(ČTK) – Podchod pod frekventovaným středem Václavského náměstí
je už 50 let rušnou pěší křižovatkou hlavního města. Pro veřejnost se
poprvé otevřel před 50 lety, 2. prosince 1968, a hned zaujal provedením,
halu stavbaři obložili mramorem a lesklým hliníkem a vydláždili žulou.
Supermoderní a tak trochu „západní“ tvář dodávaly podchodu i telefonní
automaty s oválnými mušlemi z průhledného plexiskla.
Vůbec první
halový podchod nejen v Praze, ale i v tehdejším Československu, zabíral
plochu 3000 metrů čtverečních a celkem deset schodišť umožňovalo výstupy
do mnoha směrů – na „Václavák“ k Muzeu či k Můstku, do ulic Jindřišské a
Vodičkovy, dvoje schody vedly na tramvajový ostrůvek. Dnes už ale
funguje výstupů jen devět, jeden byl na naléhání majitele přilehlého
domu krátce po přelomu století zrušen.
Největší pozornost u
veřejnosti ovšem před půlstoletím vzbuzovala tehdejší novinka, pohyblivá
schodiště – první toho druhu v Praze. Původně byla schodiště s
přilehlými eskalátory (jugoslávskými a italskými) u všech osmi výstupů
do ulic, později byly ovšem některé zrušeny, dnes jsou eskalátory tři.
Zájem povozit se byl v prvních dnech provozu velký. Za hodinu tehdy
vyvezly pojízdné schody až 5000 lidí, tedy mnohem víc, než se požadovalo
a plánovalo.
Pražané se svého podchodu dočkali po čtyřech letech
výstavby, provázené řadou nepříjemných omezení v dopravě a rozkopaným
srdcem Václavského náměstí. Se stavbou se začalo koncem roku 1964
kolektorem, do kterého se překládaly inženýrské sítě. Hloubením více než
osmimetrové stavební jámy pak začalo v květnu 1967, tedy 19 měsíců před
dokončením.
Ve středu náměstí se ovšem křížily dvě významné
tramvajové tratě. Proto bylo tramvajové kolejiště převedeno na mostní
čtyřramenné provizorium, jehož součástí byla i křižovatka obou tratí.
Stavbu tak obyvatelé města sledovali za jízdy tramvají takříkajíc v
přímém přenosu. Neplánovanou „zatěžkávací“ zkoušku strop haly zažil pod
koly sovětských tanků při srpnové okupaci. Vydržel, ale dokončení díla
se tím o něco prodloužilo.
Za 50 let existence zažil podchod lesk i
bídu. V srpnu 1978 se stal součástí metra, respektive se propojil s
vestibulem nové stanice Můstek na trase A. Jeho vybavení však postupně
upadalo. Eskalátory byly na dlouho vyřazeny z provozu. Do podchodu se
znovu vrátily až v 90. letech, ale už ve zmenšeném počtu, a nyní je
provozu pouze jeden, další dva se opravují. Zato obchůdků a stánků ve
středu haly postupně přibylo.
Doplněno Stavbaweb:
Autoři: Jaroslav Strašil, Josef Kales, Miroslav Kolečkář, Jiří Konrád, Miroslav Mužík, Albert Pišl, Miroslav Pivenec
Hlavní výzdobou podchodu a loubí u Polské informační služby
v Jindřišské ulici pověřil arch. Kales z Vojenského projektového ústavu
výtvarníky Josefa Buňku, Ladislava Dydka s Františkem Bílkem, Karla
Velického a Zdeňka Sýkoru
Projekt: 1964
Realizace: 1966 – 1968
Technický popis projektu najdete v knize Oldřicha Ševčíka a Ondřeje Beneše Architektura 60. let: „zlatá šedesátá léta“ v české architektuře 20. století.
Zajímavý text s popisem podchodu v době vzniku a rozhovorem s autorem části výzdoby, Zdeňkem Sýkorou najdete zde:
Vladimír Burda: Pražský podchod
Fotogalerii najdete na stránkách A489.cz.
Režisér Petr Kudelka natočil v roce 1968 o stavbě podchodu unikátní dokument se spoustou technických detailů – ČSFD: Podchod na Václavském náměstí
Krátkou reportáž z výstavby z roku 1967 najdete archivu ČT24 – ZDE.












OK inspirace pro všechny, kdo plánují moderní interiér.
Viset, visící, nevisící
Rohanské nábřeží 721/39 (naproti je Fragment)
To je hezky napsané – sklo má opravdu jedinečnou schopnost proměnit prostor. Líbí se mi, že celkově celá Group ukazuje…
Prosím adresu, proč tam není,venkovan kvůli tomu pojede do Prahy. Snad to není diskriminace? DoBraunschweigu jsem jel na 1 den…