AUTOŘI:
MARCELA STEINBACHOVÁ, BARBORA ŠKALOUDOVÁ
ZAHÁJENÍ: V ÚTERÝ 8. 9. OD 18.00 HOD.
VÝSTAVA TRVÁ
OD 9. 9. DO 9. 10. 2015
GALERIE
SOUČASNÉHO UMĚNÍ A ARCHITEKTURY
DŮM UMĚNÍ
MĚSTA ČESKÉ BUDĚJOVICE
VÝTVARNÁ SPOLUPRÁCE: RASTISLAV JUHAS , COLMO GRAPHIC DESIGN
EDUKACE: ŠÁRKA KOSOVÁ
KURÁTOR: MICHAL ŠKODA
Jako
další v řadě architektonických výstav jsme se tentokrát rozhodli zaměřit
především na naše nejmladší diváky, avšak celý projekt je koncipován tak, aby
se stal přitažlivým rovněž pro „hravé“ dospělé.
Oslovené
autorky – architektka Marcela Steinbachová a lektorka Barbora Škaloudová
připravily interaktivní výstavu, která představuje návštěvníkovi identické
místnosti v různých architektonických souvislostech. Autorky zajímá, co
vše ovlivňuje vnímání prostoru, ve kterém žijeme, a zaměřují se zde na základní
elementy – jako je barva, světlo, geometrie, materiál, struktura…. Dotýkají se
jak samotného zařizování místnosti, tak i toho, co není vidět a přesto je
součástí architektury. Výstava
nabízí návštěvníkům v jednotlivých pokojích řadu kreativních úkolů a
nabízí možnost zažít prostory z pohledu architekta a zapojit svoji
představivost i tvořivost.
Téma „architektura“ není
v českobudějovickém Domě umění ničím novým, ať už se jedná o výstavy,
projekty či bohatou edukační činnost. Právě v rámci našeho lektorského
oddělení bychom rádi do budoucna právě téma architektury ještě více zintenzivněli,
a tak i z tohoto pohledu lze brát tuto výstavu, za jistý odrazový můstek.
„Architektura“ je jedním ze zásadních
pojmů v našem životě a její přiblížení, právě již „nejmenším“, velice
důležitým momentem. Zprostředkovat architekturu dětem, znamená otevírat cestu
k prožití prostoru. Učit děti dívat se a vnímat – kde žijeme, kde jsme, co
je kolem nás, jakým způsobem v tom fungujeme, a jakým způsobem v tom
všem člověk hraje roli. Vědomě ukázat dětem cestu, jak možno vnímat a
ovlivňovat okolí. Je velkým předpokladem, že pokud se děti naučí pozorovat právě
své okolí, budou všímavější i vůči jiným místům a citlivější i k neznámým,
novým věcem.
Prostory jsou různé – rozlišné. Pokud
se podaří u dětí vyvolat citlivost, budou schopny rozlišovat, respektive vnímat
rozdíly. Nejedná se pouze o architekturu z pohledu stavění, ale jde také o
prostor sociální a pociťovaný (úzkost, tma, rozlehlost….). Děti se však mohou
seznámit i s tím, co na stavbách pozorovat, hledat – pojmenovávat rozdíly, soustředit se na detail
a celek, či se zajímat o samotné ideje architektů.
Dítě je s architekturou konfrontováno,
jakmile se ocitne na tomto světě. Jak například uvádí ve své pozoruhodné knize
Poetika prostoru Gaston Bachelard: „Prvním našim obydlím je kolébka, než jsme
vrženi do světa…“
Děti se střetávají s momenty, kdy
si svá obydlí / hnízda / nestaví jenom člověk, ale rovněž zvířata. Stejně tak
ony, od svých raných let „staví“ z písku, kostek, jsou tvůrci prvních
„architektur“ v podobě bunkrů, skrýší, domků z čehokoliv… Vytvářejí
si svá hnízda, prostory tajemství, ochrany a bezpečí.
Je celá řada otázek, způsobů a
problematik, které toto téma nabízejí, a které je možné v rámci takových
aktivit dětem přibližovat. Rozlišnost významů míst lze rovněž spojovat
s rozličností významů staveb (nemocnice, škola, byt, kostel, muzeum,
hospoda, vězení…) z čehož pramení i samotná provázanost na citovou
stránku, kde se jak cítíme, či jak se sami chováme. Stejně tak se důležitým
momentem stává vnímání měřítka a detailu.
