12. 2022 14:14:59
Re: Libeňské Docky
Moc hezké. Ale je to už taková třešínka na dortu. Měli by dostat pochvalu všichni, kteří se na libeňákách podíleli úplně od začátku - podklady k dokumentaci k územnímu řízení a stavebnímu povolení (Ateliér A+R system s.r.o.), včetně dendroloogického průzkumu, podkladů ke kácení dřevin, sadových úprav, posouzení vlivu na životní prostředí ... Když už je vše dokonale připravené, tak se pak navrhují i pěkné stavby. Ale ta příprava, ta je taky velmi důležitá pro to, aby mohla vzniknou takováto čtvrť holandského typu na Vltavě. Vzpomínka na libeňáky, když se začínalo: https://www.uschovna.cz/zasilka/FSBH3R4FRUL4HAI9-ILH/
14. 12. 2022 18:34:57
Re: Česká stopa na MS v Kataru nechybí
Ano, je to skvělé a udivující, když víme, a historicky je prokázané, že pálená keramika do Evropy přišla s muslimskou vírou v 1.tisíciletí letopočtu přes Španělsko. To znamená, že kvalita a design českého výrobce (tedy výrobních závodů v ČR) je na nejlepší dosažitelné úrovni, jako ve světě výrobci dosahují. Skvělý úspěch přátelé v Lasselsbergeru!
14. 12. 2022 18:29:03
Re: Stavební zákon - blýská se na lepší časy?
Hle, jak lze mnoha slovy a mnoha větami napsat hodně řádků, ale přitom čtenářům prakticky nic neříci, tedy cokoliv, co by blíže vysvětlovalo, o co v té tzv. "integraci" půjde. Zejména u velkého kritika Jana Kasla to překvapuje.
14. 12. 2022 18:21:23
Re: Libeňské Docky
Tak já budu zase za škarohlída, i když mě to netěší. Ale páni architekti, opravdu je nutné to neustále se opakující klišé, že teprve když okna nejsou nad sebou a ideálně je každé jinak velké, pak je to ta pravá architektura? Jak je potom možné, že stovky let to fungovalo přesně naopak a vznikly neskutečně dobré stavby, z nichž mnohé ta staletí přetrvaly? Je to naše trauma z paneláků, že už neumíme navrhnout normální barák, kde i fasáda má řád a logiku? (Třeba i statickou, protože jak debilně se přenášejí síly z těch mimochodných meziokenních pilířů, byť chápu, že ty obvodové stěny třeba nejsou nosné, že?) No nic, to je jen takové popíchnutí, jinak samozřejmě dík za každý urbanisticky aspoň trochu promyšlený počin, sloužící bydlení a navíc rehabilitující brownfield, abych nebyl jen negativní. :)
14. 12. 2022 17:16:48
Re: Libeňské Docky
Slušelo by se zmínit, že návrh urbanismu celé lokality vzešel z mezinárodního workshopu a vítězného návrhu libereckého SIALu někdy kolem roku 2000. Po povodních se muselo několik let počkat, než se lidé přestanou bát bydlet u vody. Nicméně mě těší, že původní koncept přežil.
14. 12. 2022 14:26:27
Re: Libeňské Docky
Jste dobrý kluci! Pěkný je to.
4. 12. 2022 19:03:52
Re: Rodinný dům na západním okraji Prahy
Tak tohle je přesně případ, kdy má někdo vysněný dům, ale je mu jedno, že se vůbec nehodí na pozemek (navážka na svahu - chudáci sousedi) ani mezi okolní stavby (šikmé střechy). Čiší z toho bezohlednost investora. A pokud jde o požadavky území studie - i kdyby nebyla platná, je to hlavně zodpovědnost projektanta, aby jeho návrh odpovídal charakteru území.
28. 11. 2022 20:35:14
Re: Bytový dům v Pardubicích
Dvanáct bytů a čtyři garáže, to je pro okolí opravdu terno. Kam dají auta ti ostatní?