Vlaková doprava je na vzestupu. Rekonstrukce hlavního nádraží čeká nejen Prahu a Brno, ale prošla jí i Plzeň. Novou podobu výpravní budovy navrhl ateliér A8000 ve sdružení se SUDOP PRAHA. Celková rekonstrukce budovy začala v květnu roku 2021. Stavební práce si vyžádaly přes 3 roky. Celý objekt dostal novou střechu i fasádu.

Ateliér má bohaté zkušenosti s dopravními stavbami a spolupodílel se také na nedávné rekonstrukci nádraží v Českých Budějovicích. V Plzni vrátili architekti z A8000 interiéru nádraží architektonickou kvalitu a život do nevyužívaných prostor. Nejvíce se změnil běžný pohyb cestujících. Nově mohou využívat jasný centrální prostor pokladen, nakoupit si v rozšířené obchodní pasáži nebo si zajít před odjezdem na oběd do restaurace na samotném nástupišti. Barevnost se vrátila k původní krémové a šedé. Hlavní halu doplnila replika původní historické dlažby.

Nejvýraznější změna interiéru se stala v horní hale, která nově získala charakter obchodní pasáže. Funkce nádraží se tak rozšířila dle aktuálních trendů na jakýsi dopravní a obchodní hub, v němž se lidé nebojí čekat na další vlakový spoj. Obchodní plochy narostly o 150 m2. Nepřehlédnutelné je také výrazné prosvětlení horní haly.

Ateliér A8000 přistoupil k proměně interiéru historického nádraží sebevědomě, ale s respektem k původnímu domu. Došlo tak například ke změně barevnosti. Nově tak interiéru, stejně jako tomu bylo před padesáti lety, vévodí citlivé a nerušivé šedé, bílé a krémové odstíny. Nádraží tím změnilo výraz a získalo ztracenou noblesu. Interiér doplnil odolný sedací nábytek z litého materiálu jako je corian. Dlažba je provedena jako replika původní historické dlažby.

Zásadní úpravou prošla centrální pokladna pro prodej jízdenek i informační centrum. Cestující si mohou koupit jízdenky od všech přepravních společností na jednom místě, což dosud nebylo možné. Architekti usilovali především o zpřehlednění prostoru a jeho vizuální sjednocení. Ústřední pokladny proto spojil černý pult s minimalistickým designem. Všechny toalety jsou bezbariérové, nevidomým a sluchově postiženým pomáhají nové systémy orientace. Celý prostor je sledován bezpečnostními kamerami. Klíčovou myšlenkou návrhu je propojení nádraží s městem. Novinkou je restaurace se zahrádkou, která oživí dnes nevyužívaný prostor za nádražím. Cestující si tak budou moci vychutnat oběd či večeři s výhledem na vlaky. Exteriér s interiérem propojují nové celoprosklené dveře.

Hlavní nádraží patří k architektonickým dominantám centrální části Plzně. Budova je postavena v renesančním a secesním slohu. Slavnostně byla otevřena v roce 1907. Na rozdíl od většiny výpravních budov v České republice stojí uprostřed kolejiště. Výpravní budova je od roku 2000 památkově chráněna. Celkové náklady stavby dosáhly 1 030 000 000 korun.
Tisková zpráva, kráceno
Zpracovatel aktualizované projektové dokumentace pro stavební povolení, projektové dokumentace pro provádění stavby:
Sdružení A8000, s. r. o. a SUDOP PRAHA, a. s.
Zpracovatel Architektonické studie A8000, s. r. o.
Zpracovatel Studie interiéru A8000, s. r. o.
Foto: Ondřej Bouška
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…