KDY:
Vernisáž: 27. 5. 2020, 18:00
Výstava: 28. 5. – 26. 6. 2020
KDE: Sophistica Gallery, Salvátorská 932/6, Praha 1
Michal Škoda
Přes vrstvy
každodennosti / Beyond the Layers of
Dailiness
Kurátorka: Silvia L. Čúzyová
Michal
Škoda (1962) se během svých uměleckých aktivit postupně věnoval sochařství,
malbě, instalacím a v poslední době především kresbě, autorským knihám a
objektům. Výraznou součástí jeho práce jsou příležitostně se vynořující místně
specifické intervence. Za svoji doposud nejzásadnější realizaci považuje
zrcadlový objekt v rámci „Postní intervence” v kostele Nejsvětějšího Salvátora
v Praze (2015). Vedle své autorské tvorby je Michal Škoda od roku 1998 hlavním
kurátorem Galerie současného umění a architektury – Domu umění města České
Budějovice. Galerie se za dobu jeho působení stala prestižní institucí s výrazným
mezinárodním přesahem. Autor má za sebou dlouhou řadu výstav doma i v zahraničí
a je zastoupen v mnoha soukromých i veřejných sbírkách.
Michal Škoda dlouhodobě
pracuje s černobílým obrazem a geometrií, dokonalou obrazovou kompozicí,
skladbami linií, rytmem struktur a rastrů, symetrií i asymetrií, překvapivými
akcenty, stopami času a přítomnosti člověka, a taky se skrytými významy a
mnohovrstevným – vibrujícím – vnitřním obsahem.
Specifické prožívaní prostoru, jeho vztahů, plnosti i prázdna (ve fyzické,
tělesné, mentální a spirituální rovině), záznamy každodennosti a „špína
dnů“, viděné v poeticko-technicistní vizuální redukci, se vytrvale
objevují ve Škodových fotografiích / foto-skicách, a následně ve větších
obrazových i významových celcích autorských knih a deníků. V abstrahovanější
formě a vyšší výtvarné čistotě jsou materializované do různých typů
grafitových kreseb.
KRESBA je jeho hlavním médiem
posledních let. Škodovy kresby jsou minimalizované
k nejzazším hranicím abstrakce. Jejich formální vlastnosti svádějí
k rychlému zařazení k minimalismu. Geometrie je pro umělce ideálním
prostředkem vyjádření – k hledání řádu, krásy a harmonie. Nejde tu
o pouhé zjednodušení, nýbrž o očištění a oproštění tvaru až do esenciální
podoby. Autor zanechává stopy na papíře s úmyslem komunikovat, i když
to má být zkušenost beze slov. Díla jsou ponechána bez komentáře a bez názvů.
Iniciační prožitek autora není možné rekonstruovat. Pro Sophistica Gallery byla
zvolena menší kolekce černobílých kreseb z let 2016–2018, z nichž jedna část reprezentuje chronologicky
starší typ děl, pracujících s velkými homogenními plochami čisté podkladové
bílé nebo hutné grafitové černé, a také s přísnou redukcí. Od Škodova
rezidenčního pobytu ve Vídni (léto 2018) se postupně objevují v jeho
tvorbě výrazově i formálně inovované práce, v nichž odstíny grafitové šedi
doplňují černou a bílou v plochách, tvarech i fragmentech. Kdyby
bylo možné v rámci přítomné abstrakce, minimalizace a geometrie, na něco
takového vůbec pomyslet – je tu vůči starším kresbám patrné jisté zesílení
„expresivního“ momentu, co se jeví jako zajímavý příslib pro budoucnost.
