Stanice metra Národní třída se uzavře zřejmě v červenci 2009

Stanice metra Národní třída se uzavře zřejmě v červenci 2009

(12. 11. 2008)

 
 
 
 

Stanice metra Národní třída se uzavře zřejmě v červenci 2009

Fotogalerie ke článku (1)

Copa Centrum Národní (zdroj: COPA Real Estate)

Copa Centrum Národní (zdroj: COPA Real Estate)
Celá fotogalerie (1)

Stanice metra Národní třída, nad kterou má vyrůst multifunkční objekt Copa centrum, se uzavře zřejmě v červenci 2009. Pro cestující se pak otevře pravděpodobně po roce v červenci 2010. Vyplývá to z návrhu harmonogramu rekonstrukce stanice metra, kterým se bude v úterý zabývat rada hlavního města Prahy. S uzavřením stanice nesouhlasí řada Pražanů, petici proti tomu podepsalo přes 5500 lidí. Copa centrum má už stavební povolení, to ale zatím nenabylo právní moci.

Rekonstrukce stanice začne podle harmonogramu 1. dubna 2009, stanice se ale uzavře až o tři měsíce později. Současný vstup do metra zmizí a na jeho místě vznikne v podzemním patře nový moderní vstup. Vestibul se rovněž přesune do podzemí. Během oprav mají vlaky stanicí pouze projíždět. Provoz tramvají zůstane zachován, zastávka ve Spálené ulici ale bude posunuta blíže ke Karlovu náměstí.
Podle harmonogramu se uvažuje i o vystavění bezbariérového vstupu, který požadovali iniciátoři petice. Přesto investor neuvažuje o tom, že by stanice zůstala v provozu. Existují čtyři možnosti řešení výtahu, které by stály přibližně od 120 do 240 milionů korun. Všechny ale vedou do přilehlých nemovitostí a jejich majitelé s vyústěním výtahu údajně nesouhlasí.
Na stavbu víceúčelového centra už vydal odbor výstavby Prahy 1 stavební povolení, samotná výstavba se ale ještě zdrží. Účastníci řízení se totiž proti stavebnímu povolení chtějí odvolat, úřad nevyhověl žádné z námitek, které podali. Účastníci se domnívali, že výstavba v okolí zhorší životní prostředí a ovzduší; emisní limity byly údajně překračovány už v době vypracování studie k projektu. Podle nich je stavba předimenzovaná a nebyla posouzena v plném rozsahu v procesu EIA, který hodnotí vliv stavby na životní prostředí.
Multifunkční objekt Copa centrum má stát zhruba čtyři miliardy korun. Bude mít čtyři podzemní a sedm nebo osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách se plánují byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Objekt bude propojen s obchodním domem Tesco. Výstavba potrvá zhruba 20 měsíců.
Iniciátoři petice proti uzavření stanice požadují, aby byl ze stanice vybudován druhý bezbariérový výstup. Pak by stanice nemusela být uzavřena. K požadavku se připojila i radnice Prahy 1, ta ale nebyla účastníkem stavebního řízení.

Doplněno 11.11.2008:
Stanice metra Národní se uzavře na deset měsíců a bude bez bariér
Stanice metra Národní třída, nad kterou má vyrůst multifunkční objekt Copa centrum, bude uzavřena deset měsíců. Původně se mluvilo o 12 až 16 měsících. S uzavřením stanice nesouhlasí řada Pražanů, v petici požadovali vybudování druhého vstupu, který by byl bezbariérový a umožnil by zachování provozu ve stanici i po dobu stavby. Uspěli pouze z poloviny. Rada hlavního města dnes projednala, že stanice v budoucnu získá bezbariérový vstup, uzavření se ale nevyhne. Novinářům to řekl radní Radovan Šteiner (ODS).

Miloslav Kunc, jeden z organizátorů petice proti uzavření stanice, se domnívá, že za zhruba stejné peníze, jaké bude stát bezbariérový výtah, mohl být vybudován i druhý vstup. "Zástupci dopravního podniku původně tvrdili, že bezbariérový vstup vůbec není možné postavit. Je dobře, že bude, ale je to jen poloviční vítězství," řekl ČTK Kunc. Kunc pochybuje o tom, že uzavírka potrvá jen deset měsíců. Podle něj se může protáhnout, až na místo nastoupí archeologové.

