Urbanismus
pokládáme za jeden z nejtěžších oborů, který existuje. Architekt to nemá
rovněž snadné, ale obecně platí, že urbanista vyzrává pomaleji, míra rizik, do
kterých vědomě i nechtěně vstupuje, je řádově větší a v jeho práci se
mnohonásobně zhodnocují zkušeností celých generací. 1)
Úvod
je slabé slovo pro Rukověť urbanismu Jana Jehlíka, která vychází
s upřesňujícím s podtitulem „Architektura
poznávání a navrhování prostředí“. 2)
V tom je ono „jádro pudla“, urbánní realitu je třeba znovu a znovu
poznávat a během navrhování ověřovat a znovu poznávat. Řada témat a problémů se
může jevit jako čitelná, předvídatelná a zdánlivě banální (ale stejně zásadní a
se stejně fatálními důsledky, řečeno metaforicky brněnského psychologa a
sociologa města, jako odpověď na otázku „Vezmu si ji, nevezmu si ji“), do
řešení vstupuje systémová a zpětně vazební dynamika, vše se hierarchicky
vrství, do „hry“ vpadají další a další proměnné veličiny a některé se
očekávaně, předvídatelně a jiné zcela překvapivě etablují v nové situaci
jako určující atd. Rukověť má nabídnout jistoty v oboru, který je ze své
podstaty tak komplexní a zároveň tak naplněn tolika různými imperativy a
proměnnými veličinami pro pobyt člověka, že se nejistotám nevyhneme.
Odpověď, která do práce urbanisty může zásadním přivést více jistoty, propojit
vůli k inovaci s respektem k dědictví generací, odvahu
s uvážlivostí, je sám způsob
„uchopení“ podstaty problematiky urbanismu. Rukověť se musí dobrat
fundamentu a propojit jej s operativními řešeními. Jan Jehlík toto odvahu
měl a výsledek můžeme popsat jako „otevřenou
encyklopedii urbanismu“ 3)
Jak je publikace koncipována?
Problematika je probírána tak, že se „třikrát
po sobě v oddílech Prostředí, Sídlo a Projekt zopakují čtyři
okruhy-podmínky, předmět, vlastnosti a výklad. Vždy z jiného úhlu, a
přiměřeně tématu příslušného oddílu“. Pomyslnou červenou nití je postup od „obecného
ke konkrétnímu, od narativního k systémovému, od ideje k realizaci.“
(s. 10) Aspirace dvěstěpadesátistránkové Rukověti je více než mimořádná a prof.
Ivan Reimann z drážďanské Technické univerzity ji se zjevnou sympatií
popsal: „Uchopit celý obor a všechny rámcové podmínky tvorby sídel, od základů
lidské existence ve světě až k technickým a politickým rovinám
rozhodování.“
Co je podmínkou úspěchu uvedeného konceptu?
Důsledné
provedení. Kategorie a pojmy jsou
definovány, uváděny opakovaně do vzájemných vztahů (zároveň se odkrývají
variantní řešení) až s neúprosnou systematičností, pregnantností, a
s neméně důležitým s průběžným rozbíjením zavedených klišé. Text je lapidární a často psán s Jehlíkovým espritem
a „intenzivně“ („Když stavíme, rozhodujeme o světě. Když rozhodujeme, měli
bychom si být jisti. Jistota myšlenky je ve vzorci, jistota činu je ve
struktuře, jistota kvality je v rozhraní. Ve všech měřítcích, ve všech
prostředích, ve všech projevech.“, s. 183). Naivně řečeno: jasně se
v Rukověti říká, co urbanista má znát, co může a co má činit, a co nikoli,
a s jakými důsledky má počítat. Jehlíkem výslovně formulovaná
metodologická zásada, v Rukověti se „neusiluje
o úplnost dat, ale o plnost výpovědi“ je jednou ze záruk úspěchu. Rukověť
urbanismu obsahující kategorie, pojmy, principy a s tím spojenou rozsáhlou
fakticitu získává v Jehlíkově podání, přes veškerou náročnost textu,
„křídla“; celistvý systém urbanismu se
spojuje s inovativním přístupem.
Jehlíkova
obsáhlá publikace nehýří samoúčelně citacemi, těžiště je v originalitě, v původnosti práce
s fakticitou. Proto i citace klasiků (Aristoteles, Platón a d.),
našich autorů (Zdeněk Neubauer, Václav Malina, Tomáš Valena a d.) a zejména
zahraničních architektů a urbanistů, teoretiků těchto oborů, dále filosofů,
sociologů (Hannah Arendtová, David Bohm, Ralf
Dahrendorf, Aldo van Eyck, Martin Heidegger, Hans Kolhoff, Léon Krier, Kevin
Lynch, László Moholy-Nagy, Manuel de Sola-Morales, Karl R. Popper, Aldo Rossi,
Richard Sennet, Alison Smithson, Heinz Wetzel, Paul Zucker a d.) a
z dokumentů urbanismu vždy jen uvozují
jednotlivé kapitoly a propůjčují Jehlíkovým vztažením ke konkrétnímu tématu
urbanismu hloubku.
Co úvodům, příručkám a rukovětím
hrozí? Zpravidla přes systematické sepsání a vydefinování
kategorií a pojmů vsakuje do těchto příruček jistý stupeň odrazující sterility.
