AS.Architecture-Studio: Rekonstrukce budovy pařížského rozhlasu

V rámci 40. výročí Maison de la Radio v roce 2003 bylo rozhodnuto o restrukturalizaci budovy rozhlasu. Mezinárodní soutěž vyhrálo v roce 2005 AS.Architecture-Studio, jehož návrh zachoval jedinečnost stavby, ale přepracoval její prostor.

lient: Radio France
Architekt a zodpovědný projektant: AS.Architecture-Studio
Zadání: Kompletní projekt a autorský dozor
Spolupráce:
inženýring: Jacobs France
požární bezpečnost: Cabinet Casso
rozpočet: Eco Cités
fasády: T/E/S/S
scénografie: Changement à vue
akustika Velkého auditoria: Nagata acoustics
akustika budovy: Jean-Paul Lamoureux
landscaping: Michel Desvigne
osvětlení: 8’18’’

Celková plocha budovy: 110 000 m2
Celkové stavební náklady: 241,5 mil. Euro
Stavební náklady Velkého sálu: 35 mil Euro
Soutěž: 2005
Dokončení stavby: 2017
© plány: AS.Architecture-Studio
© foto: AS.Architecture-Studio / ADAGP / Luc Boegly

 

Transformace symbolu rozhlasu, „kulatého domu“, začala v roce 2009;  harmonogram výstavby počítá s úplným dokončením v roce 2017; celkové náklady přestavby dosáhnou 241 500 000 Euro. Stavba o celkové ploše 100 000 m² se provádí za provozu, v obsazených prostorách, což je omezení, které vyžaduje pečlivě volený sled prací tak, aby byl minimalizován stavební hluk a umožnilo se normální vysílání. Transformační projekt zahrnuje výstavbu symfonického sálu s 1461 sedadlem. Nový sál, jehož výstavba začala v roce 2011 a který byl otevřen v listopadu 2014, je vrcholem rehabilitačního programu. Velký sál rozhlasu poskytl pařížské veřejnosti konečně novou koncertní síň mezinárodního standardu. Stejně důležitými aspektu projektu jsou aktualizace zabezpečení budovy nebo terénní úpravy venkovních prostor, kde dříve bývala parkoviště.



Nový sál, navržený AS.Architecture- Studiem, je v souladu s celkovým plánem budovy. Je situován na křižovatce nových veřejných prostor, které prostřednictvím foyeru s velkým prosklením nabízejí výhled na Seinu. Architekti zvolili sál s centrálním umístěním hudebníků a přizpůsobili ho omezenému prostoru tím, že vytvořili vertikální objem s překrývajícími se balkony. Hlediště s 1461 sedadlem je v malých blocích rozloženo kolem orchestru, což diváky přibližuje jevišti s orchestrem. Největší vzdálenost publika od jeviště je 17 metrů. A tak, co mohlo být překážkou, stalo se atributem nového sálu: jak intimita, tak blízkost.
Atmosféra sálu zdůrazňuje tuto zvláštnost: v homogenním prostoru, utvářeném převážně ve dřevu, vznikla „vitrína“ pro hudbu. Stěny jsou rozbity do mnoha faset, jejichž linie se prodlužují do nekonečna, ale vždy přivedou pozornost zpět do centra, kam je soustředěna vizuální a zvuková pozornost. Několik druhů dřeva (buk, bříza, třešeň) vytváří směs různých rovin komponovanou jako velkou intarzii či reliéf, uspořádaný v rytmu vodorovných čar.

Prostorová kvalita je také dána rytmem sekvencí, daných vstupy do sálu, kdy posluchač přichází z jasně osvětleného veřejného foyeru v přímém kontaktu s městem, prochází akustickými vestibuly, tichými galeriemi s letmými izolovanými pohledy do sálu, až ho nakonec překvapí objevení Velkého auditoria.
Pro zajištění vynikající akustiky architekti získali ke spolupráci akustika Yasu Toyoty z Nagata Acoustics, který se podílel jak na řešení konečné geometrie, tak na obložení stěn. Jeviště, srovnatelné velikostí s největšími současnými mezinárodními orchestřišti (22 m široké a 15 m hluboké), se skládá z 18 modulárních zvedacích stolů. Pojme 120 hudebníků a lze ho adaptovat pro různé konfigurace orchestru. Velký dřevěný akustický reflektor je jako baldachýn zavěšen 14,5 m nad jevištěm a vychyluje zvuk k hudebníkům a posluchačům.


