Praha
chystá zastavět nevyužitou lokalitu v Braníku v místě stávajícího
parkoviště a tramvajové smyčky. U branického nádraží vznikne nová městská čtvrť,
která nabídne nejen bydlení, ale sloužit bude primárně i jako dopravní uzel. Toto
místo je totiž ideální pro vznik nové vozovny pražských tramvají, kterých je
s rozvojem tramvajových tratí nedostatek. Braník byl vybrán jako ideální
lokalita pro společný projekt Dopravního podniku (DPP) a Pražské developerské
společnosti (PDS), které budou mít na starosti i jeho financování.
Samotná
lokalita přiléhající k nádraží Braník, městskému okruhu a Modřanské
radiále je v současné chvíli nevyužitým prostorem. Díky dobrému napojení
je však místo atraktivní pro celou oblast. PDS má za úkol připravit
urbanistickou studii, která si klade za cíl vytvořit z místa živou čtvrť,
jejíž primární zaměření bude na přestupní dopravní uzel.
„Díky
svému umístění nabízí vybraná lokalita velmi vysokou atraktivitu v celém
Braníku a okolí, a tedy i výzvu pro architektonicko-urbanistické zpracování.
Finální rozsah proměny lokality bude stanoven postupně, avšak prioritní bude
zaměření na oblast přestupního uzlu, které má mít multifunkční využití. Pozemky
má ve správě PDS, která již provedla prvotní technická prověření a konzultovala
s DPP možnosti umístění vozovny, za podmínky, že budou zachovány plochy
také pro městskou bytovou výstavbu,“ říká Petr Hlaváček, I. náměstek primátora.
Plánovaný
rozvoj tramvajových tratí v Praze a zvyšuje potřebu vzniku nové vozovny
pro tramvajové vlaky. Lokalita v Braníku je výhodná pro nájezdové trasy
pokrývající jih Prahy, a to i s ohledem na probíhající stavbu tramvajové
trati do Libuše s prodloužením do Nových Dvorů, plánovanou tramvajovou trať do
Komořan, ale také prodloužení tramvaje z Holyně do Slivence. Nové spoje
totiž brzy nabídne tramvajový Dvorecký most, který se začne stavět již v
letošním roce.
„Díky
intenzivnímu rozvoji tramvajové sítě, který se v posledních desetiletích
odehrával zejména v jižní části města, musíme posílit parkovací kapacity pro
tramvaje, aby nesmyslně nejezdily mnoho kilometrů přes celé město, pro
zajištění prvních a posledních denních spojů. Lokalita v Braníku bude mít tu
výhodu, že se tramvaje díky novému Dvoreckému mostu snadno dostanou jak do
Modřan, tak na Barrandov a do Slivence. Právě jižní sektor město má nejdelší
zátahy do vozoven, který se díky prodlužováním tramvajových tratí ještě
prodlouží, čímž by noční zátah reálně nastával už v čase výjezdu ranních
tramvají. Díky tomu, že zde pozemky vlastní Praha a Dopravní podnik, máme také
možnost zde mimo technického zázemí pro tramvaje vytvořit i městské bydlení,“ komentuje
Adam Scheinherr, II. náměstek primátora.
Základním
kritériem pro rozhodování o umístění nové vozovny byly pozemky ve vlastnictví hlavního
města či Dopravního podniku a zároveň v blízké návaznosti na existující
tramvajovou trať. Nejzásadnějším bylo kritérium provozní, kdy nová vozovna musí
zajistit navýšení kapacity a současně zkrácení časů potřebných pro výjezdy a
zátahy z tratí současnými vozovnami nejhůře obsloužených míst – do Holyně
(s budoucím prodloužením do Slivence) a do Modřan (s budoucím prodloužením do
Libuše a na Nové Dvory). Z toho důvodu byly původně vytipovány dvě lokality – v
oblasti Libuše a Braníku. Při podrobnějším prověření jednoznačně vzešla
lokalita Nádraží Braník jako nejvhodnější pro umístění vozovny. Pro společný
postup s městským developerem hovoří potenciál většího, nejen dopravního, rozvoje
této oblasti.
„S
nynějším počátkem stavby Dvoreckého mostu se nabízí nová spojení mezi oběma
břehy v jižní části Prahy. O to více se zvyšuje dosah této vozovny pro provoz
tramvají také na levém břehu Vltavy. Tím by došlo ke zkrácení mnohakilometrových
nájezdů na linky jezdící do Modřan z vozovny Pankrác a také by se vyřešil
problém dlouhodobě přetížené vozovny Motol,“ dodává Scheinherr.
Vznik
nové vozovny vychází ze Strategického plánu hlavního města Prahy a Strategie
rozvoje tramvajových tratí. „Město si nemůže dovolit plýtvat prostorem a
stavět vozovny na polích. Navíc právě takto vzdálené lokality jsou z hlediska
provozu nevýhodné, neboť musí najíždět dlouhé kilometry do samotných vozoven,
což znamená vysoké náklady pro Prahu. Naším cílem je navíc vytvářet město
krátkých vzdáleností a stavět infrastrukturní stavby na místě, kde budou
dostupné i další funkce. I proto je vhodné tento projekt tvořit dohromady mezi
PDS a DPP. Lokalita totiž svou pozicí v napojení na Městský okruh, vlak a
tramvaj, nabízí velký potenciál,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel Institutu
plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Součástí
studie bude prověření napojení sítí a kolejí, prověření umístění P+R, odstavu
autobusů, tramvajové smyčky a vazeb na vlak a další druhy veřejné dopravy. Studie
se zaměří i na prostor pro umístění obytných domů a administrativních budov. Součástí
bude i návrh veřejného prostoru a jeho propojení na pěší a cyklistické trasy. Samozřejmostí
projektu je hospodaření s dešťovou vodou, zaměření se na veškeré výzvy spojené
s energetickou soběstačností a dalšími nároky na udržitelný rozvoj. Součástí studie
bude posouzení protipovodňové ochrany a návrhy dalších opatření.
Zprávy
Nová městská čtvrť u nádraží v Braníku
Tisková zpráva
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.