(ČTK) – Pražští radní schválili znění nových stavebních předpisů.
Novela míří do připomínkového řízení, vyjádřit se tak k ní budou moci
všechny městské části. Do konce července ji magistrát pošle ke
schválení, takzvané notifikaci Evropské komisi (EK), pak půjde znovu do
rady, vyplývá z projednaného usnesení. Věcná novela by měla vejít v
účinnost na začátku příštího roku. Do té doby se metropole řídí obecnými
stavebními předpisy. Bývalý primátor Tomáš Hudeček novelu kritizuje,
ODS zase vítá jednání s radnicemi.
Pražské stavební předpisy vyvolávají v Praze už několik měsíců
bouřlivou debatu. Účinnost původních předpisů nakonec kvůli výhradám v
lednu pozastavilo ministerstvo pro místní rozvoj. Stalo se tak po
bouřlivé mediální roztržce, kterou kvůli regulaci reklamy, kterou
předpisy přinášely, vyvolala billboardová lobby. Ministerstvo zrušení
předpisů zdůvodnilo tím, že mají formální nedostatky a chybí notifikace
Evropské komise. Naopak developeři a architekti tehdy předpisy
přivítali.
Podle nového znění předpisů budou vně pražské památkové rezervace
a ochranných zón billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy
nad čtyři metry čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od
sebe. Hudeček tvrdí, že jde o pseudoregulaci a že žádné billboardy z
města nezmizí. Náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ)
argumentuje, že Praha změnou regulace vyhověla námitkám Úřadu pro
ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěli jsme dát záminku k tomu,
aby úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní
rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy,
tvrdí.
Původní stavební předpisy zcela zakazovaly reklamu nad šest metrů
čtverečních. Regulace se ale týkala pouze zastavitelného území,
nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku, která
stojí v takzvaném nezastavitelném území města.
Kromě otázek reklamy podle náměstka Stropnického klade novela
důraz na volnou prostupnost města, zejména pro pěší a cyklisty, na
alternativní způsoby dopravy a carsharing a na energetickou šetrnost
budov. Novinkou je povinnost využívat dešťovou vodu a také teplo z
odpadních vod. Stavaři budou mít povinnost do budov umisťovat vyšší
zárubně dveří, místo obvyklých dvou metrů budou dveře vysoké 210
centimetrů. Zůstávají požadavky na proslunění, ač zmírněné, a na
výškovou regulaci budov. Počítá se s redukcí parkovacích míst na
veřejných prostranstvích.
Novela označovaná za věcnou by měla být platná letos na podzim, její účinnost je pak plánovaná od 1. ledna 2016.
Exprimátor kritizuje novelu stavebních předpisů, ODS vítá jednání
(ČTK) – Opoziční zastupitel a bývalý primátor
Tomáš Hudeček, pod jehož vedením vznikaly ministerstvem zrušené pražské
stavební předpisy, kritizuje novelu, jejíž znění dnes schválila rada
města. Novela prý nereguluje reklamu, je to pseudoregulace, řekl dnes
ČTK. Kritikou nešetří ani TOP 09. ODS zase ústy předsedy pražské ODS
Filipa Humplíka vítá, že město hodlá diskutovat se starosty a chce
zapracovat jejich připomínky.
„Pravidlo, podle něhož musí být billboardy sto metrů od sebe, je
směšné, když mohou být billboardy všude, vyjma památkové zóny, a mohou
být libovolně velké,“ řekl Hudeček ČTK. Hlavním tématem původních
stavebních předpisů se stala právě reklama. Proti regulaci se tehdy
silně postavila billboardová lobby. Podle Hudečka díky novele žádné
billboardy z města nezmizí. Za novelizaci předpisů včetně poradenství a
právních služeb podle něj navíc město „vyhodilo tři miliony“.
„Názorový chaos v současné koalici způsobil, že Praha zbytečně
ztratila půl roku,“ myslí si předseda klubu zastupitelů TOP 09 Václav
Novotný. Kvůli nedávno zrušeným stavebním předpisům totiž v současnosti v
Praze platí obecně platná vyhláška.
