Vernisáž: středa 18. 1. 2012 od 18:00
Výstava potrvá do 12. 2. 2012
otevírací hodiny: st – ne: 12:00 – 18:00
KARLIN STUDIOS a FUTURA project
Křižíkova 34, 180 00 Praha 8 – Karlín
AUTOMATICKÝ VÝHLED
PETRA STEINEROVÁ & ZBYNĚK SEDLECKÝ
Automatický výhled představuje svým vznikem i prezentací monotematický a soustředěný dialog dvou individualit
– fotografky a malíře. Dalo by se říci, že oba umělci, které dlouhodobě známe především jako vytrvalé představitele tradičních médií a výtvarných kvalit, si touto výstavou zároveň překvapivě rozšířili pole tvůrčích možností
– směrem k systematičtější a konceptuálnější práci s jejich nástroji.
Všechny části tohoto projektu lze považovat za jistou dokumentaci nebo transpozici konkrétního místa ve veřejném prostoru s ohledem na způsob snímání, rámování a vidění. Cyklus Nouzový východ sestává z deseti pohledů do téměř identických částí interiéru výškové budovy. Na těchto fotografiích je divák konfrontován s nicotnou, zaměnitelnou a mírně nostalgicky působící realitou snímanou tím nejlapidárnějším způsobem. Jedinou a jen tušenou změnou
– spíše vně fotografií – zůstává vertikální pohyb fotografa po jednotlivých patrech hotelu. Jakoby se tu demonstrovala obyčejná možnost evakuace. Podobně lapidárně a v nostalgickém dojmu probíhá i projekce časosběrného filmu Rozhlas. Ten vznikl bez použití stativu – krátkým mechanickým snímáním na 8milimetrový materiál, vždy po půl hodině během 24 hodin. Světelné změny střídajícího se dne a noci upomínají na stereotypní pomíjivost, pohyb kamery zpřítomňuje samotného pozorovatele a trychtýřová symetrie domu uprostřed vcelku nudné výhlídky jakoby
ujišťovala diváka o nezapomenutelnosti jakékoliv jednou viděné krajiny.
V malbě zrealizovaný cyklus Náměstí na první pohled působí jako sekvenční přepis nebo výtvarná interpretace záznamu bezpečnostní kamery ve veřejném prostoru. V obrazech se ikonicky zobrazuje nejen všudypřítomná kontrola a snímání pohybu, ale i trivialita bezděčného dívání se z okna. Čtyřdílná série též divákovi umožňuje opakované pozorování zdánlivě automatické produkce stejných nebo podobných obrazů, čímž se tak trochu ironizuje kvalita neopakovatelnosti tradičního média malby. Na obrazech dominuje deduktivní modernistická kompozice – geometrická mříž perspektivně viděného dláždění a několik tvarově dosti zredukovaných architektonických prvků. Viditelné změny v jasném zorném poli obrazů – pohyb náhodných a anonymních osob – jakoby do těchto vizuálně vytříbených kompozic ani nepatřily, protože jsou jen libovolnou skvrnou fotografické koláže, kterou lze v této přehledné mapě kamkoliv přemístit.
Společná vizuální kompilace Petry Steinerové a Zbyňka Sedleckého se prostřednictvím malby, cyklu fotografií a jednoho filmu, inovativně dotýká důležitého fenoménu pozorovatele, pozorování, možnostmi jeho záznamu a poetickým obtížím s tím spojených – hledání poměru mezi intenzitou a odosobněností pozorování, automatismem a aranžováním pohledu nebo snesitelné míry provokace abstrahovaného zobrazení.
Michal Pěchouček
VSTUP VOLNÝ
OTEVŘENO: STŘEDA > NEDĚLE 12-18H
WWW.FUTURAPROJECT.CZ
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.