(ČTK) – Brněnští radní schválili přípravu mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže, která má určit podobu nového hlavního nádraží a okolí. Vypsaná má být v srpnu, bude dvoufázová a potrvá rok. Na základě vítězného návrhu může Správa železnic (SŽ) vypsat zakázku na stavbu nového nádraží a město na stavbu dopravního uzlu, přednádražního a zanádražního prostoru, řekli ve středu 17. června 2020 novinářům primátorka Markéta Vaňková (ODS) a její náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Soutěž bude stát 50 milionů korun, z čeho deset zaplatí město a 40 SŽ.
Soutěž je rozsahem mimořádná a zorganizuje ji Kancelář architekta města Brna. Zahrnuje nádražní budovu, kolejiště, přednádražní a zanádražní prostor, podobu uzlu městské hromadné dopravy, najít má také vhodné umístění pro autobusové nádraží. Nové vlakové nádraží bude v místě dnešního dolního nádraží, o čemž rozhodla Centrální komise ministerstva dopravy na základě studie proveditelnosti.
Studie byla zveřejněná před třemi lety a někteří příznivci vybrané varianty odsunu nádraží, hovořili o termínu zahájení stavby v roce 2020. Datum se ukázalo jako nereálné, což dokresluje dnešní vyjádření primátorky. „Věřím, že ze soutěže vyjde něco nádherného a vysoce funkčního a snad se nám to podaří za náš život uskutečnit,“ řekla Vaňková. Nyní se o termínu zahájení stavby nového nádraží za zhruba 50 miliard korun nemluví. Přednost bude mít modernizace stanice v Brně-Židenicích.
Autoři vítězného návrhu dostanou šest milionů korun, autoři druhého pět milionů a třetího čtyři miliony korun.
Nové hlavní nádraží se má stát dominantou tzv. jižního centra, což je část Brna mezi dnešním hlavním a dolním nádražím. Z velké části je nezastavěné, ale developeři počítají, že začnou s výstavbou v nejbližší budoucnosti, než se začne stavět samotné nádraží.
Nádraží v Brně se má přesouvat, protože současné nemá kapacitu pro další rozvoj železniční dopravy na jižní Moravě. Podle studie proveditelnosti je výhodnější stavět nové nádraží kilometr jižně od současného než za provozu přestavovat současné. Tramvají však bude z většiny míst v Brně hůře dostupné než v současnosti, vyplynulo ze studie.
Doplněno Stavbaweb:
Veškeré informace najdete na stránkách
Projekt přestavby železničního uzlu
Související články:
Jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí pro nádraží v Brně 19.12.2018
Zastupitelé Brna rozhodli, chtějí nádraží u řeky 28.2.2018
Otevřená výzva odborníků zastupitelům města Brna ohledně přestavby ŽUB 27.2.2018
Průzkum o poloze nádraží v Brně názory politiků nezměnil 21.2.2018
Výzkum pro Brno a výzkum SCVD: Vítězí varianta nádraží v centru 19.2.2018
Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat? 16.2.2018
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
Určitě souhlasím! Sklo obecně působí velmi elegantně a když se k tomu přidá podsvícení a digitální potisk, vzniká z toho…
Podsvětlená stěna z digitálně potištěného skla působí opravdu stylově a dodává prostoru jedinečnou atmosféru. Takové inovace posouvají standardy v oblasti…
Zajímavé řešení, které ukazuje, že sklo už dávno není jen o průhlednosti. Digitální potisk v kombinaci s podsvícením působí velmi…
Okolo stejné fasády jezdím do práce, Minulé léto úplně uschla. Že by taky experiment? V každém případě teď už zase…
Tak tohle vypadá fakt dobře. Občas se vážně nestačím divit, s jakými inovacemi firmy přicházejí.