KDY: 16. 4. 2018, 19:00 hod
KDE: Galerie VI PER, Vítkova 2, Praha 8
V posledních letech provedla
Forensic Architecture (FA), multidisciplinární výzkumná skupina sídlící
na Goldsmiths, University of London, řadu mezinárodních šetření,
týkající se státních zločinů a porušování lidských práv, zahrnující
incidenty ve válečných zónách, případy politicky a rasově motivovaného
násilí a zabíjení mimo vojenský konflikty.
V dnešní době se konflikty
stále častěji odehrávají v městských a hustě osídlených prostředích a
zanechané materiální stopy jsou viditelnější než kdy jindy v obrazech,
videích a datech generovaných kolem hlavních událostí. FA je založena na
využívání architektury jako „analytického nástroje“, její výzkumy
zapojují tato složitá mediální prostředí k provádění vizuálních a
prostorových analýz, určených k prezentaci na kulturních fórech a pro
soudní týmy řešící porušování lidských práv a válečné zločiny, ale i pro
jiné vyšetřující komise a občanské tribunály.
Jako občanská praxe se FA
pokouší převrátit převážně státem kontrolovaný forenzní pohled a naopak
poukázat na přestupky státu. Pohybuje se v oblasti kontraforenziky, když
se jejich praxe snaží operovat v prostředí estetické a informační
asymetrie, – avšak ve srovnání se samostatným státem – například s
omezeným přístupem ke kontrolovaným důkazním zdrojům materiálů a
regulovaným institucionálním soudním fórům.
Simone Rowat se ve své
přednášce zaměří na tuto představu estetické asymetrie a bude diskutovat
o úloze videoanalýzy a filmové tvorby v analytickém a prezentačním
výzkumu FA za pomoci několika případových studií. Mezi ně patří
re-apropriace kinematografických postupů při vyšetřování přítomnosti
tajného agenta na místě rasově motivované vraždy v německém Kasselu a
strategie používané v situacích, při nichž je nedostatek vizuálního
materiálu, jak tomu bylo při šetření nezákonného mučení a zadržování v
Kamerunu z roku 2017 či v roce 2016 při vyšetřování mučících praktik ve
věznici Saydnaya v Sýrii.
Simone Rowat působí jako
filmařka a výzkumná pracovnice ve Forensic Architecture od roku 2016.
Získala magisterský titul v oboru fotografie a pohyblivý obraz na Royal
College of Art a bakalářský titul na Slade School of Fine Art University
College London. Její filmová práce se zabývá tématy jako jsou
traumatická paměť, simulace a neuroplasticita.
Přednáška je součástí doprovodného programu výstavy Forensic Architecture: The Architecture of Conflict.
vipergallery.org
podle podkladů pořadatele
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.