(ČTK) – Kvůli současným opatřením proti šíření koronaviru mohou mít
stavební firmy problém, protože nemohou počítat se zahraničními
pracovníky. ČTK to 17. března sdělil prezident Svazu podnikatelů ve
stavebnictví v ČR Jiří Nouza. Mimořádná opatření vlády svaz respektuje.
Problémy mají i firmy, které mají zakázky v zahraničí. Týká se to
především Metrostavu, který v posledních letech vytváří zhruba 30
procent tržeb na zahraničních trzích.
„Mimořádná
opatření vlády respektujeme. Klíčové je teď udělat vše pro to, abychom
epidemii zvládli. Aktuální situace samozřejmě dopadá na všechny včetně
stavebních firem. Jsme na začátku stavební sezony a opatření v oblasti
cest ze zahraničí do České republiky znamená, že stavební firmy teď
nemohou počítat se zahraničními pracovníky,“ uvedl Nouza.
Svaz podle něj intenzivně jedná se státními orgány, aby minimalizoval dopady na stavební firmy i jejich zaměstnance. „Aktuálně
provádíme rychlý průzkum mezi členskými firmami s cílem zmonitorovat
situaci, jakým způsobem jsou firmy zasaženy a co je nejvíce tíží,“ doplnil Nouza.
Podle
mluvčího Metrostavu, předloňské tržní stavební jedničky v ČR, Vojtěcha
Kostihy, je největším aktuálním problémem firmy přítomnost pracovníků na
zahraničních stavbách. „Aktuálně prověřujeme situaci v jednotlivých
zemích a lokalitách a připravujeme plány na případnou demobilizaci a
konzervaci našich zahraničních staveb. Mezi Českem a zahraničím za
normálních okolností čile cestují naši zaměstnanci, což je nyní
problematické,“ sdělil Kostiha ČTK.
Jak dále uvedl, problémy mohou nastat také s dodávkami některých materiálů, když řadu komponent firma dováží ze zahraničí. „Velkým
problémem může být i personální zajištění staveb vzhledem k tomu, že
zejména subdodavatelé využívají často na dělnické profese zahraniční
pracovníky,“ dodal Kostiha.
Vláda ode dneška zakázala cesty
Čechů kamkoliv do zahraničí, stejně jako vstup cizinců do ČR. Zakázaný
je prodej ubytovacích služeb, zavřeny jsou stravovací provozy, až na
výjimky také většina obchodů. Omezen je také volný pohyb obyvatel na
nejnutnější úkony.
Podle průzkumu společnosti CEEC Research
z loňského října využívaly zahraniční pracovníky dvě třetiny stavebních
firem v Česku. U těchto společností tvořily v průměru 16 procent
zaměstnanců. Nejvíce jich bylo z východní Evropy a Asie, konkrétně
z Turecka. Naopak klesal podíl Ukrajinců. Zahraniční pracovníky
zaměstnávaly více velké firmy s minimálním ročním obratem 200 milionů
korun. V této kategorii to byly zhruba čtyři pětiny společností.
U malých a středních podniků tuto možnost využívala asi polovina.
Firmy budou asi odsouvat některé stavby na dobu po ústupu viru
(ČTK) – Firmy budou zřejmě odsouvat některé stavby až na dobu po
ústupu šíření koronaviru. Eurovia například posunula zahájení
rekonstrukce Francouzské ulice v Plzni, která měla začít v pondělí 16. března. Důvodem
jsou omezení v souvislosti s šířením koronaviru, řekla ČTK mluvčí
plzeňského magistrátu Adriana Jarošová. Město bude včas informovat
o novém termínu opravy.
Podle náměstka primátora Pavla
Šindeláře (ODS) jde zatím o jediný případ odložené stavby v Plzni. Ale
vzhledem k tomu, že byl první den karantény, neumí město říct, jak
se zachovají další firmy.
„Eurovia se rozhodla, že zahájí opravu, až bude situace klidnější,“ řekl Jan Muzika, ředitel plzeňského závodu Eurovie a regionálním šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR. „Dokud nebudou mít všichni povinně roušky na ulicích, tak je to špatně,“ dodal.
„Celá
(nákazová) situace teď graduje a je jen otázkou času, kdy se objeví
někdo z nás nebo ze subdodavatelů, který bude pozitivní, a celá stavba
se zavře. A já jsem nechtěl udělat to, že to tam začneme a pak to budeme
muset opustit,“ uvedl Muzika. Podle něj nemůže žádná stavební firma stoprocentně zajistit, aby nákazu někdo odněkud nezanesl. „Stačí jeden pozitivní, který na akci pracoval a nebo byl v kontrolním týmu stavby, a zavřou celou stavbu,“ uvedl. Podle Muziky se do práce musí chodit, ale všichni budou dočasně pracovat v rouškách.
Podle
informací ČTK v úterý jednalo vedení velkých stavebních firem o postupu
dalších prací. A právě na jejich verdikt čekají malé a střední firmy.
Velké stavební firmy kromě Eurovie zatím výrobu nepřerušují
(ČTK) – Velké stavební firmy s několikamiliardovým ročním obratem kromě Eurovie svoji výrobu zatím nepřerušují. Podle možností umožňují práci z domova, na samotných stavbách to však nelze. Některé pracují v nouzovém režimu, zavádějí střídavý provoz, zaměstnancům doporučují zrušit všechny externí schůzky. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních firem, které dnes ČTK oslovila. Eurovia CS v pondělí oznámila, že od středy kvůli současné krizi kolem šíření koronaviru zastaví všechny své stavební práce i kancelářské činnosti po dobu 14 dní.
„Opatření proti šíření COVID-19 řešíme operativně, a to formou rozhodnutí představenstva nebo doporučením vydávaným personálním úsekem. Na přechodnou dobu umožňujeme možnost práce z domova, a to v provozech a útvarech kde to podmínky práce dovolují. Na pracovištích jsme zavedli střídavý provoz, který je možné využít i při realizaci projektů,“ uvedl mluvčí Hochtiefu Michal Talián.
Střídavý provoz podle něj znamená, že při střídání jednotlivých směn na stavbách se zaměstnanci fyzicky nepotkávají. V kancelářích, kde pracuje dvojice lidí, se na pracovišti střídají po týdnech. Ten druhý zatím pracuje z domova. O víkendu se kanceláře vydezinfikují.
„Zaměstnancům doporučujeme zrušit všechny externí schůzky, které nejsou nezbytně nutné pro zajištění chodu firmy. Samozřejmě jde o stav, který má vývoj, a je možné, že naše opatření mohou doznat úpravy,“ uvedl dále Talián.
Metrostav podle mluvčího Vojtěcha Kostihy umožňuje dočasně práci z domova po dohodě s nadřízeným čtyřem skupinám zaměstnanců. Jednak těm, kterým to povaha práce umožňuje, dále těm, kteří mají nařízenou karanténu, pracovníkům, kteří nemohou po zavření škol žádným jiným způsobem zajistit péči o své dítě a také zaměstnancům nad 65 let. „Stavby v České republice zatím nepřerušujeme. Jak už jsem uvedl, konzervujeme stavby v Norsku,“ doplnil Kostiha.
„Současná situace má samozřejmě na naši firmu dalekosáhlý vliv. A samozřejmě teď nejsme schopni ani odhadnout konečné důsledky. Zavádíme řadu opatření, abychom ochránili naše pracovníky. Naše závody pracují v omezeném, nouzovém režimu. Totéž stavba od stavby,“ sdělil výrobně-technický ředitel Swietelsky stavební František Fryš. Firma se podle něj snaží omezit setkávání většího počtu lidí. Také v některých případech odložila nástupy zaměstnanců po zimní pauze. „Kde to lze, pracují naši lidé z domova na dálku. Účinně ochránit své zaměstnance dnes neumí asi nikdo,“ podotkl Fryš.
Podle člena představenstva společnosti SMP CZ Pavla Kameníka současná situace činnost firmy ovlivňuje. V tuto chvíli více v administrativě, než na stavbách. „Máme připravené různé scénáře pro různé situace, jejich aktivace závisí na tom, jak moc se epidemie rozšíří a dopadne na naše zaměstnance. Každopádně je naším cílem udržet akceschopnost staveb i servisních útvarů po celou dobu trvání nouzového režimu,“ dodal Kameník.
Vláda od pondělí zakázala cesty Čechů do zahraničí, stejně jako vstup cizinců do ČR. Zakázaný je prodej ubytovacích služeb, zavřeny jsou stravovací provozy, až na výjimky také většina obchodů. Omezen je také volný pohyb obyvatel na nejnutnější úkony.
Pardubické stavební firmy hledají obtížně bydlení pro dělníky
(ČTK) – Stavební firmy z Pardubického kraje nemohou kvůli koronaviru sehnat ubytování pro dělníky na vzdálených stavbách. Nedaří se také rychle potvrdit či vyloučit nákazu u nemocných zaměstnanců.
Například pardubická stavební firma Futur má rozpracované zakázky po celé České republice, například u Brna, Ostravy nebo Třebíče. Domluvené penziony však z obav před postihem ubytování stavebních dělníků zrušily. „Obrátili jsme se na jiné zařízení, kde nás odmítli ze stejného důvodu, že se bojí možné pokuty. Jezdit tři hodiny do Ostravy a a tři zase zpátky není únosné. Když děláme v Brně, musíme pracovní den zkrátit o dobu cesty, takže se pracuje třeba jen pět hodin denně,“ řekl ČTK David z firmy Futur.
Na stejný problém narazila společnost Eurovia, která se například v Pardubickém kraji podílí na výstavbě dálnice D35 v úseku Časy – Ostrov. „V několika regionech se nám stalo, že naši zaměstnanci byli prostě vyhozeni z ubytování. Většina z nich byla ze Slovenska, tudíž odjeli domů a nemohou nyní zpět,“ řekla ČTK mluvčí společnosti Iveta Štočková. Někteří zaměstnanci firmy jsou také v uzavřených městech, kde působí na stavbách a kde byli také vyloučení z ubytovacích služeb.
Společnost Enteria Pardubice se zhruba 1000 zaměstnanci se zatím na ubytování pro dělníky vždy dohodla, zaštiťuje se vyjádřením pardubického hejtmanství, že se provozovatelé nebudou pokutovat. „Zákaz ubytování je takový napůl, měl by být vydán jednoznačně. My ubytovny nevyužíváme, spíše penziony a hotely, a ty mají obavy, že poruší vládní rozhodnutí,“ řekl ČTK předseda představenstva firmy Martin Havelka. Společnost se snaží zaměstnance a jednotlivé party na stavbách od sebe co nejvíce izolovat. V Moravskoslezském kraji má firma nemocného zaměstnance, byť bez cestovatelské anamnézy, u nějž trvalo tři dny, než se jej podařilo nechat otestovat. „Tři dny jsme brzdili část staveb, protože jsme nechali lidi v karanténě. Dodnes nevíme, jestli je pozitivní nebo ne,“ dodal Havelka.
Podobný problém má i Eurovia, která od středy kvůli současné krizi kolem šíření koronaviru zastaví všechny své stavební práce i kancelářské činnosti po dobu 14 dní. „Na některých stavbách čekáme na výsledky testů pracovníků, kteří se denně potkávali s desítkami jiných lidí, což je pro nás zcela nepřijatelný stav,“ uvedla Štočková.
