Autoři
otevřeného dopisu/16. 8. 2017 – viz příloha pod článkem/ vydali otevřenou výzvu vyjadřující pochybnost vůči
způsobilosti Krajské reprezentace zřizovat veřejné instituce. Po předchozích
kauzách nyní jde v Ústeckém kraji o Muzea a Galerie, navržen je projekt
reorganizace-transformace, slučování. Uskutečnit se má zvůle zvolených
stranických kádrů a činovníků úřadu, proti kritériím odborným.. Není respektováno
poslání institucí, práce vědecká, osvětová, sbírková, soustředěná na konkrétní téma,
místo, sídlo, krajinu. Ohroženy jsou i Sbírky a Depozitáře, mnohasetleté
dědictví, umělecké bohatství, vč jedinečného souboru československého moderního
umění v Lounech.
Zřizovatel
se dopustil zanedbávání péče, došlo ke krádeži, drancování. Reorganizaci
zahájily výpovědi 5-ti ředitelů v květnu t. r. , je účelová(ředitel jmenován pouze
na 2roky, odborná erudice není podmínku, jen výhodou…),postup je nekorektní
vůbec. V případu bylo podáno trestní oznámení.
Dopis
k otevřené výzvě byl zaslán ústeckým zastupitelům. Iniciativa volá
k odpovědnosti, podněcuje veřejnost odbornou a občanskou k uvědomění si
role Kultury jako civilizovanosti. Byla vyzvána Česká konference rektorů,
jejíž úlohou je postavení kultury, vzdělanosti, odbornosti a její uplatnění (i
v oblasti správní, právní) reprezentovat a garantovat. Má zásadní slovo.
Je
nutné se existence jedinečných institucí péče a vzdělávání, zdrojů poznání a
uvědomění, proti nepovolaným zásahům zastat, dochované statky chránit, kulturu
pozvedat !
Dopis k otevřené výzvě byl zaslán ústeckým zastupitelům:
Vážení
zastupitelé,
v návaznosti na náš předchozí otevřený dopis, nyní k uvažované reorganizaci
muzeí a galerií dovolte pár poznámek:
V projektu sloučení příspěvkových organizací navržená t r a s f o r m a c
e odporuje podstatě rozvoje regionů ..Vzdělávání krajiny a podpora
svébytnosti jednotlivých lokalit, která znamená, že každé jednotlivé místo
dbá a rozvíjí svoje jedinečnosti v jejich autenticitě a v tom je podporováno.
Idea
jednotného moderního depozitáře, řekněme Národní Galerie Ústecka, je v tom
smyslu kontraproduktivní, posoudit její funkčnost, účelnost náleží
odborníkům. Je zřejmé, že to, co ta která instituce,
dědictví/působení ve svém místě a pro něj znamenalo, zmizí…
Záměr se podobá nacistickému svozu uměleckého bohatství (také moderního tzv. zvrhlého
umění), či svozu vybavení klášterů po jejich zrušení komunisty. Muzea a
galerie zůstala po celou epochu nedotčena. Je zřejmé, že se takovou rekvizicí
ztrácí i povědomost o jedinečnosti… jsme v malých poměrech a
záleží velice na podmínkách, jaké byly dochovány a do jaké podoby byly
(soustavnou)prací, zájmem, přístupem dovedeny… jak paměť, pověst je
dochována
Podívejme se na aktuální situaci: Muzeum v Litoměřicích bylo dlouhodobě
vykrádáno, byly ukradeny obrazy ze zámku Peruc, který nebyl
náležitě zabezpečen, galerie v Lounech byla dlouhodobě zanedbáním
povinností zřizovatele ponechávána v havarijním stavu. To jde na vrub
působení zřizovatele.
A dále: zámek
Peruc, pamětní místo, kraj odmítá spravovat a je prodán panu Vondráčkovi
podnikateli v zážitkové turistice, chystá zde rej z pohádek, takže
památník Emila Filly levicového intelektuála, vězně z koncentračního
tábora, odmítaného poválečným komunistickým režimem, se v této společnosti
bude vyjímat jak? Pamětní síň bude provozována jak? Odpovědně?
