(ČTK) – Ostravská městská lanová dráha by se mohla začít stavět v roce 2020. Propojit má industriální Dolní Vítkovice, centrum města a zoo. Náklady se odhadují na 600 milionů korun. Vyplývá to ze studie proveditelnosti, kterou si nechalo zpracovat vedení města. Primátor Tomáš Macura (ANO) dnes novinářům v té souvislosti řekl, že projekt je podle studie uskutečnitelný a chce pro něj v nejbližší době najít širokou politickou podporu.
„Jde o projekt, který by měl spojit obyvatele města i jeho části. Také by měl propojit historii se současností a současnost s budoucností. Lanová dráha by mohla být vlajkovou lodí nové Ostravy budoucnosti,“ dodal.
O stavbě hlavní větve by se podle Macury mělo rozhodnout počátkem příštího roku. V roce 2018 by se se stavbou měl vypořádat územní plán a měla by vzniknout studie řešící vliv na životní prostředí. „V roce 2020 bychom mohli najít strategického investora a zahájit stavbu. Toto je optimistický předpoklad,“ řekl Macura. Už nyní je podle něj jasné, že na projekt nebude moci město žádat dotace z Evropské unie. „Podle studie budou lanovku z 90 procent využívat turisté. Nepůjde tedy o součást systému městské hromadné dopravy. To znemožňuje čerpání dotací. Proto budeme muset hledat investora,“ řekl.
Projekt podle primátora vychází z historie města, kdy se pomocí lanové dráhy nad hlavami lidí přepravovalo v minulém století uhlí mezi doly a hutěmi či koksovnou. Myšlenku, aby v budoucnu uhlí nahradili turisté, podporuje i písničkář Jaromír Nohavica, který už o lanovce dokonce napsal píseň Lanová dráha. „Těším se, že se lanovka stane nedílnou součástí Ostravy,“ řekl dnes zpěvák k projektu.
Navržená trasa ve velké části kopíruje trasu bývalé uhelné lanové dráhy. Hlavní větev má za odhadovaných 611 milionů korun propojit Dolní Vítkovice, výstaviště Černá louka v centru města a zoologickou zahradu. Odhadovaná cena jízdenky by se měla pohybovat okolo 90 korun za jízdu v jednom směru. Studie také odhaduje návratnost této investice, a to na 11 let. „Tato část by se opravdu do čtyř let mohla začít stavět. Nepředpokládáme žádné zásadní komplikace při výkupu pozemků. Ty jsou z 80 procent v majetku města či státu,“ uvedl primátor.
Studie, kterou dne 15. prosince 2016 vedení města představilo, navíc počítá i s dalšími větvemi lanové dráhy. Jedna by mohla spojit Dolní Vítkovice i s obchodním centrem Forum Nová Karolina, další by měla vozit návštěvníky v areálu zoologické zahrady. Další jsou pak v úrovni úvah a přání, například lanovka do městské části Poruba či lanovka spojující Ostravu s Bohumínem.
Městské lanovky už fungují v několika městech. Například v turecké Ankaře slouží především jako alternativa k pozemní veřejné dopravě a provozuje ji tamní dopravní podnik. V Berlíně je nyní ve zkušebním provozu 1,5 kilometru dlouhý úsek lanové dráhy, který provozuje soukromý investor s podporou města. Pokud by se v Ostravě projekt skutečně realizoval, ostravská lanovka by převzala prvenství té turecké. Ta je nyní nejdelší městkou lanovou dráhou v Evropě a Asii.
Doplněno Stavbaweb:
Vizualizace stanic městské lanovky v Ostravě najdete ZDE.
Další informace najdete na stránkách mhd-ostrava.cz.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,