Tomu je text Jehlíkovy Rukověti nebetyčně vzdálen. Ano, Jehlík pregnantně
definuje pojmy, provádí výčty, ale – a to je pro celou publikaci podstatné – uvádí
je mnohonásobně do vztahů; směřuje po spirále k již výše uvedené „teoretické
reprodukci skutečnosti“.
„Rukověť
urbanismu“ uvádí pro publikaci tohoto typu nezbytně podrobný, přehledný obsah;
vzhledem k tomu, že publikace typu rukověti nemá věcný a jmenný rejstřík,
tak čtenář uvítá, že každý ze tří hlavních oddílů – Prostředí, Sídlo a Projekt –
je znovu vybaven dalším podrobným rozepsáním obsahu (do témat, kategorií a
pojmů). U několika kapitol rozpoznáme, že byly dodatečně vřazeny, nicméně i ty
mají v publikaci místo, jakkoli platí, že jejich vypuštění by se zvýšila
přehlednost požadovaná po „rukověti“. Knihu uzavírá doslov „Hmota, prostor,
děje“ Adama Gebriana, nezbytná kapitola Prameny (včetně cenné bibliografie
zákonů a norem spojených s tématem urbanismu) a „Mapa urbanismu“.
Dovolíme si na závěr recenze uvést
několik úryvků, které čtenáři přiblíží Jehlíkův styl a i
dalšími recenzenty oceňovanou „intenzitu“ textu:
–
„Navrhování je vlastně jen cestou nazpátek k tomu, co opravdu známe,
k jistotě porozumění. A onou jistotou není vnější, ale vnitřní srozumění“
(s. 13)
–
„Z mylné víry v objektivní principy, vedoucí k univerzální kvalitě
v urbanismu, plyne stejně tak mylná víra ve vzdělanost jako jediné měřítko
kvality architekta či jeho konání.“ (s. 14)
–
„Architekt přímo nenaplňuje funkce-potřeby lidí; jen reflektuje přirozené děje
a tendence.“ Tzv. funkce, potřeby a zájmy nejsou „dané“ (a které jako takové bychom mohli pilně jednou provždy
roztřídit a vřadit do tabulek úvodů do urbanismu), nelze je člověku přidělovat
tak, jako by se vytahovaly hotové z černé skříňky, jsou výsledkem „vytváření smyslu pro…“. To urbanista Jan
Jehlík velmi dobře ví a domyslí: „Představa, že existují obecně platná pravidla
a ta je možné víceméně formalizovat, je mylná. To, co dělá architekta dobrým
architektem, je schopnost poznat aktuální potřeby lidí v daném místě,
pochopit ono místo v jeho vývoji a vnést do návrhu >trvání<, tedy
vnitřní kvalitu.“ (s. 23)
Resumé?
„Rukověť urbanismu“ artikuluje základní, archetypální a současná témata
urbanismu. Na dvě stě padesáti stránkách textu není místo pro oddech a přesto
budete právě díky Jehlíkovu intenzivnímu stylu číst se zaujetím.
Ondřej Beneš, Jakub Heidler, Oldřich Ševčík
Poznámky
1. Problematika
urbanismu je zpřístupňována cennými překladovými publikacemi (Jan Gehl, Leon
Krier a d.), ale sympaticky narůstá i hodnotná produkce z řad českých
urbanistů a architektů, mj. T. Valeny Město a topografie: evropské město
v topografickém kontextu (1991), P. Hniličky Sídelní kaše: otázky
k suburbánní výstavbě kolonií rodinných domů (2005), R. Kouckého
Elementární urbanismus (2006), I. Hrůzy Svět měst (2014), M. Kohouta, D.
Tichého F. Tittla Hromadné bydlení – systematika prostorových typů (2015, a
další velké monografie pod ed. M. Kohouta). Podmínkou úspěšného urbanismu je
nezbytný „background“ – generační kontinuita v poznání příslušných témat a
opora v osobnostech. Zdá se, že vývoj po listopadu 1989 přináší i v oboru
urbanismu cenné výsledky.
2. Jehlík, Jan:
Rukověť urbanismu. Architektura poznávání a navrhování prostředí. Praha,
Ausdruck Books 2016, ISBN 978-80-2609558-3
3. Adam Gebrian
výslovně píše o „Jehlíkově filozofii urbanismu“. Jde o oborovou filosofii sui
generis, kterou není radno podceňovat; v Jehlíkově „filosofii urbanismu“ je
důležitý a právem A. Gebrianem akcentovaný vůdčí motiv – „respekt ke kontinuitě vývoje“, který Jehlík překládá do kategorií a
pojmů urbanismu a především do jejich interpretace. In: Gebrian, Adam: Hmota, prostor, děje. Srov. Doslov v recenzované
publikaci, str. 224
Recenze byla publikována v časopise Stavba č. 2/2017, str. 12–13
Doplněno Stavbaweb:
Jan Jehlík: Rukověť urbanismu
ISBN
978-80-260-9558-3
Rozměry
14 x 21 cm
Rok vydání
2016
Kniha je k dispozici přes distribuční síť Kosmas.cz
OK.
První dva odstavce vystihují jádro pudla, podstatu věci. Je v tom velký faktor s názvem ČAS. Velké zkušenosti, sbírané celý profesní život.