Česká komora architektů se prostřednictvím Pavla Hniličky, místopředsedy
ČKA a předsedy pracovní skupiny ČKA pro legislativu, vyjádřila
k připravované novele stavebního zákona.
Opravdu připravovaná novela stavebního zákona zjednoduší stavební proces?
Novela
stavebního zákona je aktuálně v Senátu. Návrh MMR přináší některá dílčí
zlepšení ke zrychlení procesu povolování staveb, ale v rámci ČKA jsme
přesvědčeni, že nebudou mít až tak podstatný vliv, jak se veřejně hlásá.
Jádro problému je zakopané v meziresortní roztříštěnosti pravomocí
při povolování staveb, velkém množství různých řízení na jednu stavbu
a naprosto přebujelým požadavkům tzv. dotčených orgánů státní správy.
Stavebník je při dnešním řízení povinován obstarat si na stavby okolo 50
různých razítek, než může podat vlastní žádost. Rozhodovací pravomoc se
takto de facto přesunula ze stavebních úřadů jinam.
Tento problém novela řeší o něco lepší specifikací požadavku na
dotčené orgány, nicméně žádnou podstatnou proměnu nepřinese. V rychlosti
povolování staveb jsme podle Světové banky na 130. místě. Před námi
jsou např. Papua-Nová Guinea, Kongo či Nepál… Ale jsme aspoň o dvě
příčky lepší, než Sierra Leone.
Jaké byly připomínky ČKA k novele SZ z pozice profesní organizace a oficiálního připomínkového místa?
Připomínek
jsme k zákonu měli mnoho. Aktivně jsme se účastnili projednání. Myslíme
si, že nyní má cenu novelu přijmout, i když se bude jednat pouze o malá
dílčí zlepšení a začít pracovat na novém stavebním zákonu. Ten by měl
lépe vyvážit práva občanů a státu, měl by umožnit vést pro jednu stavbu
pouze jedno řízení, které by pak případně mělo pouze jeden soudní
přezkum.
Stanoviska dotčených správních orgánů by měl obstarat stavební úřad,
a to pouze od těch, které jsou pro dané povolení příslušné do věci
vstupovat. Tím by tak měl stavební úřad jednoznačnou kontrolu nad celým
řízením. Současný přebujelý systém je mimo kontrolu státu, protože
stavební úřad nemá žádný přehled o tom, na jakém dotčeném orgánu se
vyskytuje jaká verze dokumentace a k jakému předmětu se příslušný orgán
vlastně vyjadřuje. V řadě podstatných názorů se ČKA shoduje s MMR jako
předkladatelem zákona, nicméně otázka meziresortní roztříštěnosti není
řešitelná z povahy věci pouze jedním ministerstvem.
Jak by šlo vyhlášku o dokumentaci zjednodušit?
Vyhláška
o dokumentaci staveb by si také zasloužila upravit tak, aby stát
a občané hlídali pouze to podstatné, co má vliv na veřejný zájem.
Ideální by byl model, jaký funguje v západních zemích, a to je
třístupňová podrobnost dokumentace, ze které podklady pro povolení
stavby tvoří pouze část druhého stupně dokumentace, nikoli celý druhý
stupeň. Mezi investorem a zpracovatelem dokumentace vzniká
soukromoprávní vztah.
Po zpracování druhého stupně by se z dokumentace vyčlenily pouze ty
podklady a údaje, které jsou důležité k veřejnoprávnímu titulu, tzn.
k úřednímu povolení stavby (vliv stavby na okolí). V povolení stavby by
se tak úřadům odevzdávaly pouze ty části, které mají přímý vliv na okolí
(např. hluková zátěž, exhalace, spotřeba energie apod.). Z moci úřední
by se tedy měly projednávat pouze tyto zásadní prvky řešení stavby,
nikoli prováděcí detaily. Zjednodušení povolovací dokumentace by proces
urychlilo, zpřehlednilo a zjednodušilo.
Jak moc se v novele stavebního zákona liší podmínky pro pro stavitele rodinných domů a investory větších či veřejných staveb?
Podstatnou
změnu ve stavební praxi chystaná novela nepřinese. Dílčí zlepšení je
z našeho pohledu v mírné redukci počtu řízení a v o něco lepší definici
požadavků na stanoviska dotčených orgánů státní správy. Z hlediska
projektové dokumentace na rodinný dům není a nebyl mezi stavebním
povolením a ohlášením žádný rozdíl.
Co se týká větších projektů, tak se bohužel ukazuje, že obzvláště
v Praze je stále těžší a těžší získat povolení stavby. Namísto přestaveb
opuštěných „browfields“ se investice přesouvají na „greenfields“ –
zelené louky a pole za hranicí města –, kde je povolení snazší. Tento
trend je v příkrém rozporu s ideou udržitelného města, protože je velice
nákladný na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu a přináší
řadu negativních environmentálních dopadů.
tisková zpráva ČKA
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.