Architektonická
Galerie Jaroslava Fragnera funguje v areálu Betlémské kaple od 50. let minulého
století. V roce 2020 budovu s galerií koupilo
od Nadace české
architektury (NČA) České vysoké učení technické v Praze
(ČVUT). V polovině roku 2022 se konalo výběrové řízení na nového ředitele/ku
Galerie Jaroslava Fragnera (GJF), komise složená ze zástupců ČVUT a nezávislých
odborníků vybrala Karolínu Pláškovou. Ta se v posledních dvou letech podílela
mimo jiné na výstavním programu v brněnské galerii architektury pod hlavičkou
Fakulty architektury VUT v Brně (FA VUT).
„Cílem
galerie bude architekturu zprostředkovávat v jejím společenském, kulturním,
ekonomickém i právním rozměru. Pochopení souvislostí architektury může přispět
k vzájemnému
porozumění, větší soudružnosti a ohleduplnosti ve společnosti. Projekty v galerii budou
mít dlouhodobější charakter a budou fungovat jako tematický rámec pro
doprovodný program – budování komunity,“ říká k nové
koncepci galerie Karolína Plášková.
„Galerie by
se měla stát místem setkávání a diskusí mezi architekty, studenty, výzkumníky a
dalšími souvisejícími profesemi např. z oboru umění, sociologie, antropologie,
ekonomie a podobně, ale i s širokou veřejností,“
přibližuje záměr ČVUT rektor Vojtěch Petráček.
„S ohledem
na systém financování kultury a personální a ekologickou udržitelnost nedává
smysl vytvářet tlak na kvantitativní produkci. Galerie představí čtyři až pět
koncepčních výstav ročně, s pestrým doprovodným programem různých formátů:
přednášky, diskuse, sympozia, workshopy, promítání filmů, příp. publikace,” dodává
Plášková. Na rok 2023 je naplánováno představení významu a proměn areálu
Betlémské kaple a diskuse o vystavování architektury, výstava „Architektura
jako práce“ o pracovních podmínkách, projekt o bydlení v Praze, ve spolupráci s Národním
památkovým ústavem (NPÚ) výstava o památkové ochraně pražské poválečné
architektury a nakonec výstava vybraná mezinárodní porotou na základě otevřené
výzvy (open callu).
Nová
ředitelka galerie Karolína Plášková je urbanistka a kurátorka. Studovala
architekturu v Brně, ve Vaduzu
a Vídni a obor Social Design – Arts as Urban Innovation ve Vídni. Podílela se
na organizaci řady kulturních akcí spojených s architekturou a urbanismem,
např. Dne architektury v rámci Evropského hlavního města kultury v Plzni
(2015), festivalu urbanize! ve Vídni (2016) nebo mezinárodní konference Plán
pro Brno (2017). V rámci projektu „Drazí architekti…“ (v roce 2018 vystaveno i
v GJF) otevřela v Česku diskusi na téma etiky a pracovních
podmínek v architektuře. V letech 2019 a 2020 spolupracovala s brněnskou
fakultou architekturu a galerií architektury na mezinárodním přednáškovém cyklu
– o vzdělávání
v architektuře a o nerůstu.
Od roku
2021 připravovala ve spolupráci s FA VUT výstavní program: výstavu maďarské
umělkyně a architektky Andi Schmied a jejího projektu o luxusním bydlení na
Manhattanu, ve spolupráci s architektkou a urbanistkou Gabu Heindl výstavu o
dostupném bydlení a s rakouskými
kurátory a architekty z kolektivu Tracing Spaces výstavu o postsocialistických
změnách a migraci podél panevropských dopravních koridorů v trojúhelníku
tvořeném Vídní, Tallinnem a bulharsko-tureckou hranicí. Výstava „Zastavit a
jet. Uzly transformace a přechodu“
je v brněnském obchodním centru Dornych otevřena do 22. 1. 2023. Letos Karolína
Plášková připravila výstavu „Architektura jako práce“, další z cyklu „Drazí
architekti…“. Projekt, vystavený v brněnské galerii architektury od 7. 12. 2022
do 22. 1. 2023, pojednává o prekérních pracovních podmínkách v profesi a na
jaře 2023 bude vystaven právě i v Galerii Jaroslava Fragnera.
Nákupem
objektu galerie došlo ke sjednocení areálu pod ČVUT, hlavním cílem je vytvoření
kulturního prostoru v historickém centru Prahy. Kromě galerie architektury bude
výhledově v areálu druhé informační centrum ČVUT (stávající funguje na adrese
Jugoslávských partyzánů 3, Praha 6) s kavárnou a v historickém podzemí
gastronomické zařízení. Na přelomu roku dojde k předání prostor od současného
nájemníka a následovat bude rekonstrukce prostor, což si vyžádá krátké uzavření
galerie pro veřejnost.
Galerie
architektury vznikla v současném prostoru v roce 1954 po rekonstrukci (resp.
výstavbě repliky) Betlémské kaple podle návrhu architekta Jaroslava Fragnera; v roce 1964 byl
areál prohlášen za národní kulturní památku. Pojmenování na architektovu počest
je však používáno až od roku 1968. Výstavní síň od počátku patřila Svazu
českých architektů, po roce 1989 ji spravovala nejdříve Obec českých architektů
a později Nadace české architektury.
Zprávy
Novou ředitelkou Galerie Jaroslava Fragnera je Karolína Plášková
Tisková zpráva
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…