V České ceně za architekturu zabodoval dům a ateliér Zen-houses.
Zaujaly i stavby z veřejných prostředků a osobnosti propagující architekturu.
7. listopadu 2016 v Místě pro nové
umění – Jatka 78, proběhl galavečer České
ceny za architekturu (ČCA).
Do 1. ročníku soutěžní přehlídky České komory architektů (ČKA), jež byla
otevřena architektonickým realizacím za posledních 5 let, se jich přihlásilo hned
475. Ostře sledovanou Hlavní cenu získal
dům a ateliér Zen-Houses od libereckého architekta Petra Stolína. Do
finále České ceny za architekturu dále mezinárodní odborná porota „poslala“
sedm dalších projektů. Vítěz i finalisté se etablovali z řad 63 nominovaných projektů, které ČKA představila v červnu tohoto
roku. Uděleny byly rovněž dvě mimořádné ceny: Cena společnosti VELUX za
nejlepší práci s denním světlem a Cena časopisu ERA21 za přínos k obnově
venkova a citlivou práci s pozůstatky minulosti. Akademie České ceny za
architekturu současně zvolila tři Výjimečné počiny. Všechna oceněná díla Česká
komora architektů v listopadu vystaví v pražském Centru současného
umění DOX a v březnu příštího roku v brněnské Galerii architektury.
Na začátku září se
uskutečnilo jednání mezinárodní
odborné poroty v České republice. Výsledkům soutěžní přehlídky předcházel zúžený
výběr 63 nominací, z nichž
porota na základě podkladů dodaných od soutěžících či formou osobní prohlídky
vybraných objektů následně vybírala finalisty a držitele Hlavní ceny. Porota rozhodovala
ve složení: Joe Morris (předseda), Boris Bežan, Jan De Vylder,
Kees Kaan, Ivan Koleček, Miriam Lišková a Martin
Rein-Cano. Porotci se shodli, že by se česká architektura měla více otevřít
zahraničním vlivům a že pořádání soutěžní přehlídky pod taktovkou České komory
architektů může v tomto kroku velkou měrou přispět.
Porota ocenila drobné projekty i velké
investice
Srdce poroty a
Hlavní cenu získal nevelký projekt Zen-Houses (2015) spojující
bydlení a pracovní prostor pro své tvůrce – architekty Petra Stolína a Alenu
Mičekovou. Liberecké domy-dvojčata na první pohled vynikají především konstrukčně
oddělenými objekty pro odpočinek a pro práci a také svým ojedinělým konceptem
založeným na co nejjednodušší formě bydlení. Ta se ukazuje zejména v užití
výrobních modulů SIP (Stuctural Insulated Panel), jež se opakovaně promítají do
konstrukce domů. Oba domy při zachování šířky pouhé 3 metry přitom nepůsobí vůbec
stísněně, ale naopak velmi vzdušně a otevřeně. Porota ve své zprávě uvádí: „Jen jedna práce ale vynikla nad všechny
ostatní, a tím je Zen-Houses – ateliér a dům v Liberci. Prostý, ekonomický a
nenáročný projekt je charakterizován specifičností své lokace, schopností na
toto prostředí reagovat, svou naprostou unikátností i vytrvalou snahou
provokovat a sebejistě zkoušet nové principy i za cenu případných chyb. Díky
tomu všemu Zen-Houses dokázal uspět a bezesporu se tak jedná o vynikající dílo,
o stavbu se skutečnou ambicí pokoušet hranice a stát se vzorem pro mnohé z
nás.“
Do finále České
ceny za architekturu dále postoupila poměrně široká škála projektů. Jedná se např.
o revitalizace a rekonstrukce stávajících prostor či veřejných prostranství.
