Architektura hraje v rozvoji našich
sídel klíčovou roli. Který z veřejných investorů by se nechtěl pochlubit
reprezentativními stavbami a dalšími kvalitními architektonickými realizacemi? Z tohoto
důvodu je třeba s architekturou počítat a zařadit ji do volebních
programů. Existuje přitom několik podpůrných dokumentů, které vyzdvihují
důležitost péče o vystavěné prostředí. Česká komora architektů (ČKA) při
příležitosti konání podzimních krajských voleb nyní přichází s jedním
z nich.
Na úrovni státu se tématu kvalitního prostředí věnuje Politika
architektury a stavební kultury přijatá v lednu 2015 Vládou ČR. Vyzdvihuje
tři pilíře: péči o krajinu a sídla, péči o stavby a podporu vzdělávání, osvětu
a výzkum v této oblasti. Na komunální úrovni pak téma podporuje text
vydaný ČKA
ke komunálním volbám. Specifickým požadavkům menších obcí se pak věnuje
materiál Architektura
pro venkov. Před konáním krajských voleb aktuálně ČKA přichází
s textem, který se zaměřuje na plánování vyšších regionálních celků. Dokument
navazuje na výše zmíněné texty a je doplněný o specifická témata spojená s
kraji.
Vize, k níž se materiál upíná, je kraj, který se příkladně stará o
svůj majetek a kulturní prostředí (architekturu). Komunikuje se svými občany a
poskytuje obcím koordinaci, supervizi a kvalitní odborné poradenství.
Dokument Architektura pro krajské volby je
rozdělen do deseti hlavních oblastí. Jako zásadní vidí ČKA nutnost stanovit program
rozvoje a definovat strategii kraje. V ní by
neměl chybět plán investic a mapa majetku kraje, dále např. místa
vhodná pro uskutečnění architektonických soutěží (soutěží
o návrh) či pocitová mapa kraje,
která na základě místního šetření ozřejmí, jak jednotlivé lokality vnímají
přímo občané. Klíčovou úlohou krajských úřadů by dle architektů dále mělo být
zejména zprostředkování komunikační a odborné platformy obcím na jejich území.
Nezbytným dokumentem kraje se musí rovněž stát Zásady územního rozvoje. Ty musejí být obecně srozumitelným
materiálem a obsahovat jak urbanistické koncepce, tak okruhy krajinného
plánování. Zaměří se zejména na provázání
jednotlivých územních plánů obcí v registru kraje.
Osobností, která by měla pomáhat tyto ideály uvést v život, by měl být architekt kraje. Podobný systém
není v Evropě ničím novým, obdobně takto fungují např. kantony ve Švýcarsku. Řada
českých měst a obcí přitom stále nemá ani městského či obecního architekta.
Architekt není zpravidla zastoupen ani ve větších regionálních celcích –
krajích. Jako hlavní činnost krajského architekta ČKA vidí koordinaci práce městských a obecních architektů na území kraje.
Dále pak vytvoření centra architektury kraje i s možností pořádání přednášek pro veřejnost a kurzů z
oblasti profesního vzdělávání. Krajská sídla, která svého architekta
z různých důvodů nemají, by mohla odborné otázky konzultovat přímo v kanceláři
krajského architekta.
Odborník ve středu kraje dokáže pomoci i se zapojením veřejnosti, bez kterého již dnes nelze komunikovat
žádnou větší investici. Zlomek nemandatorní části rozpočtu (například 1 %) doporučuje
Komora věnovat formou participativního
rozpočtu na realizaci občany navržených a vybraných námětů.
Velmi ožehavou otázkou jsou také dotační
programy, jež jsou pro řadu samospráv jedinou možností, jak ulevit
svému rozpočtu. Dotační programy však nejsou jen příležitostí pro získání financí,
ale především příležitostí pro rozvoj regionu. Kraj by proto měl od dotačních
titulů požadovat dostatečný čas na
zpracování a kvalitativní rozhodování o jejich podpoře. I v projektech
financovaných z dotací je vhodné využít participativní metody. Kvalitativní
výběr zpracovatelů projektu, například formu architektonické soutěže, by měl
být samozřejmostí. O tom, že lze sladit dotace a architektonickou soutěž,
svědčí např. zdárná realizace parku 4Dvory
v Českých Budějovicích, který je nominovaný na Českou cenu za architekturu 2016.
Podstatná část dokumentu je také věnována veřejným zakázkám. Většina veřejných zadavatelů vybírá doposud
zpracovatele veřejných zakázek pouze podle ceny bez ohledu na kvalitu. U výběru
projektantů je přitom žádoucí zohlednit i cenu budoucí stavby a jejího provozu.
Při výběru proto ČKA doporučuje institut poroty s nadpoloviční většinou
nezávislých odborníků. Při klasickém výběrovém řízení je přitom možné si časovou
náročnost projektu a s ní související honorář architekta ověřit v on-line kalkulačce, která je
k dispozici na webu
ČKA. Pro výběr projektantů strategického plánu, zásad územního rozvoje, územních
plánů, urbanistických studií, veřejných prostranství i budov a výtvarných
intervencí ČKA doporučuje soutěž s předkládáním návrhů. Architektonická
soutěž bývá veřejnými zadavateli často mylně považována za zdlouhavý a finančně
náročný proces zadání veřejné zakázky. Studie Dopady architektonické praxe od
společnosti EEIP však naopak poukazuje na ekonomickou
výhodnost soutěží a vyzdvihuje kvalitu, jíž přinášejí, která je sama o sobě
ekonomickým přínosem.
tisková zpráva ČKA
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…