O držiteli letošní České ceny za architekturu rozhodne
sedmičlenná mezinárodní odborná porota. Na post předsedkyně byla porotci zvolena
renomovaná nizozemská architektka Marianne Loof, která je partnerkou známého
architektonického studia LEVS architecten v Amsterdamu. O vítězství ve 2.
ročníku prestižní soutěžní přehlídky, vyhlášené Českou komorou architektů
(ČKA), se uchází 249 přihlášených prací. Dalšími členy poroty jsou Matija Bevk (Slovinsko), Eelco
Hooftman (Nizozemsko/Skotsko), Jiří Oplatek (Česká
republika/Švýcarsko), Jakub Szczęsny (Polsko), Doris Wälchli (Švýcarsko)
a Ľubomír Závodný (Slovensko).
Marianne Loof
bezprostředně po absolutoriu Delft University of Technology v roce 1989
založila s Jurrianem van Stigtem v Amsterdamu Loof & van Stigt Architecten,
od roku 2005 je partnerem společnosti LEVS architecten. S úspěchem realizovala
projekty nejrůznějšího zaměření, od rozsáhlých rezidenčních záměrů – např.
nedávno dokončené apartmánové bydlení Square v centru Amsterdamu nebo koncept
zástavby pro 17 tisíc lidí u ruského města Kazaň, až po školy nebo stavby z
nepálených cihel pro kmen Dogonů v Mali. Jejím cílem je vytvářet dobře
fungující budovy, které jsou krásné, neškodí životnímu prostředí, slouží svému
účelu po mnoho let, budovy, ve kterých se lidem dobře pracuje a žije. Marianne
Loof byla v letech 2007–2009 hostující lektorkou na Fakultě architektury ČVUT, jak
po této zkušenosti hodnotí české architektonické vzdělávání? „V LEVS máme vysoké procento studentů a
zaměstnanců z Evropy, a to i z českých univerzit a ze Slovenska. Celkově
oceňujeme vysokou úroveň dovedností, jako je kreslení a práce s počítačem. Také
úroveň vzdělání je vysoká, ale v oblasti sociální a architektonické diskuse je
izolovanější. Architekti v České republice jsou také více orientovaní na
soukromé zakázky, toto malé měřítko projektů je odlišné než v Nizozemsku. U nás
vedeme studenty k tomu, aby byli analytičtí, měli svůj jasný názor a neviděli
architekturu a design jen jako umění, ale jako společenskou sílu.“
V těchto dnech
porota v čele s Marianne Loof vybírá z 249 prací přihlášených do
aktuálního ročníku České ceny za architekturu užší okruh realizací, které budou
představeny na nominačním večeru 12. června v kulturní zóně Pragovka v pražských Vysočanech. Slavnostní galavečer, na němž z tohoto
výběru vzejde přibližně deset finalistů, včetně laureáta České ceny za
architekturu, se uskuteční 27. listopadu 2017 v Místě pro nové umění – Jatka 78. Výstava všech nominovaných děl bude k vidění v průběhu listopadu a
prosince 2017 v Galerii Jaroslava
Fragnera v Praze. Na začátku roku 2018 se výstava přesune do Galerie Architektury Brno.
Předsedkyně poroty
Marianne Loof se osobně zúčastní nominačního večera. Společně s dalšími
kolegy z poroty bude 12. června od 16 hodin ve Vnitroblocku diskutovat nad
tématem Město pro život.
_______
Českému
školství chybí širší sociální a architektonická diskuse
Marianne Loof – předsedkyně poroty
●
Intenzivně jste se zabývala
koncepcí bytových domů, připomeňme loni dokončené apartmánové bydlení Square v centru
Amsterdamu. Váš ateliér také vyhrál mezinárodní soutěž na koncept zástavby pro 17
tisíc lidí u
ruského města Kazaň. Dalo by se inspirovat ještě dnes ruským konstruktivismem a myšlenkami
kolektivního bydlení? Jaké formy bydlení jsou v Nizozemsku nejžádanější a jaké v
Rusku?
U nás v Nizozemsku máme velmi silnou tradici sociálního bydlení.