Porotu nadchla také dvě díla architekta Josefa Pleskota. Jsou jimi rozsáhlé
úpravy industriální oblasti Dolních Vítkovic (AP atelier, 2015)
a revitalizace zámeckého návrší
v Litomyšli (AP atelier, 2014). Finalistou 1. ročníku České ceny za architekturu
jsou také dvě výrazné stavby: klášter Nový Dvůr (ATELIER SOUKUP
OPL ŠVEHLA, 2014) a Krkonošské centrum environmentálního
vzdělávání ve Vrchlabí (Petr Hájek Architekti,
2014). Za dvě velmi zdařilé rekonstrukce mezinárodní porota považuje úpravy Vily Tugendhat v Brně (ARCHTEAM
a RAW, 2012) či Tři věže – zateplení obecních
budov s urbanistickým přesahem v Líbeznicích (Atelier M1 architekti, 2014).
Jako významný a velmi zdařilý zásah do veřejného prostoru, který navíc vznikl
na základě architektonické soutěže, porota shledala revitalizaci Gahurova prospektu ve Zlíně (ellement, 2013).
Mimořádné ceny VELUX a ERA 21
Uděleny byly
rovněž mimořádné ceny partnerů České ceny za architekturu. Cenu VELUX za
nejlepší práci s denním světlem získala Jonášovic stodola (A2F, 2012). Porota společnosti VELUX složená ze
zahraničních architektů ocenila, že objekt cíleně pracuje s denním světlem a
propojením interiéru s exteriérem. Stodola dále přesvědčuje svojí pečlivou
prací s jednotlivými pohledy a průhledy, a to jak do zahrady a napříč domem,
tak s průhledy na oblohu.
Cena časopisu ERA21 za přínos k obnově
venkova a citlivou práci s pozůstatky minulosti putuje do rukou
mladého architektonického dua Martin Prokš a Marek Přikryl. Vydavatele
architektonického časopisu oslovili svojí adaptací bývalých zemědělských garáží na
zázemí biotopu v Honěticích u Kroměříže (2013). Projekt řeší důležité téma obnovy
venkova a citlivě pracuje s pozůstatky minulosti, zároveň přispívá k tématu
udržitelného rozvoje. Ocenění náleží nejen architektům, ale také investorovi za
snahu o vzkříšení aktivit ve venkovské krajině.
Výjimečné počiny z oblasti architektury
V rámci České ceny
za architekturu jsou rovněž oceňovány výjimečné aktivity na poli architektury.
Nominace provádějí členové Akademie a Grémia ČCA. Akademici o výjimečném počinu
hlasovali na webovém portálu Ceny. V letošním roce byly uděleny celkem tři
Ceny za výjimečný počin. Cenu získala ročenka Česká architektura, kterou
již 17. rokem ve vydavatelství Prostor – architektura, interiér, design
vydává Dagmar Vernerová. Akademie ocenila dlouhodobou propagaci české
architektury, a to jak u laické, tak odborné i veřejnosti, jež je založena na každoročním
výběru staveb jednou osobností z řad architektů.
Výjimečný počin za
propagaci architektury získává také sdružení KRUH, které pod taktovkou
architektky Marcely Steinbachové v letošním roce uskutečnilo již šestý
ročník celorepublikového festivalu Den architektury. Sdružení dále
pořádá velmi oblíbené cykly přednášek (např. cyklus Švýcarsko-českých inspirací
či Architektky). Akademie v odůvodnění mimo jiné uvádí: „KRUH je skvělou ukázkou naplňování ideje
občanské společnosti, jak ji definoval Václav Havel a další myslitelé.“
Třetím Výjimečným počinem za rok 2016 jsou Pražské stavební předpisy (Kolektiv
autorů: Pavel Hnilička, Filip Tittl, David Tichý, Renata Králová-Pintová,
František Korbel a Eva Faltusová). Akademie ocenila mimořádný pokus o významné
zkvalitnění výstavby a veřejného prostoru v hlavním městě.
