Studio Perspektiv získalo světová ocenění za interiéry
EOH IT Hubu – pracovní prostory, v nichž se spojují vize o vesmíru a živoucích
organismech
Tým architektů Studia
Perspektiv v loňském roce dokončil technologický hub jihoafrického ICT giganta
EOH. Realizace rozprostřená na dvou podlažích objektu Main Point na pražské
Pankráci byla vybrána do pětice celosvětově nejlepších projektů nominovaných v kategorii
Small Office of the Year na ceny
Frame Awards 2020, udělované prestižním časopisem Frame. Studiu dále přinesla
ocenění Winner v soutěži German Design Award 2020.
Studio vedené Jánem Antalem a Martinem Stárou v této budově
již dříve realizovalo několik zadání, jež si získala uznání české odborné
veřejnosti. Patří mezi ně kanceláře pro společnosti jako Arval, Trask nebo
Dimension Data. Projektem EOH IT Hub na ploše 1300 m2 se architekti
Studia Perspektiv rozhodli otestovat její limity. Organická forma stavby jim
napomohla rozehrát tvůrčí hru asociací s živým a neživým univerzem. Autorské
vize se v realizaci hmatatelně uplatňují především prvotřídním designem, který
klade nekompromisní požadavek na funkčnost a kvalitní materiálové zpracování.
AUTORSKÝ KONCEPT
Architektům se podařilo zhmotnit projekt s významovou
vrstevnatostí, který přesahuje všední typologii kancelářských pracovišť.
Prostorovou strukturu i konceptuální uchopení definují dva zdánlivě
neslučitelné přístupy. Prvním se stala mikroskopická perspektiva, jejímž
předmětem je mnohobuněčný organismus, druhým pak vesmír v makroskopickém
měřítku přitahující lidstvo tajemností i vizuální působivostí anorganických
hmot a jevů.
Spoluautor návrhu a jeden ze zakladatelské dvojice Studia
Perspektiv Martin Stára ke konceptu dále dodává: „Napadlo nás propojit dvě protikladná měřítka. Mikroskopické a
makroskopické. Aby se organismus správně vyvíjel, jeho jednotlivé buňky se
potřebují dělit, růst a specializovat. Ve vesmíru zase vidíme nekonečno
příležitostí a vizí. Ponechává spoustu místa pro představivost a kreativitu.“
VSAZENÍ MYŠLENKY DO
PROSTORU
„Inspirovali jsme se
klíčovými znaky obou měřítek. Do projektu se myšlenka průniku mikro- a
makrosvěta propsala mimo jiné výskytem organických tvarů a anorganických
povrchů, použitím polotransparentních stěn a volbou takřka mimozemské palety
barev,“ osvětluje zasazení myšlenkového schématu do prostoru druhý z
autorského dua a partnerů Studia Perspektiv, Ján Antal.
Mnohobuněčný
organismus
Při pohledu shora kanceláře EOH působí jako
organizovaný shluk dutin, komor, mezistěn a buněk. Z betonových stropů se
snášejí mohutné antracitové útvary připomínající plástve. Dělí prostor podle
důležitosti a funkce do nepravidelných komůrek o různých rozměrech.
Superstrukturu pláství doplňují krystalické formy zasedacích místností a
technického zázemí, které svými obrysovými tvary volně následují základní řád
prostoru. Podlahy, místy vyvýšené, třídí velká prostranství na hlediště a
jeviště, kavárny a kuchyně.
Skleněná fasáda budovy, rozprostřená po celé výšce v
obou podlažích, přispívá k harmonickému fungování tohoto „organismu“. Umožňuje
průnik denního světla a čerstvého vzduchu do jeho útrob, a to prostřednictvím
pravidelně se střídajících pevných a otevíratelných okenních modulů.
Perspektivou vesmírné
jachty
Odrazy, transparence, zrcadlení. V hlavní roli září světlo a jeho vlastnosti.
Ušlechtilé materiály vzbuzují dojem luxusního kosmického plavidla a jejich
zrcadlivý povrch dává vyniknout prémiovým interiérovým doplňkům, z nichž
některé připomínají kosmická tělesa a jevy.
Tenké liniové profily svítidel italské značky Flos, které jsou osazeny nejen ve
společných prostorách a komunikacích, ale i v zasedacích místnostech a na
několika pracovištích, se opticky násobí v polích nerezové podlahy a plochách
černého skla. V některých místech se propíjejí do lamelového podhledu, někde
podhled samy vytvářejí. Na nerezový barový pult od českého výrobce Brick, jenž stojí i za řešením podlahy z
téhož materiálu, se snáší třpyt
svítidel kulovitého tvaru Mirror Bowl od
britské značky Tom Dixon.
Dubová dýha aplikovaná pod úhlem 45 stupňů, také firmou Brick, opticky uvádí gravitaci do
rozpaků a částečně simuluje svobodu pohybu ve stavu beztíže. Kuchyňské linky
jsou na míru zhotoveny tak, aby jak sami architekti s nadsázkou popisují, „odolaly i nárazům kosmických těles“.
Homogenní a zcela neposkvrněné pláty nerezové oceli na sebe precizně navazují.
Dvířka se otevírají na dotek, úchytky jsou nadbytečné.
Velkoformátové dílce nerezové podlahy byly upraveny vodním
paprskem, aby stvořily celistvou hladinu kovu. Prosklené příčky s rámy
zapuštěnými do podlah a stropů ponechávají prostoru maximální průhlednost.
Náležitou péči autoři věnovali také odhaleným stropům, kabeláž a technologické
rozvody jsou precizně uspořádány, následují rastr svítidel a kopírují hrany
jednotlivých pláství.
Realizace byla výzvou pro tvůrce samotné, zároveň je
však i „hozenou rukavicí ajťákům celé galaxie“, jak architekti podotýkají. Díky
využití moderních technologií se jim podařilo vytvořit reprezentativní firemní
zázemí pro klienta, který jimi vládne.
Architekti: Studio Perspektiv, s. r. o.
Autorský tým: Ján Antal, Martin Stára
Spolupráce: Eva Schilhart
Faberová, Barbora Babocká
Projekt: 2018
Realizace: 2019
Plocha: 1300 m2
Fotografie: BoysPlayNice
tisková zpráva
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…