Na začátku 20. století nastartovala tvrdá regulace kvality bydlení nové sociální
hnutí v městském plánování a architektuře. O navrhování sociálního bydlení se začali
významně zajímat architekti Amsterdamse School, ve světě známí svojí zdobnou cihelnou
architekturou. Proto bylo sociální bydlení a vysoká kvalita architektury v Nizozemsku
vždy úzce propojeny. Od roku 2000 a zvláště po krizi jsme svědky příklonu k městské
typologii malého bytu, orientovaného ve větší míře na mladé profesionály. V Rusku
existuje velká poptávka po bydlení o vyšším standardu, protože lidé stále bydlí
ve velmi nekvalitních Chruščovových panelácích. Patrná je tu skutečná potřeba a
touha vylepšit kvalitu bytů v pečlivě navrženém prostředí. Náš ateliér LEVS může,
s ohledem na nizozemskou dlouholetou tradici kvalitního bydlení a s ohledem na bohaté
zkušenosti a znalosti v této oblasti, pomoci řešit tíživou situaci v Rusku.
●
Váš ateliér LEVS je partnerem
vzdělávací nadace Dogon Education a už více než 15 let navrhujete různorodé stavby
z nepálených cihel pro kmen Dogonů v Mali. Jaké principy uplatňujete při projektování
v takto odlišných klimatických i kulturních podmínkách? Co je nejtěžší?
Aby mohla přetrvávat určitá kultura,
je třeba, aby se společnost cítila dobře. Stavění z vepřovicových cihel není jen
stavební metoda, ale souvisí také s tím, jak jsou komunity vytvářeny a (vnitřně)
provázány. Když se vláda v Mali snažila komunity modernizovat tak, že se bude imitovat
západní architektura, byly zde postaveny velké betonové školní bloky. Nejen že tyto
stavby demonstrovaly nedostatek respektu vůči tradičním znalostem stavitelství a
kultury, ale zároveň to byl důkaz nedostatečného spojení s komunitou, protože bloky
nebyly postaveny jako nedílná součást vesnice. Uživatelé dokonce nemohli ani přispět
k procesu stavby komunitních budov, jak se to u kmene Dogonů tradičně dělá. Základní
škola Tanouan Ibi byla
naším ateliérem navržena a postavena spolu s místní komunitou jako rovnocenným partnerem.
Tím vznikl ze strany komunity závazek a zajistila se tak lépe udržitelná budoucnost.
Nejedná se jen o obyčejnou školní budovu. Tahle je jejich.
Výstavba pomocí hydraulicky stlačených hliněných tvárnic vyžaduje
nový přístup k architektuře a stavebnictví. Jednou v mnoha výhod je využívání místních
materiálů. Další výhodou jsou izolační vlastnosti hliněných tvárnic, které udržují
uvnitř domů příjemné klima. Tvárnice HCEB mají dostatečně velkou únosnost v tlaku,
takže se z nich dají stavět nosné stěny, a to dokonce i v několika vrstvách. Holandská
architektura má dlouhou tradici navrhování fasád a jejich vzorů z cihel. Velikost,
přirozená kvalita a ostatní vlastnosti cihly ovlivňují rozměry budovy. V rámci omezení,
které nám tvárnice stanovuje, jsme se naučili HCEB používat také jako ozdobný prvek
při navrhování vzorů a reliéfů. Naše budovy mají stále propracovanější architektonický
výraz, který využívá tradiční metody moderním způsobem.
●
V letech 2007–2009 jste byla
hostující lektorkou na Fakultě architektury ČVUT, seznámila jste se tak s výukou
na českých školách. Chybí něco českému architektonickému vzdělávání?
V LEVS máme vysoké procento studentů a zaměstnanců z Evropy,
a to i z českých univerzit a ze Slovenska. Celkově oceňujeme vysokou úroveň dovedností,
jako je kreslení a práce s počítačem. Také úroveň vzdělání je vysoká, ale v oblasti
sociální a architektonické diskuse je izolovanější. Architekti v České republice
jsou také více orientovaní na soukromé zakázky, toto malé měřítko projektů je odlišné
než v Nizozemsku. U nás vedeme studenty k tomu, aby byli analytičtí, měli svůj jasný
názor a neviděli architekturu a design jen jako umění, ale jako společenskou sílu.
_______
Více o České ceně za architekturu najdete na www.ceskacenazaarchitekturu.cz a na Facebooku ceny.
Na webových stránkách lze již nyní prohlížet
přihlášená
díla, dostupná je i interaktivní
mapa, která představuje architekturu
v jednotlivých regionech, a podporuje tak základní myšlenku ceny, a sice
podporu architektury v rámci celé ČR.
Získat zde rovněž můžete informace o
složení Akademie ČCA, statutu soutěže atd.
tisková zpráva
Souvisejíc články:
Nominační večer České ceny za architekturu 2017 31.5.2017
O prestižní Českou cenu za architekturu 2017 se uchází 249 prací 4.5.2017
2. ročník České ceny za architekturu vyhlášen! 19.1.2017
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…