
Po více než deseti letech od otevření Trojského mostu vzniká v Praze další nový most přes Vltavu. Dvorecký most propojí Smíchov a Podolí a stane se důležitou tepnou pro tramvaje, autobusy, cyklisty i pěší. Vjezd automobilů nebude povolen – výjimku mají pouze vozidla integrovaného záchranného systému. Stavba vzniká ve spolupráci sdružení firem Metrostav TBR, Strabag a Firesta. Stejně jako v případě Trojského je i tento most budován z betonu dodávaného společností TBG METROSTAV.

ARCHITEKTONICKÉ A KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ
Most tvoří šestipolová trámová konstrukce komorového průřezu z předpjatého železobetonu. Z inženýrského hlediska je Dvorecký most vysoce komplexní projekt. Výrazně k tomu přispívá tvarová složitost, komplikované založení, obtížná logistika zásobování a vysoké nároky na kvalitu i estetiku betonových konstrukcí.
Most má celkovou délku 331,6 m a je tvořen šesti poli. Konstrukce má tříkomorový průřez se dvěma nosnými stěnami proměnné výšky, jejichž vnější lomené plochy zároveň vytvářejí charakteristickou kubistickou siluetu mostu. Založení je provedeno na velkoprůměrových vrtaných pilotách. Spodní stavbu tvoří dvě opěry, pět pilířů – dva na smíchovské straně, jeden na podolské a dva v korytě řeky.

BÍLÝ POHLEDOVÝ BETON
BÍLÝ POHLEDOVÝ BETON Viditelná nosná konstrukce mostu je monolitická z pohledového bílého betonu s výraznou strukturou otisku dřevěného bednění. Na základě vzorkování bílého betonu byla vybrána betonové směs COLORCRETE® s bílým cementem CEM II/A-S 52,5 N. Bílý cement se v České republice nevyrábí, nejbližší výrobce je cementárna ve slovenském Rohožníku. Dodavatel betonových směsí, TBG METROSTAV, má s tímto typem cementu bohaté zkušenosti a bílé betony na bázi bílého cementu dodává již více než 15 let.
Tato stavba si však vyžádala mimořádný objem bílého betonu COLORCRETE®. To kladlo vysoké nároky na logistiku zásobování betonáren i zajištění záložní výrobní kapacity. Navíc byla požadována prodloužená doba zpracovatelnosti betonu na 2,5 hodiny. S konkrétní recepturou betonu následovalo další vzorkování – kombinoval se typ bednění (hoblované vs. nehoblované prvky), typ odbedňovacího přípravku i další faktory ovlivňující barevný vzhled betonu (např. různé typy antigraffiti nátěrů). Významným požadavkem architekta byla také minimalizace pracovních spár a pohledový beton bez stop po spínacích tyčích.

