Podzimní výstavní sezóna Art&Architecture, kterou už podruhé připravila dvojice kurátorů Kristýna Jirátová a Adam Štěch, znovu propojí téma prvotřídní architektury a sochařského umění. Přijďte do vily na výstavu Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století nebo objevte v podzimní zahradě bezhlavá torza, organická stvoření a totemické objekty sochařky Pavlíny Kvity.

Historik architektury s více než dvacetiletou zkušeností cestování za architekturou Adam Štěch zve do Paříže dvacátého století, výkladní skříně moderního umění, které dodnes v evropské metropoli žije prostřednictvím slavných uměleckých sbírek. Přijďte s námi objevit autenticky zachovalé umělecké ateliéry a studia, kde vznikalo umění, které ve své době zásadně ovlivnilo mezinárodní výtvarnou a architektonickou scénu. Podzimní zahradu Winternitzovy vily zabydlí bezhlavá torza, organická stvoření a totemické objekty sochařky Pavlíny Kvity, jejíž umělecký projev je kombinací osobní mytologie, zvířecího i lidského světa a nehybných architektonických tvarů.
Termín konání: 27. 10. 2024 – 26. 2. 2025
Místo: Winternitzova vila, Na Cihlářce 10, Praha 5
Otevřeno: neděle až středa 12–18 hodin

Stroje na umění
Architektura pařížských uměleckých ateliérů 20. století
Kurátor, fotograf a autor textů: Adam Štěch
Grafický design a instalace: Matěj Činčera a Jan Kloss
„Druhá výstava letošního kurátorského cyklu pojednávajícího o propojení výtvarného umění a architektury představuje fotografický soubor zobrazující rozmanité umělecké ateliéry, které si v Paříži a jejím okolí nechali během 20. století postavit někteří slavní, ale často i zcela zapomenutí umělci. Výstava tak poodhaluje jedinečná místa, ve kterých během minulého století vznikalo výjimečné umění,“ vysvětluje přední historik a teoretik architektury a publicista Adam Štěch, s jehož kurátorskými projekty se v současné době vedle vídeňského Muzea užitého umění mohou milovníci světové architektury pravidelně setkávat také ve Winternitzově vile. Jeho nová výstava z cyklu Art&Architecture je zaměřena na exteriéry i interiéry vybraných pařížských uměleckých ateliérů a často zároveň i obydlí, kdysi prosycených kreativní energií výtvarných experimentů a vizí.

Většina ateliérů, které Štěch do své série zahrnul, a ve Winternitzově vile je poprvé prezentuje, pochází z první poloviny dvacátého století, respektive z dvacátých a třicátých let. V těchto stavbách dominuje tehdy nastupující modernismus a art deco. Mezi jejich autory patří přední představitelé meziválečné francouzské architektury, jako byli Auguste Perret, Le Corbusier, Pierre Patout, Robert Mallet-Stevens, Theo van Doesburg a další. Kolekci pak doplňují méně známé objekty ateliérů a domů pro poválečné výtvarníky, jejichž design vytvořili umělci sami anebo nástupci meziválečné avantgardy jako André Wogenscky nebo Georges Johannet.

Prostřednictvím originální instalace autorských fotografií Adama Štěcha, kterou vytvořilo studio OKOLO, se tak návštěvníci mohou seznámit s ne vždy přístupnými uměleckými ateliéry a studii: Ateliérem Simon, Ateliérem Goerge a Gromaire, Ateliérem Lurçat, Domem a ateliérem Arp, Domem a ateliérem Doesburg, Ateliérem Orloff, Domem a ateliérem Martel, Domem a ateliérem Wogenscky/Pan, Domem Hajdú, Domem a ateliérem Philolaos, Domem a ateliérem Ozenfant a Domem a ateliérem Quillivic.

Pavlína Kvita. Zlaté tele
Kurátorka: Kristýna Jirátová
Grafický design: David Cysař
Umělecký projev sochařky Pavlíny Kvity (*1988), absolventky sochařského ateliéru Lukáše Rittsteina na pražské Akademii výtvarných umění je kombinací osobní mytologie, zvířecího i lidského světa a nehybných architektonických tvarů. „V sochách, které zrcadlí autorčin obdiv ke starým kulturám a mýtům, jako by se pradávné setkávalo s naprosto současným. Zároveň se zde odráží přítomnost čtyř základních elementů – ohně, vody, země a vzduchu, stejně jako citlivá práce s dualitou zrození a naděje, zániku a smrti. Na pozadí osobních zkušeností se jedná o neustálé hledání stability v životě, o jisté vnitřní zkoumání věcí a archetypů, které zde byly, jsou a budou,“ vysvětluje historička umění Kristýna Jirátová, která výstavu Pavlíny Kvity pro exteriéry Winternitzovy vily připravila.

Dlouhodobě sledovaným motivem a společným námětem soch z posledních let autorčiny tvorby je archetyp vnitřního bojovníka. Cílem jeho cesty je život v harmonii, v rovnováze se svým okolím i se svou vlastní vnitřní povahou. Nejen socha Bojovník s lukem odráží tento univerzální lidský princip vedoucí člověka ke stanovování osobních hranic, k respektu i důstojnosti. V objektech Spící drak či Sloupový fantom se k této symbolice přidává jeden ze základních přírodních živlů. Jakožto zástupci elementu ohně jsou tyto bytosti hybateli sil, důležitých změn, přinášejí teplo a světlo. Oheň může hřát a povzbuzovat život, může ale také spalovat či naopak vyhasnout a způsobit tak smrt. Dualita života a smrti, další spojující prvek v tvorbě Pavlíny Kvity, je zároveň velmi osobní výpovědí, vycházející z autorčiných temných snů minulosti. Objekty připomínající pohanské modly představují v tomto smyslu předobrazy hrůz, kterým sochařka statečně pohlíží přímo do tváře.

Výstava Zlaté tele prezentuje výběr z autorčiny tvorby posledních šesti let, kdy se její dílo stylověi tematicky ukotvilo. Zároveň zde stále existuje dostatečný prostor pro experiment, o čemž svědčí nejnovější vystavená socha, která dala celé výstavě název.
Tisková zpráva
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,