Ze strany samotných institucí: tak jako muzeum v Chomutově rozvinulo
významně svoje působení, galerie v Mostě se pozvedla ke svému
renomé, světí i galerie Benedikta Rejta svoji jedinečnost, spjatost
s místem v osobnostech uchovávaných tvůrců i v zakladateli dr. Sekyrovi,
který svou iniciativou sbírku Moderního československého umění, komunisty zakazovaného, dokázal
založit a uhájit ! Dosud byla dobře opečovávána a rozvíjena a zase z osobního
nasazení, byla rekonstruována do navýsost důstojné podoby, vzor, i v
publikační činnosti.
Jak se chová kraj k poslání těchto institucí? Stanovení podmínek výběru
ředitelů ohrožuje roli odbornou vědeckou i osvětovou, jejich specializaci…
Srovnává ředitele Muzea, tuto vysoce kvalifikovanou historickou, uměno či
přírodovědnou práci na ochraně hodnot jedinečných, s prací ředitele
v oblasti sociálních služeb který má úplně jiné poslání, v jiné situaci, práce
má úplně jiné kvality, pečuje o lidi, spravovaný majetek je prádlo,
nábytek, nádobí. apod..
Jak zřizovatel o konkrétní instituce pečuje? jak se chová k regionu ? v
dostupných koncepčních materiálech jsem nenašel jedinou zmínku o vlastní práci
muzeí a galerií o jejich jednotlivých místních specifikách, ani o podpoře,
rozvoji… (tzv. netušené úkoly ?)
K zájmu o vlastní muzeum na zasedání zastupitelstva města Chomutova 19. 6. 2017
prohlásil pan radní Drlý k dotazům z řad zastupitelů na důvody usnesení
Rady ÚK o odvolání pěti ředitelů krajských kulturních institucí doslova: „z
a s t u p i t e l s t v u d o t
o h o n i c n e n í“.
Promiňte, není zde vidět kvalifikovanost, kompetenci ani odpovědnost…
Návrh na spojení sbírek výtvarného umění do jednoho moderního depozitáře je
nevhodný, odporuje smyslu institucí, likviduje jedinečnou
stopu, povědomost a přehled. Konkrétně Galerie Benedikta Rejta – která
představuje jedinečný specifický
soubor – má své místo v Lounech a nesmí být odcizena.
Upozorňuji k tomu, že uvedená transformace s návrhy sjednocování, likviduje
dochované a vytvořené kvality a nebezpečí,
které z
projektu a vůbec manipulace s Fondy a Evidencí vyplývají musí posoudit pověřený
odborník, tedy zřejmě
ne některý místní kurátor…
Podobně je otázka v jaké odbornosti a časovém horizontu by se taková
zmíněná transformace sbírek mohla uskutečnit, jakože je
nežádoucí… Rozhodně ne svépomocí a za rok … Jistě víte, že nakládání se
sbírkovým materiálem jakož i s jeho evidenci, podléhá zvláštnímu režimu,
rozhodně nepatří do s o u k r o m ý c h rukou! ledasjakému výběrovému
řízení..!
metaforicky:
Paseky už bylo dost ! Je
zřejmé, že takový razantní záměr přesahuje kompetence kraje.
Výstavba nové galerie třeba v Žatci by jistě byla vítána, pokud by měla sloužit sbírce manželů Zemanových, musí opět odborníci posoudit,
zda hodnota uměleckých děl si zaslouží, aby na ně
byly vynaloženy prostředky veřejné, tedy ze státního rozpočtu?
Ano, Plzeň
po úspěšné završené architektonické soutěži připravuje stavbu nové
galerie, v Žatci se by se jednalo také o k u l t u
r n í stánek, krásný úkol. Víte, lidé se vzdělávají, jinak by se velmi mnohé
činnosti vůbec nedaly vykonávat, ztratila by se ta znalost, schopnost,
jsou obory, kde způsobilost k výkonu je doložena státní zkouškou, stvrzena
přísahou, jsou to lékaři a také historici, přírodovědci, architekti a další. Do
vedoucích funkcí, pak jsou vybíráni na základě svých odborných kvalit a
zkušeností například ředitelé muzeí…
Nejen celý
tento segment s jeho kulturní statky má být spravován, aby dobře plnil svoje poslání,
šířil povědomost o tom kde žijeme, kým jsme, uchovával paměť… k tomu mu
má jednomu každému z nich co nejlepší podmínky zajišťovat správa, tedy
zřizovatel. Nikoli že veřejná instituce bude provádět “investiční rozvoj v
oblasti kultury z popudu zřizovatele“ myslím, že v
galerii v Lounech byl nedávno náležitým nákladem zrekonstruován depozitář ? …
bude vyprazdňován … ?
Je nutné, aby bylo vůči existujícím institucím v jejich jedinečnosti
postupováno vstřícně:
1. v
předpokladech k řízení byla na první místo postaveno vzdělání, povolanost k
výkonu, funkci byla navrácena suverenita,
pověření na 2roky ohrožuje plnění úkolů, právě jako výpověď bez
udání důvodu, brání odpovědným krokům,
a činnost muzea je z podstaty dlouhodobá a soustavná. Ve výběrové komisi
ať jsou zastoupeny instituce nejpovolanější.
Pracovníci musí být co nejlépe obeznámeni s konkrétní, často jedinečným
materiálem, o který tito pečují ve svém místním depozitáři, nejlépe tak
jsou obeznámeni, mají přehled a orientují se ve významech a souvislostech, i
vůči novým přírůstkům, a jsou
povolaným protějškem badatelům, kurátorům což je podstatný úkol a
poslání i v projektech mezinárodních
v tom
by centralizace přinesla zhoršení
2. ve zřizování bylo postupováno uvážlivě, respektována kvalifikovanost, jak ve
vlastní činnosti, tak ve správě a rozvoji,
tedy potřeby lokální, působení veřejné v místě, i činnost publikační na
venek, rovněž je zapotřebí podporovat rozvoj
a spolupráci těchto institucí
navzájem, prostor poradám, vědeckým úkolům …
Správa je služba, řízení vyžaduje uvážlivost. Jistě uznáte, že vyžadování
: „zde budou bezvýhradně akceptovány požadavky zřizovatele“ je nemoudré,
zřizovateli veřejných institucí nepřísluší, ano? Takový je projev
politické vůle?
aktualizuje
se tím v nakládání veřejným majetkem bezskrupulózní velikášství nomenklaturních
kádrů komunistických…?
za autory otevřeného dopisu
Mojmír Pukl
žádáme, aby dopis byl na zasedání přednesen, byla k němu vedena diskuse a
byl nám, kromě vaší odpovědi, prosím, poskytnut zápis z jednání.
Předchozí otevřený dopis je v příloze pod článkem.
zdroje:
aktuální stav případu :
operace odstartována
předcházelo:
zámek Peruc prodán Pavlovi Ondráčkovi
Pavel Ondráček založil nadaci Emila Filly
spolu s Dominikou Matušovou
předsedkyní dozorčí rady
případ Litoměřice
kontakt:
mgr. akad.arch. Mojmír Pukl
úderka Akce za Lidskou Pospolitost, Direct Art
Kulturní povstání
cultupris@gmail.com
OK.
Ing. Arch. Jiřičná mně v Praze po přednášce o 3 věžích na Žižkově překvapila svou studijní historií, a že proto…
Přesně tak jsem postupoval. Už to mám i objednané. Teď už jen počkat a můžeme pokračovat dál.
Pokud zvolíš správný materiál a využiješ službu na založení první řady, tak se fakt není čeho bát. A kdybys přece…
Jenom první šár? Postačí to? A co když pak vzniknou nějaké komplikace nebo něco?