CHLAZENÍ BETONŮ
Vzhledem k použití vyššího množství bílého cementu s větším podílem slínku a k masivní konstrukci (tloušťky přesahující 0,6 m) panovaly obavy z nadměrného vývinu hydratačního tepla, které by mohlo vést k překročení teploty 70 °C uvnitř konstrukce – a tím ke zvýšenému riziku opožděné tvorby ettringitu. Dalším rizikem bylo překročení maximálního teplotního gradientu 20 °C mezi jádrem a povrchem konstrukce, což by mohlo vést ke vzniku trhlin. Proto bylo přistoupeno k několika opatřením s cílem snížit počáteční teplotu čerstvého betonu.
Betonárna TBG METROSTAV vyčlenila sila ve svém areálu v Hloubětíně pro předzásobení bílým cementem, který zde několik týdnů až měsíců chladl na teplotu okolního prostředí – běžná teplota čerstvě vyrobeného cementu totiž může dosahovat 70 °C. Tím se zároveň eliminovalo riziko výpadku dodávek cementu ze Slovenska při velkoobjemových betonážích. Dalším opatřením bylo zakrytí a skrápění skládek kameniva a písku pro výrobu betonu.
Zhotovitel zároveň testoval chlazení betonu pomocí vodního potrubí během fáze tuhnutí. Zkušební vzorek o rozměrech 2 × 2 m byl osazen čidly pro měření teploty a napojen na chladicí systém s vodou z Vltavy. Výsledky ukázaly, že aktivní chlazení dokáže snížit teplotu uvnitř konstrukce o více než 10 °C a zároveň omezit teplotní rozdíl mezi středem a povrchem. Tento postup byl následně uplatněn i při reálných betonážích.
LOGISTIKA A VELKOOBJEMOVÉ BETONÁŽE
Stavba Dvoreckého mostu probíhá ve stísněných podmínkách – s omezeným prostorem pro betonáže, skladování i manipulaci se stavební technikou. Významnou komplikaci představuje také nutnost koordinace se souběžně probíhajícími stavbami v okolí.
Jedním z vrcholů realizace byla betonáž mostního pole č. 3, která na jaře probíhala nepřetržitě po dobu 36 hodin. Do konstrukce bylo uloženo více než 1 000 m3 bílého betonu COLORCRETE®. Celý proces musel být precizně sladěn od výroby a dopravy přes čerpání až po zhutňování směsi. Na stavbě bylo nasazeno pět čerpadel – dvě byla umístěna v ulici Strakonická a na mostě, kde přijímala beton z autodomíchávačů a přečerpávala jej do dalších dvou čerpadel na pontonech na Vltavě. Tyto betonpumpy pak přímo plnily bednění mostovky z obou stran. Páté čerpadlo sloužilo jako záloha pro případ technické poruchy. Beton pro Dvorecký most byl dodáván především z blízké betonárny Radlice. Záložní a zároveň doplňkovou kapacitou byla další menší betonárna TBG METROSTAV v Písnici. Obě provozovny byly průběžně zásobovány bílým cementem, další zásoby byly připraveny v silech v Hloubětíně.
Současně s výstavbou Dvoreckého mostu TBG METROSTAV zajišťoval dodávky ultra vysokopevnostních betonů pro rekonstrukci Barrandovského mostu a dodával betony s bílým pigmentem na stavbu nového nádraží Bubny. Ve všech případech šlo o rozsáhlé objemy s vysokými nároky na kvalitu a kontinuitu dodávek – což bylo mimořádně náročné pro výrobní i technologický tým betonárny. TBG METROSTAV toto obtížné období zvládl s vysokou profesionalitou a díky tomu získal další cenné zkušenosti s výrobou a logistikou speciálních betonů pro architektonicky i technologicky výjimečné stavby.
Dvorecký most je důkazem, že i technicky náročná inženýrská stavba může být zároveň výtvarným dílem. Spojení odvážného architektonického konceptu s precizní realizací ukazuje, jak významnou roli dnes hraje beton nejen jako nosný materiál, ale i jako výrazový prostředek.
Naše společnost TBG METROSTAV si velmi váží důvěry, kterou nám stavební partneři opakovaně projevují. Podílet se na nejvýznamnějších pražských stavbách je pro nás závazkem i motivací. Neustále pracujeme na tom, aby naše služby i produkty držely krok s vývojem a zůstávaly spolehlivým standardem v oboru.
Zveme vás na Beton University, která se koná 23. října 2025 v CAMP Praha. Společně s autorem architektonického návrhu, architektem Šímou, zástupci realizační firmy Metrostav TBR, společnostmi PERI a DOKA a naším technologem Jakubem Hobzou budeme diskutovat o detailech projektu, technologii i logistice. Přihlaste se, přijďte osobně nebo sledujte stream. Více na www.betonuniversity.cz.











Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…
Jakým způsobem se likviduje (nebo recykluje?) atypické bednění? Je z něj surovina nebo odpad? Má na to Česká Doka také…
Úplně mě baví, jak se vrací ornamentní skla a jak se kombinuje estetika s praktičností.
OK inspirace pro všechny, kdo plánují moderní interiér.