Na galavečer naváže série výstav
Pražský DOX –
Centrum současného umění bude ve dnech 9. listopadu až 11. prosince 2016 hostit
výstavu 1. ročníku České ceny za architekturu. Na vernisáž jste srdečně zváni
8. listopadu od 19: 30 (DOX, Poupětova 1, Praha 7). Brnu se Česká cena za
architekturu představí v Galerii architektury, a to od 3. března do 2.
dubna 2017. Vernisáž proběhne 2. března od 17: 00 (Galerie architektury Brno,
Starobrněnská 18, Brno). V plánu jsou i další výstavy. Pro aktuální
informace sledujte web České ceny za
architekturu.
——-
Závěrečná zpráva
poroty
Do pilotního ročníku České ceny za architekturu pořádané Českou
komorou architektů se přihlásilo přes 400 prací dokončených během posledních pěti
let, téměř ze všech regionů České republiky – počínaje soukromými rodinnými domy
a kancelářemi přes stavby určené veřejnosti a kulturní budovy po školská zařízení
a rekonstrukce objektů. Všechna přihlášená díla byla hodnocena pro tento účel sestavenou
odbornou porotou složenou z architektů.
Česká cena za architekturu je odvážný a do budoucna přínosný
počin, jehož úkolem je vyvolat u veřejnosti kritickou debatu zaměřenou na kvalitu
výstavby. Jedná se o počin o to odvážnější, protože se podařilo sestavit mezinárodní
porotu složenou z předních odborníků z mnoha evropských států – Holandska, Německa,
Slovenska, Belgie, Švýcarska, Velké Británie a Španělska, což v důsledku otevírá
debatu mnohem širšímu mezinárodnímu publiku i mimo hranice hostující země.
Pomocí jasně stanoveného procesu posuzování nejlepších staveb
bylo zvoleno osm finalistů včetně jednomyslně vybraného vítěze. Rozhodně stojí za
povšimnutí, že žádná z nejvýše hodnocených prací nebyla postavena na území hlavního
města Prahy. Tato skutečnost vypovídá o širokém záběru architektonických aktivit
napříč zemí a jejich vysoké kvalitě, ale zároveň se tak poodkrývá znepokojující
rozvoj hlavního města, které se potýká s mnoha typickými urbanistickými problémy.
Porota v rámci třídenního výletu procestovala křížem krážem celou
Českou republiku. Hovořila s architekty i majiteli staveb v historických centrech,
autory krajinářských počinů, klienty rodinných domů, diskutovala projekty revitalizace
a rekonstrukce. Členy poroty také zaskočila absence jakýchkoliv smysluplných projektů
zaměřujících se hlouběji na sociální problematiku hromadného bydlení či škol v městském
prostředí. Porota doufá, že se situace v této oblasti v nadcházejících
ročnících této prestižní ceny zlepší.
Česká cena za architekturu je definována tak, že nečiní rozdíly
mezi jednotlivými díly, co se týče jejich velikosti, typologie či funkce. Právě
naopak. Nabádá porotu, aby se shodla na jediném díle, které podle nich předčí všechny
ostatní svým konceptem i provedením. Porota během své architektonické odyseje zhlédla
realizace mnoha měřítek i typů. Právě kvůli tomuto širokému záběru se porota rozhodla
definovat si předem kritéria, podle nichž bude jednotlivá díla posuzovat: komplexnost,
přínos, klima prostředí, efektivita, přizpůsobivost, kontext, historie, důslednost.
Ale ze všeho nejvíce tu byla touha nalézt u staveb „něco výjimečného“, co z velmi
dobrého učiní vskutku mimořádné.
Smyslem Ceny je vyhledávat a oceňovat nejkvalitnější architektonická
díla na území České republiky. Pro porotu je kvalitní
architektura taková, která splňuje podmínky definované statutem této soutěžní přehlídky.
