Kulturní památka roku 2014 (uděluje na návrh
odborné komise Ministerstvo kultury Slovenské republiky)
SLOVO ARCHITEKTKY
Architektonicko-historický
výzkum (realizovaný v r. 2005 a 2006, autorka Janovská, M. a kol.) přinesl
kromě analýzy stavebního vývoje i množství nových poznatků k typologii parkánové
bašty a k historickým souvislostem, které sloužily jako základ pro architektonický
návrh prezentace a obnovy objektu
Bašta
je jednoprostorovým objektem, po výšce rozděleným na tři podlaží původně
dřevěnými trámovými stropy. Ty jsou kromě obvodového zdiva ve středu podepřeny
dvojicí mohutných dřevěných trámů / průvlaků, nesených čtveřicí dřevěných
sloupů v suterénu a přízemí. Zachování celistvosti historických prostor a
jejich prezentace s dochovanými autentickými konstrukcemi byly základním cílem
architektonického návrhu. Proto všechny prostory, které bylo nutné vzhledem k
nové funkci objektu – Boutique hotel **** přistavět, jsou schované pod parkánovou
terasou za opevněním (pod exteriérovou terasou hygienické zázemí a pod
parkovištěm kuchyň se samostatným zásobovacím vstupem z exteriéru). Jedná se o
přízemí přístupné z hradební uličky – restaurace s výstupem na terasu, suterén
s východem do hradebního příkopu, dnes zahrady – vinotéka, l. patro –
kongresová místnost a galerie, přístupné z přízemí, ale i exteriérovým
schodištěm z ulice, 3. až 4. podlaží – půdní prostory, sloužící k ubytování v šesti
hotelových pokojích, samostatně přístupné z exteriéru schodištěm z uličky, ale
i s možností vstupu z interiéru bašty). Obvodové zdivo je kamenné, se
sekundárními cihlovými úpravami, v nárožích podepřeno opěrnými pilíři. Okna jsou
sekundárně zvětšovaná na místě původních střílen.
Za
nejstarší stavební etapu (2. polovina 13. století) je třeba považovat uliční
část, t.j. jižní zdivo fasády po výšku nad vstupním portálem do 2.NP. Jedná se
o zdivo, které představovalo původně lineární hradbu, kopírující oblý terén. Ta
je dnes prezentována v podobě spárovaného zdiva s čitelným původním ukončením
cimbuří, později přebudovaným na štěrbinové střílny.
V 1.
polovině 15. století byla bašta přistavěna k průběžné hradební zdi (kolem r.
1436/1437). V interiéru bašty byl vestavěný v r. 1599-1616 koňský mlýn.
V
průběhu r. 1852 -1853 se bašta adaptovala na vojenský sklad. Zničujícím pro
její existenci byl požár v r. 1984, který zachvátil střechu a krov. Výrazně byl
poškozen i interiér, zejména jeho dřevěné stropy. Následně byly zrealizovány
jen nejnutnější zabezpečovací práce. Od této doby byla prachárna nevyužívaná a
chátrala. Zatékalo do ní a stala se útočištěm vandalů, kteří přispěli k její
další devastaci. Na základě zpracované projektové dokumentace od r. 2007 do r.
2014 probíhala její obnova a od r. 2014 je přístupná veřejnosti v podobě
restauračně-ubytovacího zařízení.
1.
etapou byla realizace statického zabezpečení vložením nových železobetonových
stropů v podkroví na ocelových nosnících a rekonstrukce střechy a krovu,
tvořené kombinací ocelových rámů a dřevěného krovu jako tvarová kopie původní
střechy. Sanovány byly i výrazné statické trhliny a obnoveny původní dřevěné
stropní konstrukce uvnitř bašty. Teprve potom se přistoupilo k další obnově a
přístavbě po stranách bašty – na místě archeologickým výzkumem potvrzených parkánových
zdí. Přístavby mají ploché střechy v podobě parkánové terasy. Největším
problémem bylo trasování technických rozvodů a komínových těles. Tyto jsou
vyvedeny a soustředěny do jednoho tělesa – šachty s vyústěním v podobě
novotvaru – komína – nad střechou. Cílem autorů bylo navrátit objektu jeho
autentický výraz se zachováním a prezentováním všech historických konstrukcí a
detailů, které získal v průběhu několik století trvající existence. Všechny
nové konstrukce, spojené s jeho novou funkcí, jsou jasně čitelné v podobě
novotvaru a v maximální možné míře reverzibilní.
Magdaléna Janovská
Autor
fotografií: Ivan Janovský
SLOVO TECHNIKA
Oplechování komína
Jednou
ze zajímavostí technického provedení objektu je oplechování komína. Jedná se o
dominantní prvek. Nosný systém je tvořen ocelovou konstrukcí z jeklů, opláštěnou
dřevěným záklopem a následně zabalenou do materiálu RHEINZINK. Jako krytí byly
použity velkoformátové šablony různého tvaru a velikostí, t.j. „pokládka na
divoko“ (foto vpravo nahoře).
Oplechování vikýřů
Oplechování
vikýřů, tj. boky a čela bylo také zrealizováno z materiálu RHEINZINK,
spojovaného ležatou drážkou, čímž byla eliminována viditelnost spojů. Pultová
střecha vikýře je ukončena zaatikovým žlabem. Jedná se o zapuštěné vikýře, proto
je parapet i s výrazným bočním oplechováním realizován z materiálu RHEINZINK.
Odvodnění
Detail
okapu a odvodňovací systém jsou zachyceny na jedné z fotografií. Uvedený objekt
nemá klasické, ale obloukové nároží. Žlab bylo proto nutné vyskládat z krátkých
dílů. Zde byla využita možnost pájení titanzinkového materiálu, kdy touto metodou
vyrobíme vodotěsný a pevný spoj na úrovni svařeného spoje (foto vlevo).
Miroslav Komzala, RHEINZINK SK s. r. o.
Máte zájem o zaslání objektového listu Bašta Pracháreň v Levoči v elektronické podobě? Napište si o něj zde.
Základní údaje o stavbě
Místo: Levoča
Investor: Ing. Pavel Třmen s manželkou Ing.
Janou Třmenovou
Autoři: Ing.arch. Magdaléna Janovská
Spolupráce:
Ing.arch.
Milan Dzurilla (architektura)
Ing.
Vít Svoboda (statika)
Oĺga
Jochmanová (požární bezpečnost stavby)
Ing.
Jaroslava Buranovský (elektroinstalace)
Eleonóra
Pavlanská (zdravotechnika)
Ing.
Jan Stanek (ústřední vytápění, vzduchotechnika)
Darina
Kriššáková (plynofikace)
Realizace: 2007 – 2014
Klempířské práce s titanzinkem RHEINZINK: RJR, s.r.o., Snina
Materiál: RHEINZINK- prePATINA blaugrau
www.pracharen.eu
podle podkladů společnosti RHEINZINK ČR
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,