Pražští radní schválili znění novely stavebních předpisů

(ČTK) – Pražští radní schválili znění nových stavebních předpisů. Novela míří do připomínkového řízení, vyjádřit se tak k ní budou moci všechny městské části. Do konce července ji magistrát pošle ke schválení, takzvané notifikaci Evropské komisi (EK), pak půjde znovu do rady, vyplývá z projednaného usnesení. Věcná novela by měla vejít v účinnost na začátku příštího roku. Do té doby se metropole řídí obecnými stavebními předpisy. Bývalý primátor Tomáš Hudeček novelu kritizuje, ODS zase vítá jednání s radnicemi.

Pražské stavební předpisy vyvolávají v Praze už několik měsíců bouřlivou debatu. Účinnost původních předpisů nakonec kvůli výhradám v lednu pozastavilo ministerstvo pro místní rozvoj. Stalo se tak po bouřlivé mediální roztržce, kterou kvůli regulaci reklamy, kterou předpisy přinášely, vyvolala billboardová lobby. Ministerstvo zrušení předpisů zdůvodnilo tím, že mají formální nedostatky a chybí notifikace Evropské komise. Naopak developeři a architekti tehdy předpisy přivítali.

Podle nového znění předpisů budou vně pražské památkové rezervace a ochranných zón billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy nad čtyři metry čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od sebe. Hudeček tvrdí, že jde o pseudoregulaci a že žádné billboardy z města nezmizí. Náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ) argumentuje, že Praha změnou regulace vyhověla námitkám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěli jsme dát záminku k tomu, aby úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy, tvrdí.

Původní stavební předpisy zcela zakazovaly reklamu nad šest metrů čtverečních. Regulace se ale týkala pouze zastavitelného území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku, která stojí v takzvaném nezastavitelném území města.

Kromě otázek reklamy podle náměstka Stropnického klade novela důraz na volnou prostupnost města, zejména pro pěší a cyklisty, na alternativní způsoby dopravy a carsharing a na energetickou šetrnost budov. Novinkou je povinnost využívat dešťovou vodu a také teplo z odpadních vod. Stavaři budou mít povinnost do budov umisťovat vyšší zárubně dveří, místo obvyklých dvou metrů budou dveře vysoké 210 centimetrů. Zůstávají požadavky na proslunění, ač zmírněné, a na výškovou regulaci budov. Počítá se s redukcí parkovacích míst na veřejných prostranstvích.

Novela označovaná za věcnou by měla být platná letos na podzim, její účinnost je pak plánovaná od 1. ledna 2016.

Exprimátor kritizuje novelu stavebních předpisů, ODS vítá jednání
(ČTK) – Opoziční zastupitel a bývalý primátor Tomáš Hudeček, pod jehož vedením vznikaly ministerstvem zrušené pražské stavební předpisy, kritizuje novelu, jejíž znění dnes schválila rada města. Novela prý nereguluje reklamu, je to pseudoregulace, řekl dnes ČTK. Kritikou nešetří ani TOP 09. ODS zase ústy předsedy pražské ODS Filipa Humplíka vítá, že město hodlá diskutovat se starosty a chce zapracovat jejich připomínky.

„Pravidlo, podle něhož musí být billboardy sto metrů od sebe, je směšné, když mohou být billboardy všude, vyjma památkové zóny, a mohou být libovolně velké,“ řekl Hudeček ČTK. Hlavním tématem původních stavebních předpisů se stala právě reklama. Proti regulaci se tehdy silně postavila billboardová lobby. Podle Hudečka díky novele žádné billboardy z města nezmizí. Za novelizaci předpisů včetně poradenství a právních služeb podle něj navíc město „vyhodilo tři miliony“.

„Názorový chaos v současné koalici způsobil, že Praha zbytečně ztratila půl roku,“ myslí si předseda klubu zastupitelů TOP 09 Václav Novotný. Kvůli nedávno zrušeným stavebním předpisům totiž v současnosti v Praze platí obecně platná vyhláška.

„Na dnešní radě (9. června – doplněno Stavbaweb) přehodnotila koalice navrhovaný postup, kdy hrozilo, že městské části se budou moci k předpisu vyjádřit do doby, než budou notifikovány Evropskou komisí. To by opět mohlo přinést značně komplikace a choas do pražského stavebnictví,“ tvrdí Humplík.

Novela: Vně památkových lokalit budou billboardy všech velikostí
(ČTK) – Vně pražské památkové rezervace a ochranných zón budou billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy nad čtyři metry čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od sebe, vyplývá z novely stavebních předpisů, jejichž znění 9. června schválila rada města. Na dotaz ČTK to řekl náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ). V památkově chráněných lokalitách bude zakázána veškerá volně stojící reklama. „Stavební úřady navíc mohou územním nebo regulačním plánem vyloučit reklamu zcela,“ vysvětlil šéf pracovní skupiny František Korbel.

Novela má nabýt účinnosti od začátku příštího roku.

Původní stavební předpisy, které na začátku roku kvůli výtkám zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj, zcela zakazovaly reklamu nad šest metrů čtverečních. Regulace se ale týkala pouze zastavitelného území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku, která stojí v takzvaném nezastavitelném území města.

Novela podle Stropnického klade důraz na volnou prostupnost města, zejména pro pěší a cyklisty, na alternativní způsoby dopravy a carsharing a na energetickou šetrnost budov. Novinkou je povinnost využívat dešťovou vodu a také teplo z odpadních vod. Stavaři budou mít povinnost do budov umisťovat vyšší zárubně dveří, místo obvyklých dvou metrů budou dveře vysoké 210 centimetrů. Zůstávají požadavky na proslunění, ač zmírněné, a na výškovou regulaci budov. Počítá se s redukcí parkovacích míst na veřejných prostranstvích.

Zpřísnění se týká rozměrů reklamních zařízení na fasádách domů. Původní rozměr tři krát dva metry čtvereční se zmenší na dva krát 1,5 metru. Plakáty navíc budou sloužit pouze k označení instituce, která v daném domě sídlí, řekl náměstek.

Stropnický: Změnou v regulaci reklamy jsme vyhověli námitkám ÚOHS
(ČTK) – Změnou v regulaci reklamy, kterou přinášejí nové stavební předpisy, vyhověla Praha námitkám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěla dát záminku k tomu, aby úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy, řekl v rozhovoru s ČTK náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ). Někteří opoziční zastupitelé koalici kritizují za to, že v dnes schválené novele regulaci reklamy zmírnila.

„V situaci, kdy ministerstvo pro místní rozvoj připravuje novelu stavebního zákona, který dosud umožňuje Praze mít vlastní stavební předpis odlišný od celorepublikového, si město nemůže dovolit dopustit, aby jej kvůli ustanovením o reklamě antimonopolní úřad zpochybnil, nebo dokonce zrušil,“ řekl náměstek. „Přijít o možnost mít samostatný předpis by bylo pro hlavní město fatální a prosakují informace, že by ministerstvo mohlo nezapracované připomínky ÚOHS použít k tomuto kroku jako záminku,“ řekl v rozhovoru.

Antimonopolní úřad tvrdí, že původní předpisy regulovaly jen jeden formát reklamy, a tedy jen jedno odvětví podnikání. Novela se proto vztahuje nejen k regulaci billboardů, ale i reklamy menších formátů nebo plakátů na domech. „Reguluje tedy v souladu se zákony na ochranu hospodářské soutěže. Já si volný trh opravdu nevymyslel, prohlásil náměstek.

Stavební předpisy jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu. Původní znění nedávno kvůli výtkám zrušilo ministerstvo pro místní rozvoj. Stalo se tak po bouřlivé mediální roztržce, kterou právě kvůli regulaci reklamy vyvolala billboardová lobby.


Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*