Eurovia zastaví dopravní stavby, dle ŘSD hrozí i další přerušení
(ČTK) – Společnost Eurovia CS zastaví od středy kvůli současné krizi kolem šíření koronaviru všechny své stavební práce i kancelářské činnosti po dobu 14 dní. ČTK to sdělila mluvčí společnosti Iveta Štočková. Firma staví například na dálnici D1. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hrozí zastavení i dalších dálničních staveb. Další velká stavební společnost Strabag naopak bude ve stavbách zatím pokračovat.
„Aktuální opatření v ČR v souvislosti s Covid-19 mají vliv i na naše činnosti. V současné době nemáme k dispozici ochranné pomůcky pro naše pracovníky, kdy se na stavbách potkávají neustále desítky lidí, dodavatelů a různých subjektů a stavby se nacházejí ve veřejném volně přístupném prostoru,“ uvedla Štočková. Část pracovníků je podle ní v karanténě, další jsou na Slovensku, část je doma s dětmi. Nezanedbatelný podíl je navíc v rizikové skupině nad 55 let.
Zbývající pracovníky podle Štočkové vzhledem k vydaným opatřením nedokáže firma na stavby dopravit, když jsou omezené hromadné svozy i cestování mezi regiony. „Rovněž ubytování pro vzdálenější zaměstnance a stravování je velmi komplikované, stejně tak dodávky materiálů. Z těchto důvodů se interní krizový štáb vedení společnosti a odborů rozhodl s účinností od 18. března pro dvoutýdenní zastavení chodu celé společnosti na území ČR, které se týká jak kancelářských činností, tak činností na stavbách,“ doplnila Štočková.
Všichni zaměstnanci Eurovie podle ní budou v této době v režimu částečné nezaměstnanosti podle zákoníku práce, kdy zaměstnancům náleží náhrada mzdy ve výši 60 procent průměrného výdělku.
„Jde o mimořádné a pro nás zcela bezprecedentní opatření, které je v zájmu zachování zdraví všech našich zaměstnanců. Pevně věříme, že toto řešení nám pomůže překlenout těžké období a dodá nám všem síly pro maximální výkon na stavbách, jakmile se situace normalizuje,“ dodala Štočková.
„Vzhledem k aktuální situaci ohledně COVID-19 hrozí na stavbách přerušení prací. Hlavním důvodem je riziko šíření nákazy, nedostupnost ubytování, stravování a dopravy na stavbu a zásobování materiálem. První přerušení na všech stavbách signalizuje společnost Eurovia po dobu 14 dní,“ napsal dnes na twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Společnost Eurovia v dopravním stavitelství aktuálně pracuje například na modernizaci dálnice D1 v úsecích Koberovice – Humpolec nebo Mirošovice – Hvězdonice. Na dálnici D8 opravuje jedenáctikilometrový úsek u Litoměřic. Dále staví ve druhé etapě obchvat Chrudimi. V železniční dopravě patří mezi největší současné zakázky přestavba uzlu v Přerově.
Eurovia byla předloni podle výše tržeb na domácím stavebním trhu na druhém místě za Metrostavem. Tržby jí stouply meziročně o 13 procent na 16,7 miliardy korun. Hrubý zisk jí vzrostl o 14,6 procenta na 899,2 milionu korun.
Eurovia na konci loňského roku 2018 zaměstnávala 2885 lidí, meziročně o 16 méně. Vlastníkem firmy je od roku 2006 francouzská Eurovia, která patří do světového koncernu Vinci. Firma vlastní rovněž 30 lomů, 25 obaloven, tři pískovny a jeden recyklační dvůr. V lomech předloni vytěžila 9,6 milionu tun kameniva, meziročně o 13 procent více.
ŘSD letos mělo v plánu stavět nebo opravovat 230 kilometrů dálnic a silnic, což je nejvíce v historii. Z toho 100 kilometrů má tvořit nová výstavba a zbytek opravy a modernizace, včetně D1.
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…