Architekti nemohou tvořit dobrou architekturu, pokud společnost není schopna formulovat
své problémy a požadavky. Tento problém přesahuje bezprostřední kulturní úroveň
„architektury“. Nicméně společnost definuje prostředí, v němž architekt pracuje;
uvědomováním si důležitých problémů se architekt inspiruje a ovlivňuje tak svoji
tvorbu.
Porota ctí statut soutěžní přehlídky a její program, ale zároveň
je také vedena svým vlastním svědomím. Soutěžní přehlídka má mnoho různorodých aspektů,
které nabízejí důvody k zamyšlení. Mezinárodní porota při svém posuzování narážela
na různé komplikace a obtíže. Získali jsme dojem, že české architektuře jednoduše
chybí přesah. Tato absence se odráží v nedostatečném zastoupení českých architektů
mimo území České republiky i v malém množství přihlášených prací zahraničních autorů.
Zároveň se objevuje také málo děl, která by byla výsledkem kultivované spolupráce
domácích a zahraničních architektů. Porota však doufá, že se tento aspekt v nadcházejících
letech změní.
Ale zpět k ceně. Rádi bychom ozřejmili důvody, proč jeden specifický
stavební počin zvítězil a řada dalších nikoliv. Všechna díla uvedená na seznamu
finalistů reprezentují skutečně vysokou úroveň tvorby. Jen jedna práce ale vynikla
nad všechny ostatní, a tím je Zen-Houses – ateliér a dům v Liberci. Prostý, ekonomický
a nenáročný projekt je charakterizován specifičností své lokace, schopností na toto
prostředí reagovat, svou naprostou unikátností i vytrvalou snahou provokovat a sebejistě
zkoušet nové principy i za cenu případných chyb. Díky tomu všemu Zen-Houses dokázal
uspět a bezesporu se tak jedná o vynikající dílo, o stavbu se skutečnou ambicí pokoušet
hranice a stát se vzorem pro mnohé z nás.
Ze všech těchto důvodů porota gratuluje autorům Zen-Houses, historicky
prvním vítězům České ceny za architekturu.
Hodnocení
poroty
Hlavní cena:
Zen-Houses
Tato realizace vyzývá k zamyšlení nad pojmy „norma“ a „očekávání“
v rámci rozvoje venkova a v regionálním kontextu. Zde jsou všechny typické
představy o bydlení a práci přehodnoceny a slity dohromady s ohledem na osobní
preference obyvatel. Dům byl navržen a zamýšlen pro architektonický tandem a
koncipován do dvou jednoduchých krychlových objemů, jeden je určený pro bydlení
a druhý pro práci. Pravoúhlé objemy rámují robustní strom v prázdnotě mezi nimi
s výhledem na jih. Porota se domnívá, že u tohoto projektu jsou základní
podmínky pro život řešeny experimentem a inovací a hranice mezi veřejným a
soukromým, bydlením a prací se prolínají.
Dům využívá průmyslové komponenty, jejichž aplikace je
velice efektivní a zároveň zábavná, často hraničící s úrovní fetiše. Opláštění,
obklad z průhledných akrylátových panelů, je jednoduše upevněno na kostru z
měkkého dřeva, čímž vzniká zajímavý detail s obnaženou konstrukcí. Velká
zapuštěná okna umocňují subtilní vzhled stavby a přitom rámují poutavé výhledy
ven i dovnitř. Interiéry obou domů jsou provedeny ve zredukované a základní
paletě materiálů; dřevotřískovými deskami, dřevěnými trámy, překližkou, surovým
kovem a pryží. Dokazuje to, že ta nejlepší architektura nemusí být ani zdaleka
nejdražší.
Přes zdánlivou sofistikovanost, kterou na nás mohou působit
složité půdorysy a řezy, může být tento dům snadno považován za prototyp svého
druhu, a to především kvůli své přizpůsobivosti plánu, situaci a měřítku. Jedná
se o systém, který může být dle potřeby pozměněn tak, aby sloužil jednotlivci,
rodině či městu. Realizace také vznáší řadu otázek týkajících se trvalosti a
dočasnosti, udržitelnosti, přizpůsobení se podmínkám a hospodaření s energiemi.
