Staroměstské náměstí bylo odedávna historickým centrem Mladé
Boleslavi. V posledních desetiletích se však jeho funkce centra viditelně
ztrácela a s ní mizel i význam celého Starého města. V polovině roku 2008 byla
vedením města zadána soutěž na obnovu náměstí, ve které zvítězil ateliér
Hlaváček a partner, s.r.o.
V první etapě byla základem řešení jižní část – volná pěší plocha, kterou lze
využívat k veřejným a kulturním akcím. V době, kdy tyto akce neprobíhají, je
téměř celá řešena jako atraktivní velkoplošná fontána řízená počítačem. Nabízí
variace vodních a světelných efektů, lákající zvláště malé návštěvníky k radovánkám
mezi tryskami. Tento koncept doplňuje koryto s řadou vodních hrátek a
interaktivních prvků; sochami, které pracují s vodou, přepouštěcími mechanismy
stavidel a originálními inovativními skulpturami „vrb“, které umožňují
„telefonické“ spojení.
V druhé etapě byl řešen Podzemní komplex v severní části náměstí:
Tým projektantů a zástupců města si byl vědom, že žádná
atrakce na náměstí není sama o sobě schopna přilákat dostatek návštěvníků,
pokud se nesplní zásadní podmínka – dostatečně velké parkoviště. To bylo ale v
rozporu s původní premisou zbavit náměstí dopravy v klidu. Po dlouhých váháních
bylo nakonec rozhodnuto řešit problém v druhé etapě. Vzniklo tak podzemní
parkoviště s kapacitou pro sto vozů. Pro jeho umístění byl vybrán pozemek v
severovýchodním konci náměstí, na jehož místě byl náletový parčík na místě
bývalého hejtmanství (vybombardovaného na konci druhé světové války). Objekt parkingu
byl navržen jako dvojpodlažní železobetonový s posunutím o půl patra mezi
východní a západní částí. Aby byl dodržen územním plán, navrhli jsme střechu
jako park a množstvím herních prvků, dále také malý amfiteátr a další prostory
pro setkávání a kulturu.
Po zahájení realizací se narazilo na důmyslnou, dávno
zapomenutou spleť středověkých sklepů vytesaných do skály pod náměstím. Po
konzultacích s NPÚ se radnice rozhodla sklepy zpřístupnit veřejnosti a využít
je jako další atrakci lákající k návštěvě a zároveň nabízející interaktivní
zábavu a vzdělávací podněty především pro mládež. Původní čistě funkční projekt
parkovacího domu byl tedy upraven a poněkud zmenšen, aby nezasahoval do
stávajících sklepů.
Oproti prvotnímu návrhu, kdy byla snaha viditelné prvky parkingu spíše
maskovat, vznikl vstupní prostor, který zajistil přístup do všech částí objektu
a zároveň je dostatečně reprezentativním prostředím. Mohou se tu pořádat
kulturní a společenské akce a výstavy. Jednou ze vstupních vizí bylo i zřízení městského
informačního centra.
Vstup do parkovacího domu a informačního centra byl nakonec vyřešen vybudováním
kopule tvaru rotačního ovaloidu v kombinaci s plochými stropy. V původní
představě byl ovaloid prosklený. Tato forma se však zdála nejen příliš agresivní,
ale také energeticky náročná a vzhledem k očekávaným vysokým výdajům na
chlazení a vlastní konstrukci nákladná. Zasklení bylo tedy nakonec omezeno
zhruba na třetinu povrchu a zbytek kopule je z přiznaného železobetonu.
Finálním povrchem nad nezbytnými izolačními vrstvami je extenzivní zeleň
fixovaná do substrátu na plastovém roštu.
Vtip řešení spočívá v zapuštění kopule a vstupního amfiteátru. Přestože je
vnitřní prostor haly ve vrcholu vysoký pět metrů, nad okolním terénem v parku
vystupuje jen metr. To splnilo požadavek NPÚ neprojevovat se v prostoru náměstí
příliš razantně. Současně je ale objekt natolik dominantní, že jednoznačně
upoutává pozornost a vede kolemjdoucí ke vstupu.
Jižní část náměstí získala v roce 2011 cenu veřejnosti v
soutěži Stavba roku. V roce 2013 Staroměstské náměstí s přilehlým parkem
získalo cenu 11. ročníku Soutěže o stavbu s ekologickým přínosem.
KONSTRUKČNÍ A STAVEBNÍ ŘEŠENÍ
Z architektonického hlediska se jedná o podzemní objekt se zelenou (parkovou)
úpravou střechy vybavenou herními prvky pro volnočasové aktivity, amfiteátrem,
pódiem, vodopádem, bazénkem se sousoším Šárky a Ctirada, s interaktivními
vodními prvky a plastikami vrb s informačním systémem. Parkovací dům se na povrchu
projevuje pouze vjezdovou rampou, zastřešením vstupního halového prostoru
prosklenou kopulí a vstupní prosklenou stěnou. V kopuli se nachází informační
centrum s originálně řešenou recepcí, která koresponduje s plastikami vrb s
informačním systémem. Dále je zde socha Bedřicha Smetany s klavírem a vstup do
středověkých sklepů, které byly využity jako prostor zejména pro děti a mládež.
Nadzemní části železobetonových stěn jsou obloženy pískovcem, který z 90 %
pochází přímo z místa – byl nalezen během archeologických vykopávek. Nosnou
konstrukcí kopule je lehká ocelová konstrukce. Vjezdová rampa je kamenná z
kostek kladených do betonu. Stěny a zábradlí rampy jsou porostlé popínavou
zelení.
Dle územního plánu zde plochy zeleně měly být zachovány, proto jsme se rozhodli
pro řešení, ve kterém se po vybudování parkovacího domu zeleň na původní místo
vrátila – avšak v nové atraktivní podobě a v kontextu s celkovou rehabilitací
náměstí. Celková koncepce byla založena na půdorysné formě dvou ostrých
trojúhelníků – trojúhelníku náměstí a trojúhelníku parku. Jejich kompozice je
zdůrazněna dlážděním světlou strzegomskou žulou v jejich těžištích a v
organizaci prostorů. Dále je spojuje systém vodních prvků, soch, interaktivních
skulptur, mobiliář, osvětlení a materiály.
Nad vstupní halou parkingu je kopule ve tvaru rotačního oválu z části zasklená,
z části pokrytá extenzivní zelenou střechou. Nad plochou podzemního parkovacího
domu je zelená intenzivní skladba střechy řešená jako park, který navíc skýtá
množství herních prvků pro volnočasové aktivity, malý amfiteátr, pódium,
plastiky vrb s informačním systémem.
Samotný parčík je rozdělen centrální dlážděnou plochou, v jejímž středu je
vyvýšený betonový květník s bočními stěnami stupňovitého tvaru a s vysazeným stromem.
Tato plocha je ukončena „zeleným altánem“, který může sloužit také jako
jeviště. Centrální dlážděnou plochu lemují betonové nádoby na zeleň, což
umožnilo vysadit menší stromy s podsadbou keřů a trvalek a tím vytvořit dojem stromořadí
v místě, kde by jinak pro nedostatečnou výšku substrátu nemohly být stromy
vysazeny.
V severní části parčíku navazuje na centrální plochu další zpevněná plocha s
mlatovým povrchem. Její součástí jsou interaktivní herní prvky: mořský příboj –
platforma z nerezové oceli umožňující houpání, skákání a točení se zvukovým efektem
a taneční zvonkohra. Ta umožňuje vytváření jasných tónů pohybem, poskakováním
nebo tancem na měděných destičkách. Do plochy s mlatovým povrchem částečně
zasahuje i vodní kaskáda. Stavebnicový flexibilní vodní systém je z masivního dubového
dřeva a nerez oceli. Přívod vody tu zajišťují dvě manuální pumpy. Prvek je z
důvodu snadnějšího vsakování vody z větší části umístěn do nepravidelné plochy
s povrchem štěrku. Na štěrkovou plochu navazuje záhon s nízkými keři, trvalkami
a travinami, jehož povrch je mulčován vrstvou štěrku – tím jsme docílili optického
zvětšení této části parku, byla usnadněna také údržba kombinovaných záhonů. Na
okraj parčíku byla vysázena linie stromů s podsadbou vyšších keřů. Další
stromořadí bylo navrženo k odclonění silnice. Parčík je tak uzavřen od okolních
pojízdných a pochozích komunikací.
V severní části parčíku je stromořadí s podsadbou keřů a travnatá plocha s
dalším interaktivním prvkem – dřevěným telefonem. Kromě toho jsou tu dva
terénní valy, osázené nízkými pokryvnými stálezelenými keři, na jejich
vrcholcích byly vysazeny solitérní stromy. Tyto valy byly navrženy jako
opakující se architektonický prvek vytvářející rozmanitější modelaci terénu na
ploché střeše a umožňující výsadbu stromů v místě s nedostatečnou hloubkou
substrátu. V severozápadní části areálu je travnatá plocha se dvěma solitérními
stromy a vodními tryskami.
Jižní část areálu tvoří kopule, jejíž železobetonovou část pokrývá extenzivní
zelená střecha tvořená kobercem rozchodníků a doplněná světelnými vývody. Z
jedné třetiny je kopule zasklená strukturálním izolačním dvojsklem. V
předprostoru tohoto vstupu do vestibulu a infocentra se nachází vodopád a
bazének se sousoším Šárky a Ctirada, které poukazuje na pobyt Bedřicha Smetany
ve městě, a které bylo vytvořeno sochařkou Veronikou Psotkovou stejně jako
sochy dětí na náměstí. Bazének je doplněn interaktivními vodními prvky, v
sochách jsou zabudovány nerezové vodní trysky. V této části byly použity
gabionové pásy, které slouží jako zábrana proti vstupu na okraj střechy a podél
vjezdu do parkovacího domu. Gabiony jsou vysypány substrátem a osázeny stejnými
nízkými keři jako terénní valy.
Mobiliář parčíku: pítko, lavičky s opěradlem, sedáky, stojan na kola, odpadkové
koše, odpadkové koše pro psí exkrementy a odpadkový koš pro tříděný odpad. Areál doplňují tři plastiky „vrb“, které
koncepčně navazují na soubor jedenácti „vrb“ instalovaných na ploše
Staroměstského náměstí. Jedná se o interaktivní umělecké objekty, vybavené
audio-zařízením a vnitřním nasvícením. Vybavení umožňuje komunikaci mezi
jednotlivými objekty prostřednictvím reproduktoru a mikrofonu, které se
ovládají tlačítky v opláštění vrby. Jedna z vrb nese mapku náměstí a parku.
Skulptury byly provedeny z plechu COR-TEN B, materiálu, který si vytváří
postupným smáčením ochrannou vrstvu korodovaného materiálu s typickou patinou.
PARKOVACÍ DŮM
Jednoduché dispoziční řešení bylo vytvořeno na modulovém systému 7,5/7,5 a
4,75/7,5 metrů. Půdorys je přibližně obdélník o rozměrech 41,5 x 34,1 metrů s
atypickým uskočením západního rohu kvůli přítomnosti sklepení. Podzemní
parkovací dům využívá sklonu terénu a má polovinu podlaží vždy o polovinu jeho
výšky posunutou. Jednotlivé úrovně jsou propojeny polorampami a schody pro pěší
s výtahem. V prostoru parkovacího domu jsou také strojovny vzduchotechniky a
místnosti pro rozvaděče silnoproudu a slaboproudu. Z prostoru parkovacího domu
je v případě požáru možný únik vjezdovou rampou nebo dvouramenným schodištěm.
