(ČTK) – Plzeňští architekti kolem spolku Pěstuj prostor požadují u
nových staveb diskusi s odbornou i laickou veřejností. Nelíbí se jim
například dokončovaný prostor před hlavním vlakovým nádražím, památkově
chráněnou secesní výpravní budovou z roku 1907. Asfaltovou plochu, téměř
bez zeleně a dalších vzhledných prvků, podle vedení města požadovaly
České dráhy pro autobusy náhradní dopravy. Prostor postrádá smysl, který
měl před více než 100 lety, kdy byl koncipován jako vstupní brána do
města; dokončované řešení je velmi utilitární a promarněná šance, řekl
ČTK architekt Petr Klíma.
Podle jeho kolegy Marka Siváka tam nemusel být na celé ploše
asfalt. „Předprostor se dal udělat i v dlažbě,“ uvedl. Podle architektů
je na Západě běžné, že pěší i doprava fungují na jednom povrchu, který
je vybudovaný z dlažby. Jako další příklad „betonové skvrny“ uvedli
plochu stovek metrů čtverečních betonové dlažby v části Skvrňany u
bývalého obchodního střediska Volha, kde je jen pár stromů. „Na
lavičkách tam nikdo nesedí, je to strašně smutné místo,“ řekl Sivák.
Peníze, které se ušetřily na kvalitním projektu, podle něho spolkla
nevzhledná dlažba, která navíc neplní environmentální funkce jako
vsakování a využití dešťové vody.
„Jde o projekt (obnova prostoru před nádražím), který je starý
více než deset let,“ řekl náměstek primátora pro dopravu a životní
prostředí Petr Náhlík. Podle něj tam stromy budou, ale nesázejí se v
horkém létě, ale až na podzim. Tam, kde se projde podchodem od Americké
třídy, je připravena výsadba asi 18 stromů, uvedl.
„Nositelem projektu byly původně České dráhy, které byly
majitelem objektů do července 2016, poté je převzala SŽDC. A zásadní
podmínkou drah i policie tehdy bylo, aby v prostoru před nádražím mohly
parkovat autobusy pro náhradní dopravu,“ uvedl Náhlík. I když vedle
nádraží postaví město do konce roku autobusový terminál Šumavská, tak
ten zcela zaplní běžná doprava. Železniční uzel Plzeň včetně nádražní
budovy bude dále několik let přestavován a výluk bude ještě hodně. Kromě
parkoviště pro autobusy tam bude 63 míst pro automobily.
Pěstuj prostor chce kvalitní architekturu v Plzni a veřejnou
debatu k zásadním stavbám. K výzvě spolku, zveřejněné v září na webu a
facebooku, se již připojily desítky osobností, odborníků i obyvatel.
Iniciativa, která má za cíl zpříjemnit prostředí ve městě, vznikla po
široké diskusi. „Skutečně kvalitních projektů je v Plzni stále jako
šafránu. Přitom by mohly stát podobné nebo i menší peníze než
realizované projekty. Rozdíl je hlavně v přístupu, opravdu chtít to
udělat dobře, participačně a s kvalitními architekty,“ dodal Sivák.
Související články:
Pěstuj prostor 1.10.2018
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...