Investice
do kultury, podpora inovací nebo péče o seniory. Praha dnes schválila vizi
rozvoje na příští desetiletí
Pražští
zastupitelé dne 25. listopadu 2016 schválili nový strategický plán Prahy. Završuje se tak několikaleté hledání nové vize hlavního města, do kterého byli vedle desítek
expertů
zapojeni i občané Prahy.
Nyní bude strategický plán z dílny Institutu plánování a rozvoje (IPR) rozpracován
do konkrétních
projektů.
„Schválení
strategického plánu považuji za klíčový milník,” uvedla primátorka Adriana
Krnáčová. “Naše práce tím však zdaleka nekončí. Nyní musíme přijít s
konkrétními projekty, které pomohou zvýšit kvalitu života Pražanů.” Jenom zavedením
takzvaných “smart” opatření v řízení města by hlavní město podle
primátorky mohlo ušetřit až 4 miliardy korun ročně.
Podle
Ondřeje Boháče, pověřeného
řízením IPR, se do strategického
plánu promítají aktuální trendy v městském plánování, znalostní ekonomice,
kulturních a kreativních odvětvích a mnoha dalších oblastech. „Naším cílem je vlít Praze novou energii
a udělat z ní chytřejší, udržitelnější a především příjemnější město pro
lidi,” říká Boháč. To podle něj znamená nejen ekonomickou stabilitu a
bezpečnost, ale i kvalitní vzdělávání nebo možnost aktivně se zapojovat do
plánování věcí veřejných.
Co s
turisty a stárnoucí populací?
Jedním z
témat návrhu
Strategického
plánu je kulturní turismus. Každá desátá koruna pražského HDP pochází z turismu a počet
turistů stále stoupá. Tento boom s sebou ovšem nese i negativní efekty. Stálí
obyvatelé se stěhují
pryč z přetížených čtvrtí
v centru, kde mimo jiné chybí
i obyčejné,
neturistické obchody.
V Praze se tak setkáváme se situací, kdy japonští turisté na Královské cestě kupují ruské matrjošky vyrobené v Číně a autenticky se cítí pouze
proto, že kolem sebe mají tolik lidí jako při ranní špičce tokijského metra. Praha by se proto měla
soustředit na to,
aby lákala především tzv. „kulturní turisty“, kteří kromě selfie na Karlově mostě navštíví i muzea, galerie či
koncerty vážné hudby.
Kulturní turisté se
zaměřují na jiné cíle,
než jsou
frekventované památky
– a zároveň v průměru utratí o 1.200 Kč více, než běžný turista.
Dále se
strategický plán věnuje
i podpoře rodičovství či zaměstnanosti seniorů. Ekonomové spočítali, že každé místo ve školce vrátí do veřejného rozpočtu 10 tisíc Kč ročně.
Pokud by počet pracujících seniorů stoupl např. na úroveň Švédska, mohlo by se pražské HDP zvednout až o 7 %.
Co
je strategický plán?
Strategický
plán hl. m. Prahy je koncepční dokument, který formuluje sdílenou vizi rozvoje
města v dlouhodobé perspektivě.
Stanovuje cíle a priority při řešení klíčových sociálních a ekonomických
otázek města.
Upozorňuje
na výzvy, které může
přinést
budoucí vývoj nejen v Praze, ale i ve zbytku Evropy. Občanům, investorům i
veřejným institucím poskytuje rámcovou osnovu toho, jakým způsobem se
město chce rozvíjet, a nabízí jim tak možnost realizovat své vlastní aktivity v souladu se
směřováním města.
Více informací
o Strategickém plánu
Prahy najdete na stránce www.iprpraha.cz/strategickyplan nebo strategie.iprpraha.cz.
tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.