Nová výstava ukáže, jaká byla architektura Plzně v 60. letech
20/11/2013–9/2/2014
Západočeská galerie v Plzni, Výstavní síň „13“
(ČTK) – Mimořádnou šanci poznat architekturu Plzně 60. let minulého století mají návštěvníci nové výstavy Západočeské galerie. Expozice ve výstavní síni "13" ukazuje, co ve městě v tomto nejsvobodněji vypadajícím období totality vznikalo v návrzích a realizacích. Řada staveb přitom už neexistuje, mnoho jich je přestavěno, další zřejmě čeká zánik. Největší šanci na přežití tak mají brána pivovaru v ulici U Prazdroje a hotel Central na náměstí Republiky, řekl ČTK autor výstavy Petr Domanický.
"Ta doba je obrovsky zajímavá, v kontrastu s 50. lety svobodou, otevřeností novým trendům. Cílem je toto v Plzni zatím opomíjené období alespoň rámcově poznat a připomenout největší architektonické hodnoty, které v uvedené době ve městě vznikly," uvedl.
Plzeň začala v 60. letech procházet nebývalou urbanistickou proměnou, byla zahájena výstavba panelových sídlišť a razantní přestavba centra. Vznikl také první územní plán, jenž byl schválen. Počítal s plošnými demolicemi v centru, rozšířením silnic.
Řada projektů z té doby měla celostátní význam, kromě věžových domů na Borech a pavilonů výstaviště také zimní stadion. Ten patří k nejzajímavějším a dosud zachovaným stavbám. "I přes některé následné zásahy, které mu ublížily, je ten princip stále zachován a opravňuje k tomu, aby byla stavba zařazena mezi kulturní památky," uvedl Domanický. Stadion je zajímavý propojením kuriózního konstrukčního a výtvarného řešení. "Po stranách tribun jsou vybudovány deltoidy, do nichž jsou zavěšena ocelová lana, na nichž je uložena střecha objektu. Deltoidy vytvářejí i prolamované charakteristické průčelí," vysvětlil Domanický.
Z dalších dochovaných staveb některé zřejmě brzy zaniknou, zvažuje se například přestavba i možné zbourání obchodního domu Prior, nejasný je osud interiéru Komorního divadla.
Kromě dobových fotografií, originálních návrhů a reprodukcí plánů, časopisů, knih a předmětů z domácnosti je k vidění také socha Jana Kodeta, model takzvané Rybářské bašty a funkční model neonového poutače, tedy zmenšenina poutače z brány plzeňského výstaviště.
K výstavě, která potrvá do 9. února, vychází i publikace, součástí je doprovodný program.
Doplněno Stavbaweb:
Ve druhé polovině padesátých let 20. století prošla československá architektura dramatickými proměnami od uměle vnucovaného socialistického realismu zpět k moderním architektonickým trendům, reflektujícím světový vývoj včetně ohlasů výstavy, konané v roce 1958 v Bruselu. Plzeň v té době nepatřila k centrům, která by přímo udávala směr v československé architektuře, přesto zde vznikla celá řada zajímavých projektů i realizací.
Město začalo také procházet nebývalou urbanistickou proměnou, která souvisela s obrovským poválečným optimismem, obnovujícím se a gradujícím právě v 60. letech. Byla zahájena výstavba panelových sídlišť a razantní přestavba centra Plzně. Některé tehdy realizované stavby i urbanistické celky měly celorepublikový význam (zimní stadion, věžové domy na Borech, pavilony výstaviště atd.). Cílem výstavy je toto v Plzni zatím opomíjené období alespoň rámcově poznat a připomenout největší architektonické hodnoty, které v uvedené době ve městě vznikly.
Podrobné informace o výstavě naleznete na stránkách Západočeské galerie ZDE.
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…