„Na dnešní radě (9. června – doplněno Stavbaweb) přehodnotila koalice navrhovaný postup, kdy
hrozilo, že městské části se budou moci k předpisu vyjádřit do doby, než
budou notifikovány Evropskou komisí. To by opět mohlo přinést značně
komplikace a choas do pražského stavebnictví,“ tvrdí Humplík.
Novela: Vně památkových lokalit budou billboardy všech velikostí
(ČTK) – Vně pražské památkové rezervace a ochranných zón budou
billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy nad čtyři metry
čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od sebe, vyplývá z
novely stavebních předpisů, jejichž znění 9. června schválila rada města. Na
dotaz ČTK to řekl náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ).
V památkově chráněných lokalitách bude zakázána veškerá volně stojící
reklama. „Stavební úřady navíc mohou územním nebo regulačním plánem
vyloučit reklamu zcela,“ vysvětlil šéf pracovní skupiny František
Korbel.
Novela má nabýt účinnosti od začátku příštího roku.
Původní stavební předpisy, které na začátku roku kvůli výtkám
zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj, zcela zakazovaly reklamu nad
šest metrů čtverečních. Regulace se ale týkala pouze zastavitelného
území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku,
která stojí v takzvaném nezastavitelném území města.
Novela podle Stropnického klade důraz na volnou prostupnost
města, zejména pro pěší a cyklisty, na alternativní způsoby dopravy a
carsharing a na energetickou šetrnost budov. Novinkou je povinnost
využívat dešťovou vodu a také teplo z odpadních vod. Stavaři budou mít
povinnost do budov umisťovat vyšší zárubně dveří, místo obvyklých dvou
metrů budou dveře vysoké 210 centimetrů. Zůstávají požadavky na
proslunění, ač zmírněné, a na výškovou regulaci budov. Počítá se s
redukcí parkovacích míst na veřejných prostranstvích.
Zpřísnění se týká rozměrů reklamních zařízení na fasádách domů.
Původní rozměr tři krát dva metry čtvereční se zmenší na dva krát 1,5
metru. Plakáty navíc budou sloužit pouze k označení instituce, která v
daném domě sídlí, řekl náměstek.
Stropnický: Změnou v regulaci reklamy jsme vyhověli námitkám ÚOHS
(ČTK) – Změnou v regulaci reklamy, kterou
přinášejí nové stavební předpisy, vyhověla Praha námitkám Úřadu pro
ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěla dát záminku k tomu, aby
úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní
rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy,
řekl v rozhovoru s ČTK náměstek primátorky Matěj Stropnický
(Trojkoalice/SZ). Někteří opoziční zastupitelé koalici kritizují za to,
že v dnes schválené novele regulaci reklamy zmírnila.
„V situaci, kdy ministerstvo pro místní rozvoj připravuje novelu
stavebního zákona, který dosud umožňuje Praze mít vlastní stavební
předpis odlišný od celorepublikového, si město nemůže dovolit dopustit,
aby jej kvůli ustanovením o reklamě antimonopolní úřad zpochybnil, nebo
dokonce zrušil,“ řekl náměstek. „Přijít o možnost mít samostatný předpis
by bylo pro hlavní město fatální a prosakují informace, že by
ministerstvo mohlo nezapracované připomínky ÚOHS použít k tomuto kroku
jako záminku,“ řekl v rozhovoru.
Antimonopolní úřad tvrdí, že původní předpisy regulovaly jen
jeden formát reklamy, a tedy jen jedno odvětví podnikání. Novela se
proto vztahuje nejen k regulaci billboardů, ale i reklamy menších
formátů nebo plakátů na domech. „Reguluje tedy v souladu se zákony na
ochranu hospodářské soutěže. Já si volný trh opravdu nevymyslel,
prohlásil náměstek.
Stavební předpisy jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu.
Původní znění nedávno kvůli výtkám zrušilo ministerstvo pro místní
rozvoj. Stalo se tak po bouřlivé mediální roztržce, kterou právě kvůli
regulaci reklamy vyvolala billboardová lobby.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.