Architektura = každodennost, jedná se
o kulturní bohatství, naplněné duchovním, citovým a společenským životem. Žijí v ní i
děti a jsme přesvědčeni, že je naším úkolem architekturu dětem přiblížit. To je
také základním kamenem tohoto projektu. Z pohledu rodiče nestačí dítěti
říci jen to, že dům je krásný (nebo není). Už i u dětí můžeme rozvíjet schopnost
kritického nahlížení a rozvíjet schopnost vytvářet si vlastní názor, porovnávat
různorodé dojmy a představy.
Architektura není v prvé řadě
„stavební“ disciplínou, nýbrž vytváří místo pro člověka. Smyslové vnímání a citlivost
vůči prostoru patří k zásadním a prvotním životním zkušenostem. Neustále
jsme konfrontováni s prostorem. Architektura, urbanismus, územní
plánování, interiéry, design…- dávají našemu životnímu prostředí, běžnému
životu, jeho procesům i předmětům formu a tvar. Jsou výrazem naší kultury, vnímáme
jen však pouze povědomě a považujeme za samozřejmé.
Všechna výše uvedená slova jsou jen
fragmentem toho, co téma architektury otevírá a nabízí.
Projekt POKOJE má za cíl odkrýt
„určité“ možnosti prostoru. V šesti částech nabízí situace a momenty,
s kterými se lze běžně setkat. Projekt se do jisté míry obrací
k historii instalací v této galerií, navazuje na prostorovou úpravu
Tomáše Džadoně, kterou vytvořil pro výstavu Václava Stratila a vychází zároveň
z původního členění pokojů obytného domu. Návštěvník tak má možnost projít
„interaktivně“ – pokoji – a setkat se s problematikou působení světla, jak
jsme jim ovlivňováni, co v nás vyvolává, jak se dá v architektuře
pracovat s barvou, stejně tak – jak lze prostor světlem modelovat a
členit. Další pokoj nabízí práci s měřítkem a umožňuje pohyb v jisté
struktuře. Co vše je nám skryto, ale je nezbytnou součástí architektury, a co
nám odhaluje historii místnosti je tématem dalšího z pokojů. V neposlední
řadě je možné si zde uvědomit, jak lze daný prostor zabydlet.
Marcela
Steinbachová je architektka, vystudovala bakalářské studium humanitní
vzdělanosti na FFUK v Praze (1993-1997), navštěvovala Ateliér A1 Martina
Rajniše a Jiřího Stříteckého na VŠUP Praha (1996-2000), absolvovala Školu
architektury Emila Přikryla na AVU Praha (1998-2003). Zúčastnila se semestrální
stáže na Cooper Union v New Yorku, na Univerzitě užitých umění ve Vídni a
Letní školy architektury v Salcburku. Vede jako předsedkyně o.s. Kruh
(nyní spolek), založila vlastní architektonický ateliér Skupina (2007) a stála
u zrodu celorepublikového festivalu Den architektury (od r. 2011). Navrhla
např. Centrum Franze Kafky (společně s S. Hollem), expozici Historie
dopravy v NTM v Praze (společně s M. Rusinou), rekonstrukci kina
Světozor a vstupních prostorů kina Aero v Praze, rekonstrukci divadla
Komorní scéna Aréne v Ostravě a stálé sbírky Ostravského muzea. Nedávno
dokončila vícegenerační dům v Mohren ve Švýcarsku (společně s M.
Rusinou). Několik let pracovala jako odpovědná redaktorka časopisu ERA 21
(2012-14), kde nyní pracuje jako kurátor vybraných čísel a je členem redakční
rady. V rámci aktivit Kruhu se zabývá zprostředkováváním architektury
dětem pod názvem Architektura do škol.
Barbora
Škaloudová je edukátorka, která se
věnuje zprostředkovávání moderního a současného umění a architektury dětem i
dospělým. Vystudovala výtvarnou výchovu na Pedagogické fakultě UK. Absolvovala
semestrální stáž v Dánsku (Seminariet for Formgivning). Od roku 2002 pracuje ve
Sbírce moderního a současného umění v Národní galerii ve vzdělávacím oddělení.
V rámci programu Leonardo da Vinci pracovala půl roku v centru pro současné
umění Spacex v Exeteru v Anglii a Guggenheim Museum v Bilbau ve Španělsku.
Spolupracovala na vývoji a tvorbě různých vzdělávacích projektů Galerie pro
učitele, Škola a muzeum, Artcrossing, Architektura do škol aj. Je autorkou
odborných článků a knih, mimo jiné spoluautorkou knihy FFFF Kupka (Nejkrásnější
kniha roku).
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.