Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně

Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně

(17. 12. 2015) Bude propagovat variantu nádraží v centru.

 
 
 
 

Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně

(ČTK) - Občanská aliance Referendum 2016 dne 15. prosince 2015 zahájila kampaň před plebiscitem, který má rozhodnout o poloze brněnského nádraží. Vyzývá obyvatele Brna, aby k podzimnímu referendu, které se bude konat společně s krajskými volbami, přišli, a zároveň bude propagovat variantu nádraží v centru. Na tiskové konferenci to řekli členové přípravného výboru Jakub Patočka a Miroslav Patrik. Druhou variantou je nádraží v místě dnešního nákladového Dolního nádraží.

Aby byly výsledky závazné, musí hlasovat alespoň 35 procent oprávněných voličů. "Chceme se co nejdříve sejít i s vedením města, abychom se pokusili na organizaci kampaně spolupracovat. Názor mohou mít lidé různý, ale všechny politické strany by měly mít zájem na tom, aby byla účast co nejvyšší," řekl Patočka.

Kampaň začala 15. prosince 2015 v nádražní hale divadelním představením, po městě také organizátoři na domluvených místech rozmístí imitace turistických ukazatelů, na nichž bude zřetelný rozdíl docházkové vzdálenosti k současnému a odsunutému nádraží. Činí zhruba kilometr. Součástí kampaně budou také happeningy, setkání pro veřejnost s odborníky, aliance chce v závěru uspořádat i politické fórum.

V referendu budou lidé odpovídat na dvě otázky. Zda chtějí, aby se modernizace železničního uzlu řešila systémem otevřených návrhových soutěží a zda chtějí nádraží v centru podél Nádražní ulice nebo v odsunuté poloze. "Pokud budu předjímat výsledek referenda, že lidé odpoví na otázky ano, tak si myslíme, že by měla nejprve vzniknout urbanistická studie. Ta bude řešit prostor od křižovatky Nových Sadů a Hybešovy až k autobusovému nádraží u Grandu. Druhá by měla odpovědět na konkrétní řešení nádraží," řekl Patočka.

Vzhledem k historickému kontextu je nejpodrobněji zpracovaná studie odsunutého nádraží. Předchozí vedení města nechalo dopracovat i studii varianty v centru, kterou začalo nazývat "pod Petrovem". Ta prokázala reálnost zachování nádraží v centru. Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), dnes předseda spolku Brno+, tvrdí, že toto nádraží bude odsunuté o 300 metrů. Studie umístila těžiště nádraží v prostoru Malé Ameriky, kde je dnes 5. a 6. nástupiště.

Aliance Referendum 2016 považuje toto číslo za marketingový tah předchozího vedení města. "Klíčové je, že by nádraží zůstalo v centru a nebylo by potřeba zásadně reorganizovat MHD. Nádraží pod Petrovem považujeme za podmnožinu variant nádraží v centru. Jsme též pro modernizaci," řekl Patrik. Kotzian odpůrce odsunutého nádraží označuje za příznivce nulové varianty, tedy zakonzervování stavu současného a potřebám nevyhovujícího nádraží.

Město se od podzimu snaží zpřístupnnit občanům co nejvíce informací, které se problematiky týkají, a lze je nalézt na adrese www.europointbrno.cz.

Správa železniční dopravní cesty čeká na zpracování studie proveditelnosti, která má porovnat klady a zápory variant, hotová by měla být před referendem. "Zpracovává ji SUDOP Brno, který již zpracovával tři studie proveditelnosti a zároveň připravoval studii odsunutého nádraží. Předpokládáme, že jako výhodnější doporučí odsunuté nádraží," řekl Patrik.

O polohu nádraží se vedou debaty téměř 100 let. Náklady na obě varianty se odhadují na 20 miliard korun.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

19. 12. 2015 17:16:18. Re: Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v B... Jitka

  Neznám Brno a proto se ptám, proč se pořád mluví o jednom nádraží. To nemohou to staré nechat a mimo centrum přesunout jen to, co tam nepatří? Vždyť Praha má nádraží spoustu. A jak Pražáci tak středočeši se taky bouřili, když se začalo mluvit o zrušení Masarykova nádraží, které má zastávky tramvají hned u vchodu.
A pokud jde o peníze, tak ať si nádraží v centru pro blaho svých občanů převezme od SŽDC město Brno.

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz