Architekti, stavebníci, zadavatelé projektů, politická reprezentace i
veřejnost jsou zajedno: stavební proces je v České republice příliš
zdlouhavý a složitý. Nově připravovaná novela stavebního zákona to měla
změnit. Aktuálně však byla novela vrácena Ministerstvu pro místní rozvoj
k přepracování, a to především z důvodu, že nesplnila právě požadavek
na zjednodušení stavebního procesu. O sporných bodech původně
předkládané novely ČKA informovala v říjnu 2015 prostřednictvím tiskové zprávy.
Ve světle razantních změn, jakými musí zákon projít, aby nastolil
efektivnější způsob povolování staveb v ČR, Česká komora architektů
(ČKA) doporučuje nejít cestou novely, ale vydat zákon zcela nový.
Česká komora architektů shrnuje několik základních bodů, které by měl
nový zákon obsahovat, tak abychom se ve stavební legislativě přiblížili
západoevropským zemím. Tyto body jsou vztaženy jak směrem k procesnímu
nastavení dotčených orgánů či úřadů, tak k oblasti územního plánování,
kde ČKA shledává situaci obzvláště závažnou. Z tohoto důvodu valná
hromada v dubnu Komoru zavázala k mimořádné péči o územní plánování
větších samospráv.
1. Jednoduchost a srozumitelnost pro všechny uživatele
Cílem
nové legislativy musí být především zjednodušení, zpřehlednění
a zrychlení povolování staveb. Zákon by neměl definovat příliš širokou
řadu způsobů povolování staveb, neboť rozsáhlé spektrum možností vede ke
zmatení, většímu riziku chyb a tedy i zpomalení procesů. Zejména
z pohledu občana – žadatele –, by se měl celý proces stát přehlednějším
a časově méně náročným.
2. Otázka kompetencí a struktury
ČKA
současně navrhuje zrušení speciálních úřadů, tak aby jedno rozhodnutí
poskytoval jeden stavební úřad. Celému procesu by dle architektů
prospěla také výrazná redukce dotčených orgánů. Dobrá komunikace
a snadné předávání informací mezi jednotlivými orgány a institucemi by
měly být samozřejmostí. Zásadní překážkou ve zrychlení obstarání
povolení je také nedostatečné vymezení práv dotčených orgánů státní
správy a účastníků řízení. Nechvalně proslulý systém „mnoha dveří“, ve
kterém si stavebník sám zajišťuje stanoviska různých orgánů státní
správy, vede k tomu, že faktické rozhodování o stavebním záměru se
přesunulo mimo stavební úřady. Řízení je tak z podstaty nekoordinované
a potýká se s rozdílnými zájmy různých institucí, mezi něž je stavebník
vržen.
3. Územní plánování
Územní plán je
dokumentem, který ovlivňuje strategický rozvoj dané obce na řadu let
dopředu. Z toho důvodu klademe důraz na to, aby se jednalo o stabilní
dokument, neboť jeho časté změny nedovolují stanovit základní vizi pro
rozvoj sídla a přinášejí právní nejistotu jak vlastníkům pozemků, tak
vedení města i jeho obyvatelům. Zároveň podporujeme, aby stavební zákon
a jeho prováděcí vyhlášky umožnily zpracování územních plánů tak, aby
odpovídaly specifickým potřebám obcí, především z hlediska různého
charakteru daného jejich velikostí.
4. Velká sídla a péče o ně
Zvýšená
pozornost musí být kladena zejména směrem k velkým městům. Například
Praha je svým stavebním vývojem, počtem obyvatel a významem v rámci
České republiky zcela výlučná. Oproti jiným českým městům vytváří
několikanásobný počet obyvatel specifické prostorové podmínky uspořádaní
a vyšší nároky na regulaci výstavby zejména z urbanistického hlediska.
ČKA proto velmi kvituje, že Rada hl. města Prahy nedávno přijala Pražské stavební předpisy, jež jsou moderní legislativní úpravou, která Praze přiznává její specifika. Domníváme se také, že některá z ustanovení Pražských stavebních předpisů by bylo jistě možné převzít a aplikovat i v jiných českých městech a připravit tak lepší půdu pro nový celostátní předpis.
5. Jasnější definice autorského a technického dozoru a odpovědnosti z něj vyplývající
Současný
zákon požaduje zajištění autorského dozoru u staveb financovaných
z veřejného rozpočtu. Autorský i technický dozor přitom nejsou jmenovány
mezi základními pojmy stavebního zákona, ani nejsou uvedeny mezi
vybranými činnostmi ve výstavbě. Projektant, který autorizuje
dokumentaci ke stavebnímu povolení, není schopen dostát své odpovědnosti
za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby, dané zákonem,
pokud nemá právo přístupu ke stavbě a informacím o průběhu výstavby.
6. Možnost bezplatného přístupu k závazným normám
Přístup k závazným normám
je pro výkon profese architekta zcela zásadní. Jeho zpoplatnění proto
ČKA vnímá jako závažný problém, na nějž architekti ve své praxi
opakovaně narážejí. Informaci o bezplatném přístupu k normám by tak měl
nový zákon zcela určitě obsahovat.
7. Úprava související legislativy
Česká
komora architektů se ze všech výše zmíněných důvodů domnívá, že
stávající stavební zákon je opravdu nevyhovující a že jeho změny by měly
být velmi zásadní. Z tohoto důvodu doporučuje nikoliv tvorbu novely,
ale zákona zcela nového. Jako akutní se také jeví potřeba úpravy
doprovodných vyhlášek ke stavebnímu zákonu.
tisková zpráva ČKA
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.