JIŘÍ TOUREK
A Genealogy of Modern Architecture
Comparative
Critical Analysis of Built Form
Kenneth
Frampton
Ke
konci roku 2015 vydalo švýcarské nakladatelství Lars Müller Publishers novou
knihu Kennetha Framptona A Genealogy of
Modern Architecture s podtitulem Comparative
Critical Analysis of Built Form, tj. Srovnávací
kritická analýza staveb. Po několikaleté přestávce jde o zatím poslední
samostatné Framptonovo dílo. Slavný autor se zde představuje kromě své tradiční
role dějepisce a teoretika především jako učitel: shrnuje zde, jak sám uvádí
v úvodu, čtyři desetiletí pedagogické činnosti na několika universitách
východního pobřeží.
Knihu
nejsnáze vystihuje její podtitul, Srovnávací
kritická analýza staveb, protože když ji otevřeme, zjistíme, že ji tvoří
řada čtrnácti pečlivých srovnávacích analýz. Frampton v úvodu vysvětluje,
že takto pracoval se studenty v semináři, který měl za cíl kultivovat vědomí
účastníků o uspořádání a členění jednotlivých staveb a jejich formy a také o
roli kultury, která se do stavby propisuje. Jde tedy o porozumění architektuře.
A protože mnohé věci vyjdou snáze na povrch ve srovnání, pracuje tato kritická
analýza vždy s dvojicemi staveb, pokud možno stejného určení, doby vzniku
a velikosti, ovšem z odlišného kulturního prostředí či „ideologického“
východiska. Podobnou metodu srovnávání dvou vedle sebe stojících děl využívali
již klasici dějepisu umění 20. století. Zde je užita, aby se lépe porozumělo
stavbě a roli kulturního prostředí, v jehož rámci vznikla.
Kniha
ovšem začíná desetistránkovou črtou dějin moderní architektury (1923–1980) a
nástinem teoretických východisek Kennetha Framptona. Kdo zná Framptonovy
ostatní knihy, nedozví se zde mnoho nového, snad ale není neužitečné číst
některé myšlenky nově vyjádřené, byť řečené již v jiných jeho knihách.
Přehled je vytvořen jinak než v kritických dějinách (Academia, Praha 2004)
i než v novější The Evolution of
20th Century Architecture (Springer, Wien) z roku 2007, kde se důraz
klade více na linie vývoje, které sleduje celkem čtyři: avantgardu, organickou
architekturu v nejširším smyslu slova, univerzální versus lokální směry a
konečně linie sledující produktivismus versus důraz na místo.
V recenzované knize je výklad vystavěn na trojici technologické, klasické
a vernakulární. Po kritickém regionalismu, který si s Framptonem jistě
každý spojí, nezůstala ani stopa. Je to ovšem dáno i tím, že stručná synopse
končí na prahu 80. let s moderní architekturou. Přínos této
podkapitolky spočívá právě v nové kombinaci známých momentů
v dějinách moderního hnutí. A jako vždy to není vůbec lehké čtení.
Na
deseti stranách najdeme také filosofický exkurz s názvem K ontologické architektuře. Shrnuje
především východiska v Hannah Arendtové, v menší míře u dalších
myslitelů (např. Dalibora Veselého, jemuž je celá kniha i věnována).
Architekturu chápe tak, že ji zažívá „tělesná bytost“, a to jak vnímáním
(perception), tak pojímáním (conception). Dílo architektury se tak nevnímá jen
prostřednictvím smyslové „hmatatelnosti“ prostoru (což by byla pozice blízká
řekněme Pallasmaaovi), ale také prostřednictvím různých kulturních asociací
vtělených do členění formy takového díla. Tím je ve hře kromě fenomenologického
tématu též vědomí, že architekturu neprožívá Robinson Crusoe, nýbrž člověk mezi
druhými, uprostřed kultury. Přes veškerou stručnost je jasné, že tento text
ukazuje promyšlenou teoretickou pozici, jež vychází ze silných a aktuálních
autorů.
