V Gočárově galerii byla zahájena výstava, při které čeští i zahraniční architekti a umělci vytvoří v pardubických mlýnech site specific instalace narušující tradiční hranice mezi architekturou a uměním. Experimentální projekt promění areál v živoucí laboratoř současného umění a architektury.

Jak název výstavy napovídá, jejím hlavním tématem bude představení rozdílných způsobů prezentace architektury v galerijním prostředí. Do jisté míry jde o protimluv. Architekturu můžeme poznávat různými způsoby – pomocí modelů, kreseb, plánů nebo videí. Nejdůležitější však zůstávají vjemy, které zažíváme přímo při procházení stavbou. Která cesta se může stát tou nejdůležitější, nejzábavnější či nejobjevnější?Odpověď mohou návštěvníci hledat do 22. února 2026 v Gočárově galerii.

Mezinárodní dialog v průmyslovém prostoru
Kurátorský tým Dana Merty a Filipa Šenka pozval více než dvě desítky předních osobností české, ale i světové architektonické scény. Vedle prací japonských architektů z ateliéru SUNAKI budou zastoupena díla Zbyňka Baladrána, Jana Šépky, ateliéru JinJan nebo dvojice Pavla Melková a Miroslav Cikán. Site specific instalace vznikne pod vedením norsko-islandského architekta Dagura Eggertssona na workshopu se studenty FUA TU v Liberci a pražské školy ARCHIP. Následně výstavu doprovodí „design & build project” brněnského ateliéru Sládeček – Gale z FA VUT, kteří do Vánoc vytvoří v exteriéru Adventní svícen. Virtuální a rozšířenou realitu, jako další z možných způsobů, jak lze prezentovat architekturu v galerijním prostředí, představí Martin Gsandtner a Ondřej Pokoj. Mezi prezentovanými autory budou rovněž zástupci ateliéru DOXA, architekti Jiří Vítek, Shota Tsikoliya a Jakub Fišer, teoretik Matěj Kratochvíl, fotograf Jan Vranovský a umělci Jaromír Novotný, Jiří Kovanda nebo Jan Janecký.

Každý z umělců vytvoří site specific či environmentální instalaci, video, zvukovou, světelnou či environmentální instalaci nebo prostorový objekt, který bude reagovat na genia loci areálu. Kurátoři do dialogu zapojí rovněž umělecká díla ze sbírky Gočárovy galerie. Architektonické řešení výstavy navrhuje Jakub Fišer a Iva Dvořáková. „Chceme ukázat, jak může architektura fungovat jako médium pro umělecké vyjádření a zároveň, jak umění může nově interpretovat architektonické dědictví,“ vysvětluje kurátorský záměr Dan Merta.

Komplexní kulturní projekt
Program zahrne debaty, edukační programy pro školy, workshopy, komentované prohlídky a projekce filmů. Projekt doplní katalog a sborník textů z konference. „Je dobře, že se naše Gočárova galerie pouští do takových odvážných a nadčasových projektů. Jsem přesvědčen, že to ke jménu Josefa Gočára vyloženě patří a areálu Automatických mlýnů to sluší,“ podotkl krajský radní Roman Línek, který nad výstavou převzal záštitu. Pořadateli jsou Gočárova galerie, spolek Architectura z.s. a Fakulta umění a architektury Technické univerzity v Liberci.
- Výstava potrvá: od 4. října 2025 do 22. února 2026
- Místo: Gočárova galerie, areál Automatických mlýnů, Pardubice
- Otevírací doba: [úterý–neděle: 10.00–18.00]
Tisková zpráva

Neexistuje pro slovo perex nějaký český termín?
Jen malá poznámka k dlouhému textu. To, že má samospráva malou váhu v procesu územního plánování je častý nářek samospráv.…
Velice zajímavá paní.Možná že mnoho lidí ani netuší že některé čínské mrakodrapy navrhovala tato úžasná archtitektka z Hořic.
Ambroň západní, jako je uvedeno v perexu :-)
No jo, co je od Heluz, to je kvalita 👍🏻