Největší hrozby (nejen) během krize pro stavařské společnosti
Největší problémy v oblasti cash flow v oboru stavebnictví jsou stále stejné, nehledě na současnou krizi. Ta však samozřejmě ke stávajícím problémům přidává i další potíže, jejichž řešení nemusí být tak snadné.
Například:
Například:
▪ Jedná se o klienty, kteří zruší zakázku v průběhu prací a neproplatí vám ani náklady.
▪ Častým problémem je také pozdní proplácení faktur, což vede k nedostatku financí na uhrazení práce a materiálu dodavatelům.
▪ Aktuální situace stavebním firmám ještě komplikuje život odlivem zahraniční pracovní síly.
▪ Menší společnosti, které se věnují například stavbě rodinných domů se potýkají s prudkým odlivem zakázek.
To všechno má velmi nepříznivý vliv na cash flow společnosti. Jak si s těmito problémy poradit a vyjít z krize vítězně?
Základem úspěchu je průběžně se ekonomicky vzdělávat
Slabá finanční gramotnost typická pro Českou republiku se nevyhýbá ani byznysu. Majitelé společností se ekonomickým dovednostem učí nejčastěji metodou pokus omyl. Pořádně nevědí, jak funguje cash flow a kvůli tomu se mohou pouštět do zakázek, na které nemají dostatek financí. To vede k hromadění nesplacených závazků, starostí a poškození dobrého jména celé společnosti.
Neopakujte chyby, kterými už prošla spousta firem před vámi. Vyhraďte si čas a finance na profesionální školení v ekonomických tématech. Z dlouhodobého hlediska tím vyděláte nejen po finanční stránce.
Zvládnou krizi pomáhají i dobré vztahy s klienty
Stavební společnosti nemají v očích veřejnosti tu nejlepší pověst. Zaměstnávají levnou, často zahraniční pracovní sílu, nedodržují termíny, práce se musí často předělávat. Společnosti, které svůj byznys staví na dlouhodobých a stabilních klientech, na doporučení a především na své dobré reputaci, mají výhodu nejen v dobách krize.
Nepodceňuje rozvíjení vztahů s klienty. Tato oblast podnikání se zvlášť v oboru stavebnictví přehlíží, přitom se čím dál tím více ukazuje, jak důležité tyto dlouhodobé vztahy jsou.
Nepodceňujte ani loajalitu zaměstnanců
Společnosti, které se spoléhají na levnou pracovní sílu ze zahraniční, to v dnešní době rozhodně nemají lehké. Velká část z nich přemýšlí především v horizontu „tady a teď,“ což může vést v době krize k problémům či dokonce ke krachu. Spokojení a dobře placení zaměstnanci možná v krátkodobém horizontu vyjdou dráž. Můžete se na ně však spolehnout i v době krize. Další výhodou kvalitních zaměstnanců je také kvalitně odvedená práce, která podpoří dobrou pověst vaší společnosti.
Nepodceňujte efektivní řízení financí
Vyhněte se nejčastějším problémům s cashflow nastavením několika pravidel. Jejich dodržování vám pomůže překonat nejednu krizi – ať už tu, která se může týkat vaší společnosti, či společnosti jako celku.
Vytvořte si časový harmonogram plateb – Základem řízení cashflow je dokonalý přehled o příjmech a výdajích společnosti. Pokud si jej udržujete, v případě problému hned vidíte, jak na tom jste. Klient vám nezaplatí nebo má jeho platba zpoždění? Při pohledu na harmonogram plateb okamžitě víte, jak moc vás problém ovlivní, i to, jak ho případně co nejefektivněji vyřešit.
Trvejte na placení předem – Pokud se chcete problémům se špatnou platební morálkou vyhnout, zaveďte platbu předem. Minimálně v podobě záloh. Nastavte zálohu tak, aby pokryla cenu materiálů a zaměstnanců. Odmítá investor zálohu zaplatit? Raději se podívejte po jiném klientovi. Největším problémem v době dnešní krize totiž není nedostatek zakázek, ale druhotná platební neschopnost. Pokud čekáte na uhrazení svých vystavených faktury, abyste mohli dále proplatit fakturu dodavatelům, můžete použít také Cashbot, který vaši fakturu proplatí do druhého dne.
Prodlužte dodací lhůty – Dobrá pověst je základním stavebním kamenem v budování dlouhodobých a stabilních vztahů s klienty. Proto by mělo být plnění zakázek v domluveném termínu samozřejmostí. To, zda se práce podaří v dohodnutém čase dokončit však často nezáleží na vás, jako spíše na úřadech a dodavatelích. V termínu dodání mohou také často hrát roli nepředvídatelné události (například odliv pracovní síly). Proto je lepší už předem domluvit delší dodací lhůtu.
Nepodceňujte komunikaci – Tušíte, že práci přece jen nestihnete dodat v domluveném termínu? Ihned klienta o případných potížích informujte. Nebude pak nepříjemně překvapen. U dodavatelů si také vždy hned při objednávce ověřte, zda jsou skutečně schopni i dnes dodat materiál v domluvený čas. Včasná a srozumitelná komunikace vám pomůže předejít nepříjemnostem a problémům například v podobě pokažené pověsti.
Potřebujete i tak proplatit fakturu před termínem? Podívejte se, jak Cashbot pomáhá ve stavebnictví.
komerční prezentace
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…
Zajímavé zjištění, že tohle patří pod Heluz. To by mě nenapadlo.
Taková záruka je úplně jiná liga. 149 let? To už je skoro jako věčnost! 😎
Kdo by nechtěl mít na barák doživotní záruku? A ještě k tomu celou hrubou stavbu, to už je level, co…