V roce 2009 (při archeologických průzkumech staveniště na severním konci
Staroměstského náměstí v Mladé Boleslavi) byl objeven pod náměstím komplex sklepení,
vytesaných do pískovcové skály. Historicky spadá labyrint podzemních prostor do
17. století. Na základě dohody vedení města, památkářů a archeologů se objev
využil k posílení turistické a kulturní aktivity historického centra. Sklepy
jsou součástí areálu volnočasových aktivit na Staroměstském náměstí a z toho
důvodu byl projekt zpracován tak, aby se propojily prvky herní s
interaktivními. Vzájemným propojením dvou hlavních podzemních prostor, vůči
sobě umístěných v různých výškách a polohách, vznikl labyrint sklepení, kterým
lze procházet.
Sklepy jsou vybaveny komunikačním, světelným a únikovým systémem krytým
uměleckými prvky. Pro dětské návštěvníky je tu připravena videoprojekce,
laserová prolézačka, lezecká stěna, nerezová klouzačka, bazén s míčky, chrlič
kouře reagující na nášlapné dlaždice a periskop umožňující pohled do nepřístupných
částí sklepení.
Autorská zpráva
Staroměstské náměstí v Mladé Boleslavi a podzemní komplex v jeho severní části získaly titul Stavba roku 2015. Porota ocenila, že projekt nápaditě propojil potřebu parkovišť s odpočinkovými plochami, navíc při neotřelém využití historického podzemí.
Podzemní parkovací dům pod parčíkem podél ulice Kateřiny
Militké v Mladé Boleslavi
Architektonický návrh: Hlaváček – architekti, s.r.o.;
Ing.arch. Michal Hlaváček, Ing. arch. Karel Musil, spolupráce Ing. arch. Zdeněk
Holek, Ing. Ditta Johanovská, Ing. arch. Lenka Tanzerová, Ing. arch. Tomáš Skřivan, Ing. arch. Veronika
Trachtová, Ing. arch. Petr Job, Ing. Karel Hanzlík, MgA., Mgr. Veronika
Psotková
Inženýring: Ing. Blanka Prosová
HIP: Hlaváček – architekti, s.r.o. – Ing. arch. Zdeněk Holek
Zhotovitel: BAK Trutnov a.s. – podzemní parkovací dům; CGM Czech, a.s. –
Centrum volnočasových aktivit
Zajištění stavební jámy, betony: Limistav, s.r.o.
Exteriér, vstupní hala: CGM
Výtvarné prvky: MgA, Mgr. Veronika Psotková, Hlaváček – architekti, s.r.o.,
Ondřej Němeček
Statika: PPP, spol. s r.o. – Ing. Milan Mužík, hlavní statik PPP, Ing. Jan
Herman – kaskáda, prefa bloky, Ing. Daniela Petrová – fontána
ZTI, POV – Ing. Petr Šturma
VZT, CHL – Ing. Václav Voborník
Elektro – Tomáš Netrval, slaboproud – Jiří Knížek
Doprava – Atelier PROMIKA, s.r.o. – Ing. Petr Macek
Herní prvky – Richter Spielgeräte GmbH – Mgr. Stanislav Janošík (zastoupení
v ČR)
Rozpočty: Roman Polišenský
Osvětlení: ETNA (Guzzini) – Ing. Jan
Jiruška
Mobiliář: MMCité, Alerion s.r.o.
Akustika, AV technika: AVC Praha spol. s r.o. – Ing. Petr Novotný,; Apollo Art – Jaroslav Zuna
Kameník: Granit (Lipnice nad Sázavou); Kámen Engineering, s.r.o. (Hradec
Králové)
Statik – kámen: František Futera
Sochařka: MgA., Mgr. Veronika Psotková
ZOV: Ing. Luboš Drofa
Sadové úpravy: Ing. Monika Součková, DiS
2010 – 2012: Centrum volnočasových aktivit, podzemní
parkovací dům s kupolí
2013 – 2014: Sklepy
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
To je strašně přeplácaný, na tak malé náměstí