Galerie vystaví nástropní mozaiku z hotelu Praha

(ČTK) – Skleněnou stropní mozaiku z hotelu Praha, který se demoluje, vystaví od 1. dubna Pražská galerie českého skla. V den vernisáže se v galerii uskuteční od 18:00 za účasti autorky mozaiky Elišky Rožátové debata, která by měla přispět i k hledání prostor pro trvalé umístění rozměrného díla. ČTK to řekla Eva Dryjová z Pražské galerie českého skla.



Glass Excellence XI.

SKLENĚNÁ MOZAIKA HOTELU PRAHA ZACHRÁNĚNA!
Pražská galerie českého skla, o.p.s. (PGČS)

Pražská galerie českého skla  již třetím rokem pořádá pravidelná setkání Glass Exellence ve sklářském umění – celoroční program výstav spojených s vernisáží a debatou se sklářskými tvůrci. V prostorách bývalého mlýna na sóju, který byl zrekonstruován na moderní loft, se může veřejnost pravidelně seznamovat  s díly mladých či zkušených sklářských umělců. 

V úterý 1. dubna od 18h pořádá Pražská galerie českého skla setkání u příležitosti záchrany stropní skleněné mozaiky Slunce z bývalého Hotelu Praha. Debaty se účastní autorka, ak. mal. Eliška Rožátová a ak. soch. Magdalena Kracík Štorkánová odbornice na mozaikové umění z Art a craft MOZAIKA, která celou záchranu s cílem zachovat jedinečné kulturní dědictví dobového výtvarnictví a designu přelomu 70. a 80. let realizovala. Skleněná kruhová mozaika Slunce je z ručně mačkaných segmentů o velikosti 1cm, má  v průměru 9m a zabírá plochu 63,5 m2.

V roce 1989 se hotel stal majetkem hlavního města Prahy a byl zpřístupněn veřejnosti.  Ve správě ho měla Praha 6 a byl provozován jako pětihvězdičkový hotel. V roce 2002 byl prodán do soukromého vlastnictví a začalo se jednat o demolici budovy, jejíž poslední spásou mohlo být prohlášení hotelu kulturní památkou. Ministerstvo kultury tento návrh ovšem neschválilo a tak lednu 2014 získala společnost PPF povolení k demolici hotelu.

Po půlročních vyjednáváních Magdaleny Kracík Štorkánové s majitelem hotelu byla mozaika darována občanskému sdružení Art a craft MOZAIKA, které se zabývá ochranou a rehabilitací muzivního (mozaikového) umění.  „Ať už je konec budovy sebe smutnější, jsem vděčná, že nám byl umožněn vstup do hotelu a sejmutí mozaiky, ačkoliv jsme byli striktně limitováni čtrnácti dny práce“ uvedla  žena stojící za aktem záchrany mozaik a pokračuje: „Ráda bych podotkla, že majitel nám vyšel vstříc, jednání bylo korektní, byť zdlouhavé a mozaiku se podařilo zachránit skutečně za pověstných pět minut dvanáct.“

Autorka abstraktní kompozice Slunce Eliška Rožátová studovala v ateliéru profesora Kaplického a Libenského na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a patří ke generaci umělců, kteří vstoupili do výtvarného dění na konci 60. let. Je autorkou četných realizací ve veřejném prostoru a v architektuře; např. skleněná mozaika do koncertní síně Atrium 7×5,5m z roku 1982 dnes instalovaná fragmetárně ve foyer Muzea Skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, mozaika na fasádě obchodního domu na náměstí v Michalovicích (SR) 7,5x10m z roku 1975. Její dílo je vždy v symbióze a harmonii s okolní architekturou a prostorem. Věnovala se propojování sklářských technik s mnohými inovacemi a technologickými postupy vždy taky, aby uplatnila svůj smysl pro vytříbenou barevnou kompozici a malbu. Dokázala vytvořit imaginární prostor a niterný prožitek z vnitřní krajiny. Byla oceněna čestným uznáním za díla v českém pavilonu na Expu’ 67 v Montrealu.

Pražská galerie českého skla ve spolupráci s Art a craft MOZAIKA chce pomoci najít nový výstavní prostor pro toto jedinečné monumentální dílo. „Jedná se o ojedinělou příležitost obohatit muzejní sbírky či jiné prostory o tuto cennou mozaiku a zpřístupnit ji tak široké veřejnosti.“ zdůrazňuje ředitelka PGČS Kateřina Čapková.

Mozaika Slunce je svědectvím o prosperujícím českém sklářském průmyslu užívaném ve stavebnictví 70. a 80. let. Každé takové originální monumentální dílo má svou duši a jsou za ním četné osobní příběhy autorů a jejich spolupracovníků. Materiály a technologie zatavení skla k duralovým deskám používaným  pro konstrukci letadel a kosmických lodí (vyrobeno v Aero Vodochody) jsou unikátním svědectvím uměleckého ztvárnění ve veřejném prostoru.
tisková zpráva

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*