Materiál vznikl na základě podkladů Ing. Zdeno Boška, obchodního
ředitele AUSTYN International. Společnost pracuje v oblasti ohřevu průmyslových objektů a materiálu
s cílem optimalizace energetických provozních nákladů. Předmětem dodávek jsou
rekonstrukce nebo návrh a realizace nových systémů ohřevu s maximálním důrazem
na nízké provozní náklady nového nebo rekonstruovaného systému a rychlou
návratnost investice. Článek informuje o zkušenostech s nasazením sálavých
panelů ECOSUN (Fenix Jeseník) při řešení systému rozmrazování vagónů pro
Elektrárny Nováky.
Úvodní požadavky investora Slovenské elektrárny, a.s. (dále jen
Elektrárny Nováky) na nový systém rozmrazování vagónů byly zejména z pohledu
maximálního času a ochrany vagónů před poškozením náročné a nekompromisní.
Jejich nedodržení by v procesu rozmrazování mohlo znamenat vážné poškození
samotných vagónů nebo jejich rotačních částí. Nesplnění požadovaného časového faktoru
rozmrazení by zase při nepříznivých klimatických podmínkách ohrozilo výkon nebo
chod elektrárny. Základem řešení byly zkušenosti společnosti Austyn
International s využitím přenosu energie infračerveným sáláním, volba vhodného
teplotního gradientu ohřívaného kovového povrchu vagónů a výběr vhodného
výkonného zařízení na ohřev. Řídicí systém AGS je produktem společnosti Austyn
International.
Z praxe ohřevu budov byl převzat princip inteligentního řízení, na
základě kterého řídicí systém AGS pracuje jako odmrazovací automat. Po vstupu
vagónů do prostoru ohřevu řídicí systém vypočítá bez účasti obsluhy dobu
rozmrazení dané soupravy a po splnění předepsaných bezpečnostních úkonů
pověřená obsluha vzdáleným přístupem potvrdí začátek rozmrazování. Po úvodních
zkouškách na realizaci byly jako element ohřevu vybrány sálavé panely typu
ECOSUN od výrobce elektrických topných systémů FENIX GROUP. Panely byly
posuzovány podle efektivity transformace elektrické energie na infračervenou,
podle povrchové teploty aktivní plochy, schopnosti rovnoměrného emitování
sálání do prostoru a odolnosti vůči nepříznivým podmínkám – práce v mokrém
prostředí s kapající nebo dokonce krátkodobě tekoucí vodou. „Z hlediska
záměru regulace ohřevu jsme posuzovali vlastnost tepelné inerce těchto
zařízení, která by umožnila regulačnímu systému „měkkou“ a plynulou
regulaci teploty v topných sekcích. Splnění námi stanovených požadavků,
certifikovaný špičkový parametr emisivity a v neposlední řadě i schopnost
výrobce poskytnout dostatečně dlouhou garanční lhůtu pro náročné pracovní
prostředí v rozmrazovacím tunelu znamenalo potvrzení výběru těchto zařízení.“,
uvedl ing. Zdeno Boška, obchodní ředitel Austyn International.
Infračervený monitoring povrchu vagónů během zkušebního provozu a
zkušební rozmrazování během prvních měsíců provozu potvrdily očekávané
rovnoměrné pokrytí povrchu vagónů infračerveným energetickým tokem z těchto
zářičů a zároveň dosažení požadovaného gradientu teploty na povrchu vagónů až
50 ° C. Díky tomu byla dosažena ochrana kritických míst na povrchu vagónu před
přehřátím a zároveň mohla být v požadovaném čase přenesena energie na
rozmrazení zmrzlého nákladu. Realizované řešení je unikátní bez známé analogie
v zemích EU. Takový způsob elektrického infračerveného ohřevu se podle
zjištěných informací dosud používal hlavně v USA, avšak s použitím
kvalitativně jiných zdrojů sálání, majících za následek časté poškozování
povrchu vagónů. Díky navrhované koncepci, použitým komponentům a řízení procesu
se dosáhly mimořádně úspory energie a potvrdila se bezpečnost povrchu vagónů a
jejich ložiskových komponentů.
Po vyhodnocení výsledků první sezóny můžeme konstatovat, že spotřeba
energie klesla více než 30-násobně(!) ve srovnání s původním systémem
rozmrazování horkým vzduchem. Současně byla zaznamenána zvýšená kvalita procesu rovnoměrnosti
rozmrazení materiálu na celém povrchu a v celém objemu rozmrazovaných vagónů. Takto
realizovaný systém ohřevu navíc odstranil nutnost plánovaného zateplování
využívaných budov – reálná návratnost nákladů by byla daleko za hranicí
proveditelnosti investice. Příklad realizace rozmrazovacího tunelu a jiných
realizovaných systémů využití infračerveného ohřevu jednoznačně potvrzují, že
jsou svými technickými parametry a ekonomickými výsledky nejvýhodnějším
variantou realizace ohřevu.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.