Strop je také rozdělen do různých dřevěných rovin, které se překrývají a kopírují pohybem směrem vzhůru fragmentaci balkonů. Uprostřed sálu nad kůrem sboru se dřevěné stěny rozestupují a odhalují monumentální varhany, navržené Gerhardem Grenzingem.
Sál je vybavený pro záznam zvuku a obrazu koncertů v jakýchkoliv konfiguracích: filharmonického koncertu, komorní hudby, kvartet, instrumentálních koncertů, recitálů, varhanních koncertů. Budova rozhlasu byla přebudována tak, aby byla snadno přístupná veřejnosti a mohla nabídnout celou řadu koncertů a festivalů, kde jako interpreti mohou vystoupit čtyři domácí soubory Radia France i mnoho hostujících orchestrů. Celkově lze říci, že budova rozhlasu potřebovala vyčistit a sjednotit, lépe zorganizovat své různé funkce. Projekt AS.Architecture-Studia vylepšil cirkulaci i čitelnost prostor, zároveň však zachoval vzhled budovy, jak to vyžaduje Architecte des Bâtiments de France.

Budova je nyní nově ve velké zahradě díky tomu, že vzniklo podzemní parkoviště se 700 parkovacími místy. Nádvoří a veřejný park je dílem Michela Desvigne.


Pro efektivnější propojení centra budovy s jejím obvodem umístili architekti doprostřed budovy sjednocující společný prostor – agoru. Nachází se na nádvoří vnitřního okruhu a je zastřešená proskleným baldachýnem. Agora nabízí prostor pro dočasné výstavy, pro otevřené rozhlasové studio a nachází se zde také občerstvení. Agora se propojuje se stávajícími prostory pomocí nové komunikační tepny: tzv. „loď“ je v prostoru vytvořeném po demolici bývalého Studia 103. Kromě této nové interní ulice spojují vnější a vnitřní okruh v úrovni pátého patra čtyři nové prosklené lávky, dlouhé 32 metrů.



Studio 104 – Sál Oliviera Messiaena
Studio 104 s kapacitou 840 sedadel je univerzální koncertní sál. Renovace zlepšila standard sálu, byla vylepšena jeho akustika. Vyřezávané reliéfy Louise Leyguese byly zachovány a restaurovány; podium a sedadla jsou navrženy zcela nově a starou varhanní emporu nahradila nová.




Věž, orientační bod ve městě
Ve věži byly dříve rozhlasové archivy, po rekonstrukci nabízí v horní půlce velké pracovní prostory. Redakční open-space nyní zaujímá nejvyšší 22. patro, kde dříve bylo technické zázemí. Tato místnost je otevřená do třech stran; plně prosklený prostor o ploše 135m² má výjimečný výhled na pařížské panorama. Vzhled původních fasád byl zachován, architekti AS.Architecture-Studia však změnili geometrii hliníkových protislunečních zábran do tvaru obrácených trojúhelníků, aby tak zajistili maximální přísun světla do jednotlivých pater.

Produkční a vysílací studia
Nová produkční a vysílací studia, dříve obrácená dovnitř budovy, se nyní otevírají do města. Mají nyní špičkovou technologii a z akustických důvodů jsou navržena jako „krabice v krabici“. Během první poloviny roku 2014 byla dokončena produkce a vysílání studií France Inter a France Info.



Více než padesát let je Maison de la Radio se svými tisíci kancelářemi a jednašedesáti nahrávacími studii významnou stavbou na nábřeží Seiny a i nadále zůstává nejdůležitější veřejnou zpravodajskou a produkční službou. Je také místem kulturních událostí, známým koncerty ve Studiu 104 (Sálu Oliviera Messiaena) nebo live programy Studií 105 a 106. AS.Architecture-Studio sdílí ambice Radia France dát této ikonické budově nový rozměr. Revitalizační architektonický projekt umožňuje budově lépe reagovat na změny v činnostech rozhlasu. Nyní si každý může dobře užít a ocenit tento chráněný symbol otevřený veřejnosti, publiku a městu.











 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*