ČERNÉ
OBJEKTY jsou ve Škodově tvorbě novinkou posledních dvou let, ale také
jistým návratem k myšlení v 3D a sochařské materializaci. Jsou
budovány hmotou a prázdnem. Prázdno je pak nikoliv absencí něčeho, nýbrž
potenciálem a prostorem pro přítomnost čehokoliv. Dominuje tu absolutní jasně
definovaný tvar, který se řídí zákony harmonie a vyváženosti. Při pokusech
o jejich interpretaci je možné volit ze dvou linií. První rovinu
interpretace zakládá to, co do objektů vložil sám autor – iniciační moment, který byl při jejich zrodu. Umělec tu
materializoval své „mentální hmoty“, a vnímatelům nabízí „scény pro potenciální
prožitky“. Ve druhé rovině je pak divák konfrontován s fyzickými objemy
hmotných monolitů. Nejde tu o modely nebo architekturu, ale o autonomní
díla-objekty, které do jisté míry pracují s architektonickým výrazem a
charakterem. Nejsou určené k nějakému využití, jejich funkce je jiná – fungují vždy jen na mentální úrovni. Díla jsou situována
tam, kde pojem zaniká nebo naopak vzniká. Standardní pojmové uchopení tu
nevyhnutně selhává. Akceptovat jejich svébytnost a autonomii přináší nároky na
divákovu vnímavost. Černý objekt Bez
názvu 11, představený v Sophistica Gallery, patří do pozdější emise
objektů, které se zrodily v závěru roku 2019 a přinesly i v rámci
této prozatím velice mladé kolekce, redukci stupňovitosti a změny
v tektonické výstavbě oproti starším dílům.
Abstraktní
geometrické kresby a objekty nejsou jen plodem osobité obrazotvornosti. Jsou
také výsledkem umělcovy schopnosti zachovat jistý odstup, odfiltrovat a
transformovat ryzí subjektivitu na možnou podobu objektivity. Umělcova
zkušenost světa a specifická senzitivita zachycuje množství jedinečných jevů.
Fyzické obrazy každodennosti, její kvantity a proměnlivosti, se oproštěny od
detailů spontánně mění na mentální (fantazijní) obrazy. Geometrické podoby
předmětů, jevů, situací a vztahů – diagramy, struktury
a mapy – nejsou už tak měnlivé a prchavé, ale naopak, stabilní a
solidní (v kresbě i v prostoru). Umělec rozpoznává, navrstvuje, abstrahuje a
umělecky zaznamenává estetický, poetický, filosofický potenciál nánosů
každodennosti i velkých formujících zážitků, které nabývají v autorově
vyjádření významu esence, podstaty, základu, jednoty. Abstrakce napomáhá také k
otevřenosti interpretace. Škodova díla v sobě obsahují kromě prostoru také čas,
ale současně na něm nejsou nijak závislá. Zdůrazňují koexistenci objemů a
prázdna v jednom nedělitelném celku, ve kterém prostupuje vnější přes
vnitřní, reálné a niterné. Tyto obrazy a objekty reprezentují individuální a
sofistikovaný názor na svět. Umělecký svět Michala Škody je naplněn základními
tvary a transparentními strukturami – ilustruje
překročení mnohosti a směruje k pozitivnímu prázdnu, k zpomalení a k
„tichu jako abstraktnímu obrazu mysli“.
V
závěru této malé kurátorské úvahy se téměř neodolatelně nabízí nápad vstoupit
nejistým interpretačním krokem na půdu fenomenologie: „Fenomenologie
obrací naší pozornost k fenoménům, což znamená, že se zajímá o způsob, jímž se
nám předměty jeví.“ …„Jevení se v
podobě obrazu je velmi komplexním a často i bizarním fenoménem.“ … „Obraz je
jedním z mnoha způsobů přítomnosti věci samé a některé obrazy především
umělecké ztělesňují přítomnost mnohem intenzivněji než vněmy.“ …„Výzkum
imaginace jako zvláštní formy reprezentace tak vede k obecnější úvaze o
přítomnosti a strukturách samotné reality.“ …„Bytí je stále v pohybu a
imaginace je výsadním projevem této mimořádné schopnosti překračovat hranice
času a prostoru.“ …„Podněcuje tak k putování, přesunu, vzletu nad svět
zkušenosti, v němž nejde o opuštění tohoto světa, ale spíš o uvedení nové
dimenze.“ … „Imaginárno není reprezentací věcí, nýbrž novým způsobem jejich
existence.“
(Poznámky z
Annabelle Dufourcq: Fenomenologie imaginace. S Husserlem a Merleau-Pontym za
hranice skutečnosti a neskutečnosti. IN: Obrazotvornost v dějinách evropské
filosofie. Praha 2013, s. 277-299.)
tisková zpráva
Sophisticagallery.cz
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.