Protože
je kniha míněna jako „praktická“, což se v ní jasně avizuje, předchází samotným
analýzám shrnutí metody: co konkrétně, jak a proč se analyzuje. Okruhy analýzy
jsou: 1. typ versus kontext, 2. veřejný, poloveřejný, soukromý a obslužný
prostor, 3. cesta a cíl, 4. konstrukce/plášť a 5. souhrn s odkazy, kde se
sumarizují pro Framptona důležité kulturní konotace, které lze ze stavby
vyčíst. „…Srovnávací analýzy, jež následují, zdůrazňují hierarchické uspořádání
prostoru s tím záměrem, aby se vyhnuly reduktivnímu zobrazování
architektury, jako pouhé kombinace funkce s estetikou v opozici k ontologické
přítomnosti, která obě tyto složky překračuje. Jinými slovy analytický důraz se
klade na implicitní status, jak prostoru, tak materiálnosti a na náš tělesný
vztah s každým tímto aspektem. Současně však tato metoda srovnávací
kritiky bere v úvahu vztah mezi vnitřní strukturou vystavěné konstrukce a
tím, jak se zvnějšku jeví, jakožto zobrazující se forma. Tato analýza zahrnuje
též konotace, jež mohou vyvolávat povrchové úpravy materiálů i zpracování
detailů, bere v úvahu důsledky, které může každý jednotlivý materiál či
detail mít ve vztahu jak k prostorové hierarchii, tak ke smyslové
zkušenosti nějaké konkrétní formy. V tomto smyslu je srovnávací kritika
vytvořena tak, aby odkrývala způsoby, jimiž se ukazují hodnoty v detailní
modulaci prostoru, konstrukce i materiálu.“ (str. 24–25) Tento citát dobře
ukazuje, kolik toho dokáže takto promyšlená metoda odhalit a předložit
k porozumění.
Analýz
je v knize celkem čtrnáct. Ve srovnávaných dvojicích staveb nechybí díla
snad žádného z Framptonových oblíbených tvůrců: čtyřikrát je přítomen A.
Aalto, třikrát Le Corbusier, dvakrát N. Foster, dále H. Herzberger, S. Holl, L.
Kahn, R. Moneo, R. Piano, J. Utzon, z novějších např. Patkau Architects.
Kdo by naopak čekal „zavržené“ velikány, např. R. Venturiho či
R. Koolhaase, nedočká se… Na druhou stranu je třeba výběru přiznat
konzistentnost ve volbě autorů moderní architektury (nikoli postmoderní) a
těch, kteří se tak či onak hlásí k humanistické tradici. Když si toto
uvědomíme, je pak třeba ocenit odvážný autorský výběr jen těch architektů,
kteří se snaží o pokračování a kultivaci moderní architektury a kultury. Je
známo z různých míst, že Frampton vyzdvihuje Alvara Aalta pro jeho snahu
sloužit člověku, kultivovat jeho prostředí, pro snahu o humanismus
architektury. To lze v dnešní době vlastně považovat za vysoce mravní
postoj.
Je
jasné, že některé analýzy ukazují dramatičtější rozdíly v přístupu
jednotlivých autorů a také výraznější přítomnost konkrétního dějinného
kontextu. Příkladem může být srovnání Casa del Fascio od Terragniho s dostavbou
soudní budovy v Gothenburgu od Gunnarda Asplunda
v sociálnědemokratickém Švédsku. Ne ve všech stavbách musí doba
sedimentovat výrazně, přesto ve srovnání vynikne mnohé lépe. V jiných
analýzách hraje větší roli poloha nebo například klima. Tak ve srovnání domu
Tubac od Ricka Joye a domu Agosta od Patkau Architects se důkladně rozebere
zasazení do terénu, orientace v krajině včetně výhledů na různé strany.
Dům Agosta se nachází ve státě Washington těsně u hranic s Kanadou na
velké mýtině v lese, naproti tomu dům Tubac leží v poušti
v nejjižnější části Arizony až u Mexika, Framptonova srovnávací analýza
však překvapivě neučiní jedinou zmínku o větrání či klimatizaci zkoumaných
domů. Přitom především u obydlí v poušti, které charakterizuje jako
„hermetický hranol“, se přítomnost klimatizace sama nabízí.
Kniha
je zamýšlena především pro studenty a učitele různých seminářů o architektuře.
Tomu je primárně i přizpůsobena. Může však oslovit všechny vážné zájemce o
architekturu, kteří touží po hlubším porozumění architektonickým dílům. Plyne
to jasně i z textu samotného, protože konečným pedagogickým záměrem je dle
Framptona nejen rozšířit kritickou hloubku kreativity konkrétního studenta, ale
i kultivovat schopnost formulovat produktivní kritiku určitého zkoumaného díla,
ať již vlastního či jiného. A to je schopnost, kterou potřebují nejen sami
architekti. Je jí potřeba i dalším lidem, kteří se pohybují okolo architektury,
ba je potřeba obecně, aby se stavební kultura v zemi kultivovala a
rozvíjela.
Možná
se zde po delší době objevila kniha, která by si svou kvalitou, širokým
záběrem, hloubkou a možným dosahem pro budoucnost – a ovšem také bohatstvím
obrazového materiálu –, zasloužila i české vydání. Frampton je dostatečně
zavedený autor, aby mohl zdejší diskusi přinést víc než podněty, snad i nový
směr.
A
Genealogy of Modern Architecture
Comparative
Critical Analysis of Built Form
Kenneth
Frampton
Lars
Müller Publishers, 2015 Zurich
303
strany
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2016, str. 4-5
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.