Rozšíření budovy Švýcarského národního filmového archivu v Penthaz
Architekti: EM2N, Mathias Müller, Daniel Niggli
Klient: Bundesamt für Bauten und Logistik BBL
Místo: Penthaz, Švýcarsko
Vedoucí projektu: Marc Holle (Associate), Bettina Baumberger, Jean-Baptiste Joye
Tým: Pascal Deschenau, Yann Dubied, Marita Gelze de Montiel, Phillippe Jorisch, Robert Kuijper, Andrea Landell, Yoshihiro Nagamine, Noémi Necker, Tanja Schmid, Michael Zürcher
Plocha: 13 254 m2
Soutěž: 2007 (1. místo)
Projekt: 2007-2012
Realizace: 2010-2012 (1. fáze), 2013-2014 (2. fáze)
Náklady: 49,5 mil. CHF
Foto: Roger Frei
Je to zvláštní, ale půvab stávající filmotéky spočívá v jejím jednoduchém a utilitárním vzhledu. Dům pro národní sbírku filmové paměti měl podobu neokázalé sestavy hal, které pečují více o svůj obsah než o jeho obal. Projekt na rozšíření to přijal jako výchozí bod a rozvíjí ho vlastním způsobem. Nové přírůstky a remodelace konstrukce překládají stávající budovy v lineárním uspořádání nově do kompozitní, ambivalentní podoby paralelních budov o různých délkách. Jen na koncích situaci vyznačují šikmé řezy.
Také v interiéru je patrný podélný princip. Tři hlavní komunikace leží nad sebou, vertikálně pronikají paralelními příčnými stěnami; díky tomu si lze uvědomit sekvenční uspořádání nosníků. Konferenční místnosti zavěšené v dvoupatrové vstupní a výstavní hale jsou spolu propojeny okny. Výhledy napříč i podélně skrze budovu ukazují perspektivní hloubku a nabízejí asociace s filmovými efekty, jako prolínačky a střih.
V Penthaz I jsou nyní veškeré veřejné a pracovní prostory, vlastní archiv je soustředěn do podzemního skladu na straně vzdálenější od ulice, což je pro bezpečnost uložených filmů, kulturně významných uměleckých děl, optimální. Penthaz II tak je svým způsobem super-bunkr.
Urbanistická dispozice byla navržena tak, aby na jedné straně reagovala na expanzivitu sousední zemědělské krajiny a na druhé straně vytvořila jasný a důrazný projev instituce Cinémathèque Suisse.
Nový plášť z rezavé oceli, industriálního a smyslového materiálu, halí celý komplex a spojuje nové a staré části. Jeho postupné zvětrávání symbolicky odkazuje na funkci archivu. Modulovaná, zhuštěná střešní krajina mírně svažitých střech je tematicky spojená s podobou hal filmových studií.
Chybí přímé propojení s nábřežím Vltavy; ideálně široké schody v ose kostela k náměstí Pod Emauzy k Zídkovým sadům. Něco…
Bílý ciferník s bílými ručičkami na bílém podkladu - to je tedy inteligentní nápad! Nýtovaná konstrukce mostu skončí v muzeu.…
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Pecka
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…