Praha
má jedinečnou šanci zařadit se po bok světových kulturních metropolí 21.
století, které neváhaly investovat do nových koncertních sálů. Pro město, které
je dodnes symbolem české hudební tradice, představuje nová filharmonie výzvu o
to naléhavější, že v něm roky nevznikla žádná architektonicky významná
stavba a žije především ze své slavné minulosti. Právě veřejné budovy tohoto
typu přitom mají obrovský potenciál, mohou nastartovat rozvoj nových městských
čtvrtí a být katalyzátorem rozkvětu a růstu celých měst. V Brně a Ostravě
si to uvědomili o něco dřív než v Praze a podobu svých nových filharmonií
už znají.
Na podzimním Summitu architektury a rozvoje
pořádaném Sdružením pro architekturu a rozvoj (SAR) ovšem zazněla z úst
předsedy pražské koaliční strany TOP 09 Jiřího Pospíšila nadějná zpráva: do
konce tohoto volebního období by i Pražané měli vědět, jak by mohl nový pražský
koncertní sál na Vltavské vypadat. Současná koalice by měla v roce 2021
vyhlásit mezinárodní architektonickou soutěž a během následujícího roku vybrat
vítězný návrh. „Byl by to skvělý výkon,“
myslí si architekt a člen SAR Josef Pleskot, který se o hudební halu zasazuje
už deset let i jako člen Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu
v Praze.
Výjimečný
typologický druh
Koncertní
sály jsou výjimečný typologický druh staveb, po kterém zatoužila v tomto
století řada měst. Výsledkem jsou často pozoruhodná řešení, která upoutala
pozornost celého světa a promluvila do vývoje architektury. Města jako Hamburk,
Paříž, Kodaň nebo Oslo by bez nových filharmonií byla ochuzena o výraznou
soudobou ikonu, která tolik chybí naší metropoli. Ostatně co by byla Sydney bez
opery? Koncertní hala pro dva tisíce posluchačů by přinesla Praze také nové
interpretační možnosti klasické, ale i moderní hudby a třeba i jazzu.
„Praha je kulturní město, taková stavba je
otázkou prestiže. Vždyť od nás vzešli světoví skladatelé jako Antonín Dvořák
nebo Leoš Janáček a my dnes nemáme pořádný sál s výbornou akustikou, který
najdete v každém větším německém městě. Naše tělesa mohou hrát po celé
zeměkouli, ale u nás ne,“ podotýká
architekt a člen SAR Zdeněk Fránek. Zároveň by koncertní sál dal městu šanci
vytvořit opravdu veřejný dům s různými společenskými funkcemi. Filharmonie
už dnes nejsou stavěny jen pro ty, kteří si koupí lístek na koncert.
„Koncertní
hala je hlavně občanskou budovou. Je to místo, kde se veřejnost může
shromažďovat a je to místo, které je katalyzátorem růstu, je inspirativním
duchem města a produkuje nové publikum i umělecké formy,“ uvedla Elizabeth Diller,
světoznámá americká architektka a hlavní host architektonické části podzimního
Summitu architektury a rozvoje. Autorka známé newyorské High Line hovořila
v Praze o návrhu nové filharmonie v Londýně, se kterým nedávno uspěla
v konkurenci světové architektonické smetánky. „Nám se
podařilo vyhrát, protože jsme navrhli otevřený prostor, který bude vítat
kohokoli bez ohledu na to, zda má vstupenku,“ je přesvědčena.
Pomoc
centru
Londýnská filharmonie má přinést
nový impuls umělecké části města. Projekt vyroste na dopravně velmi
komplikovaném místě, se kterým si architektka skvěle poradila. I v Praze
bude nová budova pro architekty výzvou a naprosto jedinečnou příležitostí probudit
místo, které se stalo
symbolem neúspěchu urbanistického
ideálu modernismu druhé poloviny 20. století. Výjimečný potenciál Vltavské tkví
v možnosti vytvořit originální pulzující veřejný prostor, který vytěží vše z
kontaktu s řekou a řady systémů dopravy, které se zde nabízejí.
„Potenciál Vltavské je z hlediska
Prahy naprosto hybatelný, naprosto klíčový. V rozšíření centra do těchto
míst je možné hledat zlatý důl, už naši předci začali tuhle intervenci
objevovat. Za první republiky tu postavili budovu dopravních podniků, jeden z
nejskvostnějších paláců. Ta budova předznamenávala, že by měla být levá strana
Vltavy intenzivně využita pro významné veřejné budovy,“ domnívá se Josef Pleskot.
Celý rozhovor o filharmonii s respektovaným architektem je dostupný na
stránkách SAR www.arch-rozvoj.cz.
Vltavská by se díky nové filharmonii po právu stala součástí širšího pražského
centra. A mohla by mu ulevit. Kdyby se povedlo postavit skvělý a jedinečný
chrám hudby, do Prahy by přijeli také jiní turisté než ti, kteří neustále hlouběji a hlouběji prošlapávají
Královskou cestu. Pro stavbu nové koncertní budovy se navíc v průzkumu
agentury IPROS pro SAR vyjádřilo téměř 68 procent z tisícovky dotázaných.
Ve druhé polovině 19. století
znamenalo Národní divadlo rozkvět centra města. Koncertní síň na Vltavské by to
samé mohla udělat pro dnešek. Divadlo těžilo z těsné blízkosti řeky a
panoramatu, i to by se mohlo zhmotnit na Vltavské. „Stavba se musí stát předmětem mezinárodní soutěže, podle mého je ale
hrozně důležité, aby kontaktovala Vltavu, aby se stala předmostím Hlávkova
mostu, aby aktivovala stavební činnost, která zcela jistě ovlivní i podobu
brownfieldu Bubny,“ je přesvědčen Josef Pleskot.
A ještě
jeden efekt by mohla filharmonie mít – takto výjimečná budova by mohla probrat
veřejnost z letargie a probudit v ní zájem o rozvoj a stavění podobně,
jako učinil Kaplického návrh Národní knihovny. Nový koncertní sál je jedinečná
šance na reparát s možností ukázat, že jsme ty roky nečinnosti nepromarnili a
z peripetií kolem chobotnice jsme se poučili. „Vždyť přece nejsme žádná
chudá země, měli bychom si už konečně dovolit postavit nějakou veřejnou stavbu,
která bude na evropské úrovni,“ dodal Josef Pleskot.
tisková zpráva SAR
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