Výstava v grafickém kabinetu Veletržního paláce v Praze potrvá do 20. dubna.
Autorka: Eva Bendová
Výstava v grafickém kabinetu předvádí dvě stěžejní roviny architektovy tvůrčí práce na papíře. V raných kresbách z let 1911-1914 sledujeme stav ideového architektonického návrhu, zhmotnění představy a o to v případě Bedřicha Feuersteina ovlivněné tektonickou architekturou klasicismu i rodícího se kubismu. Kreslířské umění a zdatnost projevu si architekt odnesl ze školy Jana Kotěry a hodin u Josipa Plečnika. Kreslířský architektonický projev může mít ještě jinou podobu a vliv. Záznamy z cest a přetváření v přímém kontaktu s viděnou skutečností ve volný obraz vedly Feuersteina ke zkouškám budování hmoty z ploch a linií. V roce 1921 zajíždí společně s Josefem Šímou na francouzsko-španělské pomezí, kde vznikl soubor vystavených akvarelů. Pohledy na města (St. Jean de Luz, Hendaye, Biarritz) dokládají jak silně vnikl klubismus do českého umění a zároveň svědčí o vlivu Le Corbusierova a Ozefantova purismu. Ve shodě se svou nejvýznamnější českou stavbou – krematoriem v Nymburku (1921-1924) vykazuje Feuerstein i v akvarelech shodný puristický záměr stavět kompoziční celky jasného přehledného rozvržení, primárních tvarů a universálního řádu. V akvarelu Dolní Pyreneje vrcholí pak jeho schopnost budovat tvar a prostor pomocí abstrahovaných ploch a prvků, které spojují grafický, malířský i konstrukční projev.
Architekt Bedřich Feuerstein (15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha) byl mimo jiné jedním ze zakladatelů moderní české scénografie, neméně zajímavé je i jeho dílo kreslířské. Tuto méně známou výtvarnou činnost jeho krátkého života dokumentuje vystavený soubor. Bedřich Feuerstein se po svém pobytu v Paříži a zejména Japonsku (1926-1930) usazuje v Praze, kde ve svých 38 letech předčasně umírá. V Čechách stihl realizovat pouze dvě stavby, přestože patřil do okruhu avantgardních tvůrčích skupin a svým internacionálním rozhledem uváděl na českou scénu znalosti o světovém stavitelství.
Tisková zpráva Národní galerie v Praze











Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…
Jakým způsobem se likviduje (nebo recykluje?) atypické bednění? Je z něj surovina nebo odpad? Má na to Česká Doka také…
Úplně mě baví, jak se vrací ornamentní skla a jak se kombinuje estetika s praktičností.