Apartmany U Tomana

Projekt rekonstrukce domu číslo 22 na náměstí Svobody v Brně v sobě nesl dvě velké výzvy. Hlavní myšlenka investora byla vytvořit restauraci s vlastním pivovarem o ploše více než 400 m2 (1PP-2NP) a přinést tak na hlavní náměstí v Brně unikátní prostor, odlišný od velkého množství nově vznikajících podniků v blízkém okolí. Druhá část zadání se týkala 5ti pater nad prostory restaurace (3NP-7NP), které měly vyplnit apartmány k dlouhodobému, či krátkodobému pronájmu, ideově propojené a stylově navazující na koncept restaurace.

Již při první návštěvě domu v lednu roku 2017 nám bylo na první pohled jasné, že pod nánosy neuctivých stavebních úprav z minulých období v sobě historické prostory skrývají úžasný potenciál. Bez zásahů do dispozic by však dům neodpovídal jeho budoucímu využití, proto jsme věděly, že budeme mít volnější ruku při vytváření funkčního a prostorového návrhu interiérů.

Návrh Apartmánů U Tomana:
Při návrhu Apartmánů U Tomana jsme vycházely z umístění domu na hlavním náměstí v centru města, jeho charakteru a bohaté minulosti, kterou jsme postupně odhalovaly již při návrhu restaurace. Ve snaze umocnit koncept spjatý s minulostí a slavnými brněnskými osobnostmi, který prosákl do každého detailu našeho návrhu interiérů restaurace, se zcela přirozeně naší hlavní inspirací při vytváření konceptu apartmánů stalo samotné město Brno. Jeho pestrá historie a současná atmosféra je jedinečná. Chtěly jsme vytvořit prostor, který budoucím obyvatelům, hostům, sousedům a návštěvníkům zprostředkuje Brno tak, jak ho vnímáme my. Snažily jsme se poukázat na hlavní charakteristiky, typické rysy a zapomenuté krásy města. Po dlouhých diskusích s klienty a průzkumech názoru místních obyvatel jsme se rozhodly pracovat s pěti tématy, která nejlépe vystihují charisma města Brna.

Jednotlivé tématiky jsme rozdělily dle poschodí, a tak vznikly

Apartmány na třetím patře nesoucí odkaz na světoznámý Brněnský okruh Grand Prix, v nichž atmosféra připomíná auto-moto dílnu. Industriální ráz apartmánů zdůrazňují odhalené původní cihlové zdi, ocelový nábytek navržený na míru, industriální osvětlení, fotky známých závodníků a komponenty starých motorek vystavené v interiérech.

Čtvrté patro navazuje na bohatou funkcionalistickou tradici města. Brno bylo v minulosti jedním z hlavních center českého a evropského funkcionalismu. Stavby jako Vila Tugendhat, Hotel Avion, brněnské Krematorium a Palác Morava jsou jen zlomkem děl, které dodnes ztělesňují toto nádherné období. V našem návrhu jsme odkaz funkcionalismu zapracovaly do nábytku z ebenového dřeva, podsvícených onyxových stěn, trubkového nábytku, chromových detailů, modernistického umění na stěnách a dalších dobových doplňků, které se nám podařilo nalézt ve starožitnictvích a brněnských bazarech.

Páté patro ztělesňuje uměleckou tvář města Brna, jeho pestrou divadelní, hudební a výtvarnou scénu. Historické prostory s vysokými stropy a bílými stěnami zdobí tematické obrazy, grafiky, plakáty představení Národního divadla města Brna, portréty významných brněnských umělců a sylaby známých hudebních děl brněnských skladatelů. Nábytek navržený na míru byl inspirován klavírem, ostatní interiérové ​​detaily jsou jednoduché a vzdušné.

Apartmány na šestém patře byly inspirovány brněnskými kasematy – známým vězením, které bylo součástí pevnosti hradu Špilberk. Během 1. a 2. světové války bylo na Špilberku postupně vězněno několik tisíc civilistů, mezi nimi i světoznámý brněnský dirigent a kapelník Gustav Brom. Od roku 1960 je Špilberk ve správě Muzea města Brna a v roce 1962 byl vyhlášen národní kulturní památkou. Na tomto patře bylo naším záměrem vytvořit mírně pochmurnou až vězeňskou atmosféru, a to prostřednictvím minimalistického nábytku, monochromatických doplňků, betonových stěrek na stěnách, nábytku na míru s ocelovými konstrukcemi připomínajícími mříže, vězeňské cely jsou doplněny pouty a dalšími mučícími nástroji.

Nejvýše položené sedmé patro odkazuje na tradici brněnských městských lázní. Málokdo ví, jak důležitou roli hráli právě městské lázně v historii města. V 30. letech 20. století byla základním hygienickým příslušenstvím vybavena pouze jedna třetina všech brněnských bytů. Obyvatelé Brna tak svou očistu prováděli ve veřejných lázních, mezi nejznámější patří třeba dílo architekta Fuchse z roku 1932 v Zábrdovicích. Apartmán v sedmém patře spojuje myšlenku městských lázní s konceptem soukromého spa-zážitku a je koncipován jako otevřený prostor, kde jediné dělicí prvky tvoří poloprůsvitné závěsy doplněné skrytým podsvícením. Naším cílem bylo vytvořit relaxační až meditativní atmosféru. Téměř třetinu užitné plochy zabírá koupelna s vlastní saunou, tropickou sprchou, velkorysou vanou přímo navazující na terasu s výhledem na náměstí Svobody. Všechny použité materiály jsou laděny do teplých zemitých barev a podtrženy množstvím zeleně.

Na každém patře jsme vytvořily 2-3 různé dispozice apartmánů v návaznosti na možnosti a omezení původního objektu. V nejmenších jednotkách (cca 42 m2) jsme pracovaly s otevřenou dispozicí, která nám umožnila vytvořit vzdušný prostor, který na návštěvníky hotelu působí větším dojmem v porovnání s jeho reálnou užitnou plochou. Větší jednotky (cca 60 – 80 m2) jsme rozdělily na obytný a privátní prostor oddělený prosklenou stěnou od velkorysé koupelny. Ve všech apartmánech byl kladen důraz na dostatek úložných prostor a logickou návaznost funkčních zón. Ve společných prostorách a schodištích jsou stěny zdobeny dobovými fotografiemi a portréty osobností, nesoucí odkaz na tématiky apartmánů příslušného patra.

Apartmány & Restaurace s pivovarem ‘U Tomana’
Architekt (rekonstrukce objektu): a53 architekti
Interiéry:  Studio Identity Design Ltd / Ivana Linderová, Dagmar Zvoníčková
Hlavní dodavatel: Leram building s. r. o. 
Realizace: 12/2018



Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*