Kdy: 13.06.                                                            
                                                                                                                
                                                        –                                                        
                                                                                                                    
                                                                19.08.2018
Kde: Galerie současného umění a architektury / Dům umění České Budějovice
Kurátor: Michal Škoda
Pro letošní léto jsou vyhrazeny prostory Galerie 
současného umění a architektury – Domu umění města České Budějovice 
berlínské umělkyni Pie Linz.
Jedná se o autorku, která se v České republice představuje
 poprvé a jejíž stěžejním médiem je kresba. Na současné umělecké scéně o
 ní lze hovořit jako o naprosto originální umělkyni s velice osobitým 
projevem. Tvůrčí přístupy Pii Linz jsou charakteristické detailními 
kresbami, vytvářenými vždy na daném místě ve veřejném prostoru. Toto 
rozhodnutí, kdy svá díla vytváří mimo „izolovanost“ čtyř stěn atelieru, 
umožňuje umělkyni dokonale se seznámit s místem i lidmi, pohybujícími se
 v „jejím“ teritoriu. Na základě takovéhoto subjektivního využití 
vizuálních témat a motivů nám předkládá díla, jež jsou dokladem toho, že
 pohled každého z nás, jak se díváme na svět kolem sebe, je vždy odrazem
 individuálního vnímání souhrnu zlomků reality.
Pia Linz (1964) je rodačkou z německého Kronbergu. Po 
absolvování střední školy studovala malbu na Staedelschule ve Frankfurtu
 nad Mohanem pod vedením Thomase Bayrleho, Johanna Georga Geygera, 
Felixe Dröseho a Christy Näher, a poté u Christy Näher pokračovala 
v mistrovském kursu. Díky různým stipendiím vycestovala za dalším 
studiem do Říma, Londýna a New Yorku. V roce 1999 pracovala jedenáct 
měsíců v uměleckém středisku Schloss Balmoral v Bad Emsu jako 
stipendistka německé spolkové země Porýní-Falc. V roce 2015 jí za její 
dílo byla společností VG Bild-Kunst udělena cena HAP-Grieshaber Prize. 
V současné době umělkyně žije a pracuje v Berlíně.
Českobudějovická výstava pod signifikantním názvem 
Locations nabízí reprezentativní kolekci děl této výjimečné umělkyně a 
divákovi předkládá nejen kresby na papíře, ale rovněž prostorové objekty
 z akrylového skla, takzvané Box Engravings, kde Pia Linz využívá 
techniky rytiny.
Koncepce samotných kreseb nejsou svázány s jedním tvůrčím 
přístupem, ale nabízejí vícero přístupů, tvořící jednotlivé cykly. Jako 
příklad lze zmínit projekty – „ Kresby spojené s místem“ či „Pole 
nazírání“, stejně jako trojrozměrné „Box Engravings“, patřící k hlavní 
části díla Projection Works a jsou dalším vývojem trojrozměrných Cube 
Pictures.
K trojrozměrným objektům sama autorka uvádí: „Nejprve 
vybuduji konstrukci z akrylového skla v architektonické nebo přírodní 
lokalitě. Na vybraném místě se uvnitř konstrukce posadím a zachytím 
přímo to, co vidím kolem sebe pomocí značkovače v podrobné kresbě na 
průhledné vnitřní stěny. Nakonec kresbu vyryji do akrylového skla. Na 
rozdíl od panoramat z 19. století, v nichž se pozorovatel umisťuje 
dovnitř panoramatu, zde pozorovatel nahlíží miniaturní svět rytin na 
krychlích zvenku. V této obrazové realitě je vzdálenost, a tudíž zbytek 
světa vždy obsažena uvnitř objektu.“
Její kresby jsou pak dokladem velice citlivého sžití se 
s danou lokalitou, kdy přeměřuje vybranou plochu /jako tomu bylo při 
„mapování“ londýnského parku nebo Central Parku v New Yorku/ krokováním a
 ve výsledném systému umístí své detailní kresby, doplněné textovými 
poznámkami, které „informují“ o přírodním prostředí a kolemjdoucích, 
nabízejí zaslechnuté útržky rozhovorů a odhalují samotné dění v místě.
Vzhledem ke stylu kresby má divák dojem, že vybranou 
lokalitu nahlíží z výšky, evokující uzavřený kosmos. Z odstupu lze 
vnímat celkovou strukturu a přiblížením se dílo na základě zaznamenaných
 detailů pozvolna ožívá a dá se dešifrovat.
Jako závěrečnou poznámku k práci a výstavě Pia Linz lze 
použít její vlastní charakteristiku rané tvorby a cyklu se specifickým 
vztahem k místu „Early Site-Specific Pictures“, kdy autorka uvádí: „ 
Díky pokusu převést zažitou realitu času a prostoru do reality 
skutečnosti dvojrozměrného statického obrazu jsem s Early Site-Specific 
Pictures v 80. létech během studia umění objevila otázky a možnosti, 
které mě zaměstnávají dodnes. Proto jsou Early Site-Specific Pictures 
základem a klíčem k mému současnému dílu.
Mé zážitky a vzpomínky z mnohých stanovisek uvnitř 
nějakého místa a vědomí, že místo není závislé na mém subjektivním 
vnímání, nýbrž že existuje pevně a simultánně pro sebe samo, jsou 
kritické k nalézání řádu obrazů a též umístění diváka ve vztahu k mému 
obrazovému vyjádření k místu. 
A nakonec jsou Early Site-Specific Pictures blízké 
mapování způsobu vidění. Na specifických lokalitách, například na 
frankfurtském nádraží, jsem sbírala informace, které jsou často 
proniknuty subjektivními zážitky a poetickými představami. Toto 
synchronizuji v jakési mapě, a tak znovu prožívám své záznamy a opětně 
je interpretuji pro specifické médium obrazu.
Takto objevuji dvojrozměrný povrch jako všemocný 
vyjadřovací prostor, který mi dává možnost zasadit nedefinovaný zbytek 
světa mezi místo zaměření a okraj obrazu.“
Pia Linz – Locations / Místa
tisková zpráva 
 					
										
				
				
			
                                    








     
 
 
 





Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…