Porota doufá, že udělením České ceny za architekturu 2016
právě Zen-Houses se veřejnosti představí reálné alternativní řešení, odlišné od
očekávaného a tradičního bydlení. Architektům pak tento projekt nabízí možnost
reinterpretace všeho, na co byli dosud zvyklí, a příslib vyšší úrovně
kreativity a výkonu bez ohledu na rozsah zakázky nebo typologii.
Finalisté:
Dolní
oblast Vítkovice
V rámci tohoto projektu se světy průmyslu, kultury a
vzdělávání prolínají v nový dynamický formát, který vytváří novou a fungující
alternativní identitu pro postindustriální město Ostrava-Vítkovice. Zde se vize
klienta a konceptuální ambice architekta setkaly a vytvořily nový svět. Svět,
ve kterém se ruiny průmyslové minulosti poeticky spojují s intervencemi moderního
programu. Díky tomuto přístupu je zachována rezivějící síť rafinerie a současně
je do tohoto industriálního prostředí vkládána řada nových společenských
prostor včetně divadel. Tato realizace se pravděpodobně stane důležitou
referenční stavbou pro další česká města, která procházejí podobnou proměnou.
Krkonošské
centrum environmentálního vzdělávání
Výjimečná kvalita, ambice a provedení této stavby jsou
pozoruhodné. Ilustrují pozitivní vliv, který může architekt mít při výstavbě.
Porota se však domnívá, že jako architekti bychom měli být schopni přijmout
výzvy vyplývající z potřeb začleňování současné moderní architektury do
historického prostředí – nikoliv však ukrýváním nových objektů, ale pevnějším
propojením starého s novým.
Rekonstrukce
vily Tugendhat
Vila Tugendhat je úžasným příkladem architektonické moderny,
která je po pečlivé rekonstrukci nyní zpřístupněna široké veřejnosti, jež může
obdivovat mimořádnou kvalitu práce Miese van der Rohe. Tedy práce, která se
projevuje unikátní a fascinující vizí, již lze pozorovat i v dalších jeho
projektech, jako jsou německý pavilon pro mezinárodní výstavu v Barceloně nebo
Farnsworth House v americkém Illinois. Tato rekonstrukce je komplexním a
uceleným počinem, nekompromisní stavbou kladoucí důraz na každý detail. Svým
přístupem se autoři neodvracejí od základních principů tohoto projektu, v němž
poznání, porozumění a interpretace jsou stejně důležité jako původnost
dochované tkaniny; proto je projekt rekonstrukce ústředním bodem rozpravy o
autenticitě. Důležité je pro porotu též přesvědčení, že by se rekonstrukce vily
měla stát následováníhodným příkladem rekonstruování a renovování památek v
České republice.
Revitalizace
Gahurova prospektu
Tato realizace byla porotci považována za vynikající reakci
na řadu specifických urbanistických výzev. Jedná se o zřetelné propojení
univerzity se sousedícími zařízeními a občanskou vybaveností přes dobře
navrženou zelenou plochu. Revitalizace názorně poukazuje na nezbytnost
promyšleného přístupu při úpravách veřejného prostoru – v tomto případě se
vstup vydařil díky jednoduchému konceptu a designu. Řešení má pozitivní vliv na
prostředí a přirozeně navazuje na historické uspořádání místa, které se skrývá
v nově navržených zapuštěných liniích.
Revitalizace
zámeckého návrší v Litomyšli
Prvotní návrhy na řešení místa a program byly zásadně
změněny, jakmile byly zpřístupněny výsledky historicky důležitého
archeologického průzkumu. Výsledná omezení přinutila klienta i architekta, aby
pozměnili strategii. Nové komplexní řešení zahrnovalo všechny aspekty a
kombinovalo nový interní program spolu s úpravami okolních ulic; jediné a
umírněné gesto – minimální zásahy – jako odpověď na řadu složitých programových
a kontextových vazeb.