Pražský primátor Pavel Bém 11.11.2008 řekl, že se stanice uzavře zřejmě na začátku letních prázdnin v roce 2009. Současný vstup do metra zmizí a na jeho místě vznikne v podzemním patře nový moderní vstup. Vestibul se rovněž přesune do podzemí. Během oprav mají vlaky stanicí pouze projíždět. Provoz tramvají zůstane zachován, zastávka ve Spálené ulici ale bude posunuta blíže ke Karlovu náměstí.

Podle Šteinera existují čtyři možnosti řešení bezbariérového výtahu. Tři z nich ale vedou do soukromých objektů a jejich majitelé s vyústěním vstupu údajně nesouhlasí. "Nejperspektivnější se jeví varianta s vyústěním v budově městského státního zastupitelství na rohu ulic Omladinářů a Lazarská," poznamenal Šteiner. Zda bude bezbariérový vstup hotový už při znovuzprovoznění stanice, zatím není jisté.

Na stavbu víceúčelového centra už vydal odbor výstavby Prahy 1 stavební povolení, to ale zatím nenabylo právní moci. Zahájení výstavby se zřejmě ještě zdrží. Účastníci řízení se totiž proti stavebnímu povolení chtějí odvolat, neboť úřad nevyhověl žádné z námitek, které podali. Účastníci se domnívali, že výstavba v okolí zhorší životní prostředí a ovzduší; emisní limity byly údajně překračovány už v době vypracování studie k projektu. Podle nich je stavba předimenzovaná a nebyla posouzena v plném rozsahu v procesu EIA, který hodnotí vliv stavby na životní prostředí.

Multifunkční objekt Copa centrum má stát zhruba čtyři miliardy korun. Bude mít čtyři podzemní a sedm nebo osm nadzemních podlaží. V šesti propojených budovách se plánují byty, kanceláře, pasáže s obchody či parkoviště pro 250 aut. Objekt bude propojen s obchodním domem Tesco. Výstavba potrvá zhruba 20 měsíců.


Zdroj: ČTK, 10 a 11. listopadu 2008

 

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

17. 12. 2021 15:41:37

Re: Česká města se jednoznačně shodla na potřebě okamžité úpravy...

Pamatuju si, jak těsně po revoluci probíhala diskuse o potřebě novýho stavebního zákona. Bavili jsme se o tom, že potřebujeme zákon logickej, přehlednej, stručnej, funkční. Padl názor, že jeden z nejlepších systémů stavebního práva má Bavorsko, navíc je nám kulturně a historicky blízký. Nabízí se tedy řešení prostě bavorský právo převzít a přizpůsobit. Vypadalo to tenkrát v tý euforii, že to je logická cesta a že po ní půjdeme. Pak do toho vstoupily ty naše obvyklý komplexy z "cizáků", malost, neschopnost inspirovat se tam, kde věci fungují, potřeba prosadit si svoje zájmy a zájmečky, potřeba vyšlapat si tu svojí jedinečnou českou cestičku, přece nám někdo nebude radit... Výsledkem byl stavební zákon horší a delší, než byl ten socialistickej. A od tý doby je k horšímu každá další změna. Ja to k pláči, vůbec se městům nedivím. Stát za třicet let demokracie a slibů o zeštíhlení a racionalizaci svých funkcí nabobtnal do obludných rozměrů a zdá se, že není moci, která by s tím něco dokázala udělat. Ideály maximální svobody nejen jednotlivce, ale i obcí a (mikro)regionů, vzaly dávno za svý. Aktuální stavební zákon má 335 paragrafů, 142 stran. Ten předchozí měl paragrafů 198, stran 95. Socialistickej stavební zákon měl 145 paragrafů a 52 stran. Není výmluvnějšího svědectví o tom, kam tahle země směřuje, v přímým rozporu se sliby a proklamacemi každý další politický garnitury. A já se ptám spolu s klasikem a Vávrou: "Musí to bét, Maryšo?!"

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz