Jaký je technický a estetický význam detailů v rozvoji architektonických projektů? Jsou jen malým měřítkem v rámci architektonického projektu, nebo znamenají mnohem víc?
– Musíte přiblížit svou mysl ze vzdáleného a širokého abstraktního úhlu pohledu či hlediska a zaostřit na velmi blízký kontakt s objektem. Eamesovi vyrobili v sedmdesátých letech velmi pěkný krátký film „Síly deseti“ (Powers of ten), kde se vysvětluje důležitost měřítka a v jistém smyslu stejný, symetrický předpoklad dvou extrémů. Zevnitř objektu se objevuje kosmos; z velké dálky se objevuje unitární objekt.
Proč je soustředění na malé konstrukční detaily tak důležité?
– Logika myšlenky se rozvíjí a vysvětluje skrze konzistenci s věcí.
Renovace budovy banky Sabadell nebo výstavby nové vstupní haly pražské Národní galerie byly intervencemi do dříve existujících míst a vyžadovaly velkou pozornost vůči technickým detailům. Co je na těchto typech projektů zvláštního?
– Oba jsou to malé prostory. V tom případě, pro mě, se každá jednotlivá záležitost: dveře, stůl, musí stát materiálem velkého problému. Nemůže se vyřešit bez pečlivé energie. V těchto případech bude kvalita projektu spojena tak jako vždy s ideou, ale i se všemi vašimi smysly: jak se budete dotýkat, jak uvidíte, co uslyšíte… Fenomenologické aspekty jsou klíčové.
Renovace Banky Sabadell, Barcelona
„V naší práci pro banku Sabadell,“ řekl Josep Lluís Mateo, „jsme přijali politiku neviditelnosti. U starých budov hodných ochrany (z různých důvodů), se musí projekt chovat nenápadně, obětovat své vlastní touhy po protagonismu.“ (obr. 1, 2, 3)
Intervence do vstupní haly Národní galerie v Praze
Střecha je kontinuální deska, která končí těsně u budov kolem, přičemž vzniká velké střešní okno, které generuje zajímavou hru odrazů s různým stupněm lesku. „Konstrukce střechy sestává ze tří podélných rámů a devíti ortogonálních průvlaků. Každý hlavní rám podpírají dva ocelové sloupy RHS 200×200 nebo podobné. Oba konce jsou podporovány stávajícími fasádami. Tři rámy jsou řešeny různě, v závislosti na umístění v plánu,“ vysvětluje Mateo. Podlaha se skládá tak, aby se přizpůsobila různým úrovním stávajících vstupů. Dlažba kombinuje různé druhy kamene, jako černý mramor, travertin a místní červený kámen, a vytváří tak studii geometrií a povrchů, které sugerují práci uměleckých řemeslníků.
(obr. 4-7)
Rozvoj středověkého města Ullastret, Girona
Josep Lluís Mateo popisuje: „V Ullastretě musel být položen povrch nově geometrizovaného místa, definována jeho kůže. Zde byla idea – řekl bych spíše delirium – aby toto horizontální opláštění vždy reagovalo na své přímé okolí, na stěny fasád: žádné hranice ani jiná vnitřní logika než ta, kterou poskytuje geometrie topografie vespod. Fragment byl pravidlem. V konečném důsledku každý čtvereční centimetr představoval specifický problém. Ve středověkém městě nemůže systém přetrvat moc dlouho a práce s dlažbou znamenala poslouchat obecnou městskou logiku, v tomto případě roztříštěnou a násobenou.“
(obr. 8-11)
zdroj: Mateo Arcquitectura
překlad: Milena Sršňová
překlad: Milena Sršňová
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,