Tři věže
Tři věže dávají obci Líbeznice novou identitu díky
rozvážnému a chirurgicky přesnému přístupu. Provedeno bylo mnoho prostých a
rozumných zásahů, s ohledem na omezený rozpočet. Porota zastává názor, že by se
tato realizace mohla časem stát dobrým příkladem pro mnoho dalších českých
vesnic, jejichž vývoj během období silné a nekontrolované urbanizace stagnoval
či přímo zeslábl.
Klášter
Nový Dvůr
Zachování, opakované využití a posílení hodnoty zemědělských
budov pro účely kláštera jsou skutečně modelovým příkladem a stanovují
standardy pro realizaci staveb této typologie. Klášter integrovaný do
historické krajiny spojuje lidové a moderní do formální skladby duchovní
úplnosti a důslednosti. Prostory jsou svou formou a detailem velmi elegantní,
nabízející paletu reduktivismu, v němž vnější forma a vnitřní uspořádání
korespondují stejnou měrou s poetickou krásou okolní krajiny a kvalitou světla.
Výsledkem je poklidný a duchovní celek celé stavby.
Autorské zprávy ke všem projektům naleznete na www.ceskacenazaarchitekturu.cz.
—
Mimořádná cena
Partneři České
ceny za architekturu mohou vybrat některé z přihlášených děl, případně osob, a nominovat
je na udělení Mimořádné ceny. Z nominovaných vybírá Grémium ty, kterým bude ocenění
uděleno.
Cena VELUX
– za nejlepší práci s denním světlem
Jonášovic stodola, Bořislav
Porota
ocenila velmi kultivované skloubení historického dědictví s moderními požadavky
na pohodlné bydlení a inovativní způsob řešení jak celého konceptu renovace, tak
jednotlivých detailů. Objekt je navržen tak, že v maximální míře reflektuje současné
požadavky na kvalitu vnitřního prostředí, energetickou efektivitu i tepelný komfort
ve všech ročních obdobích. Cíleně pracuje s denním světlem a propojením interiéru
s exteriérem. Unikátní je právě pečlivá práce s jednotlivými pohledy a průhledy,
a to jak do zahrady a napříč domem, tak s průhledy na oblohu. Horní osvětlení nejen
akcentuje jednotlivá místa v domě, ale také cíleně osvětluje jednotlivé prostory
adekvátně k jejich funkci. V neposlední řadě porotu oslovila výtvarná hodnota dialogu
historické obálky budovy s moderní vestavbou, která pracuje se současnými výrazovými
prostředky.
Cenu
vybírala mezinárodní odborná porota společnosti VELUX v tomto složení:
•
architektka Patricia Araya, Chile
•
architekt Marthijn Reekers, Holandsko
•
architektka Christina Brunner, Rakousko
•
architekt Christian Krüger, Německo
•
Domen Pogorevc, architekt Slovinsko
•
architekt Henrik Norlander Smith, Dánsko
Cena časopisu ERA21 – za přínos k obnově venkova a citlivou práci s pozůstatky
minulosti
Adaptace
bývalých zemědělských garáží na zázemí biotopu, Honětice
Přestavba chátrající ryze účelové stavby je součástí
dlouhodobého rozvojového plánu nefunkčního zemědělského areálu. Projekt řeší důležité
téma obnovy venkova a citlivě pracuje s pozůstatky minulosti, zároveň přispívá k
tématu udržitelného rozvoje. Ocenění náleží nejen architektům, ale také investorovi
za snahu o vzkříšení aktivit ve venkovské krajině.
Cenu vybírali zástupci redakce časopisu ERA21.
tisková zpráva ČKA
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.