3. cena: Klára Jeníková, Subcentrum Klamovka – Nové lokální centrum v Plzeňské ulici
(FA ČVUT v Praze, vedoucí práce Ing.
arch. Boris Redčenkov)
Autorská zpráva:
Lokalita se
nachází mezi ulicemi Plzeňská, Vrchlického a Jinonická. Ulice Plzeňská a
Vrchlického patří mezi nevíce dopravně vytížené ulice v Praze. Nacházíme se v
místě, kde stojí bývalá košířská tramvajová vozovna, dnes používaná jako dílny
odborného dopravního učiliště. Pozemek sousedí s budovou celní pošty, je
obklopen převážně blokovou zástavbou, ale bohužel se zde nachází i stavby
nerespektující charakter území, například autosalony apod.
Jedná se o
konverzi původní budovy vozovny a její následnou dostavbu. Nová stavba navazuje
na budovu původní, dodržuje stavební čáru, navazuje na modul a tvar vozovny.
Dostavbou se prostor urbanisticky vydefinuje, vzniká jasně vymezené náměstí.
Původní stavba je „očištěna od přístaveb“, zeď je zbourána, celý prostor se tak
otevírá. Náměstí vzniká jako jednolitá plocha. Přesouvá se k němu zastávka
Klamovka, která přináší větší koncentraci a pohyb pěších, napomáhá tak
přitáhnout k místu život. Nově vzniklé náměstí dává novému životu prostor.
Touto kombinací dochází k podpoření vzniku lokálního centra.
Jedná se o
dvě budovy tvořící celek. Ve stávající budově vozovny je navržena tržnice, v
nové části galerie. Dostavba navazuje na modul a tvar vozovny. V 1/2 nového
modulu vzniká pobytová pasáž. Tato pasáž umožňuje průchod od ulice Vrchlického
na Klamovku, na kterou jsou navrženy schody v navazující ose průchodu. Do
tohoto propojení se otevírá východní fasáda vozovny. Pasáž umožňuje interakci
mezi novým a starým a dále průchod na nové náměstí – centrum pohybu.
Vozovna je
ponechána převážně v původní podobě, i trámové konstrukce jsou zachovány.
Interiér vozovny je koncipován jako jeden volný prostor, tržnice, která
navazuje na bar, který je propojen pomocí prosklených stěn. Do původní trámové
konstrukce jsou vloženy boxy, které jsou využívány pro trhové stánky. V patře
každého traktu vozovny je navržen ochoz, kde je možné posedět a přihlížet
okolnímu ruchu v tržnici. Celé průčelí je možné uzavřít sklápěcími vraty. Nová
budova galerie je navržena tak, že v 1.NP se nachází vstupní prostory s
návazností na multifunkční sál, vedle vstupu je umístěna kavárna, kterou je
možno otevřít do náměstí. Prosklená fasáda v 1. NP opět umožňuje propojení s
náměstím.
Hodnocení poroty:
Autorka s velkým přehledem vytváří nové lokální centrum na komplikovaném
místě v Plzeňské ulici. Konverze původní vozovny na tržnici je citlivá, nikoliv
však ustrašená. Místo neztrácí historický kontext a naopak ho hravě rozvíjí
dostavbou objektu galerie. Vzniklý celek má v sobě jistou dávku napětí, ale
zároveň působí klidně a vstřícně k okolí. Jeho dopad by mohl být významný nejen
pro dané místo, ale pro celou Plzeňskou ulici. Porota zároveň oceňuje
přiměřenost vynaložených prostředků.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…